Dynaudio presenteert met de komst van de Confidence 20A niet zijn eerste actieve luidspreker, maar wel het topmodel als het gaat om de keuze voor het inbouwen van versterkers in luidsprekers. Een model bestemd voor elke, kritische en veeleisende muziekliefhebber. Maar ook voor diegenen welke niet geconfronteerd willen worden met een hele stapel apparatuur, slechts willen volstaan met een streamingbron, analoog of digitaal. Zolang er maar een volumeregelaar in zit. Bovendien graag een sierlijke, niet al te grote luidspreker wil gebruiken.
Het zou gemakkelijk geweest zijn om de bestaande Confidence 20 om te bouwen naar actief, Dynaudio heeft echter besloten van de grond af aan te beginnen, met als gevolg dat slechts de tweeter en de voetjes overeenkomen met het passieve model. Naast, zoals Dynaudio zelf gekscherend opmerkt, een aantal schroefjes en het Dynaudio-logo.
Confidence 20A: lekker actief
Dynaudio heeft heel bewust gekozen de Confidence 20A niet uit te rusten met eigen streaming, daarmee zijn software updates in de toekomst in principe overbodig en is de luidspreker tot in de verre toekomst altijd up to date. Nieuwe muziekdiensten, nieuwe functies, dat wordt overgelaten aan een leverancier van een externe bron.
Eigenlijk is een Confidence 20A niets meer of minder dan een luidspreker met twee eigen eindversterkers ingebouwd. Als je dan toch de kans hebt, dan kun je extra’s toevoegen om de weergave en het gedrag van de drivers te optimaliseren. Wat Dynaudio ook heeft gedaan. Qua uiterlijk valt de nu echt zwarte baffle van een Confidence 20 op, de iets andere vorm van de kast, de integratie van kast en stand, de “Y” indicatie op de stand, de koelprofielen en de regelaars aan de achterzijde. Qua kleurstelling is er zwart en wit voor de kast zelf.
In de stand zitten twee Pascal klasse-D versterkers, één van 400 Watt voor de woofer en één van 150 Watt voor de tweeter. Pascal is een Deense fabrikant die 60 procent van zijn totale productie levert aan de professionele markt en 40 procent OEM. Dynaudio heeft de stuurversterker voor de eindtrappen zelf ontwikkeld. Het voordeel van het plaatsen van de versterkers in de stand is het materiaal daarvan gebruiken als koellichaam, je gebruikt geen ruimte in de luidspreker zelf en de aansluitingen zitten vlak bij de grond.
Een klein nadeel is het totaalgewicht en de hanteerbaarheid. De tweeter in de 20A is een Esotar 3, het huidige topmodel van Dynaudio. De woofer een NeoTec uit eigen huis. In de twee drivers vinden we alle gebruikelijk techniek van Dynaudio als een Hexis dome, MSP-conus, aluminium spreekspoelen en Neodymium magneten. In de woofer is een ander materiaal gebruikt voor de spider, omdat een Nomex spider minder geschikt is bij actieve aansturing. De woofer wordt gesteund door een poort in de onderzijde van de behuizing. Een nieuwe ontwikkeling met de naam ESDF, exponentially shaped dual flared port, zie het als een trompetvorm aan beide kanten van de poort. ESDF heeft het gedrag van een kleine poort, maar dan zonder ruis en andere artefacten. Met DSP zijn poort en woofer optimaal op elkaar aangepast. Het resultaat is een gelijkmatiger verloop in de lage tonen, geen dip of bult en het frequentiebereik loopt verder door naar de laagste frequenties.
Filters en DSP
In de elektronica valt als eerste het filter op. Het is een IIR filter dat werkt in het digitale deel van de Confidence 20A. Een Infinite Impulse Response filter heeft niet de pre-ringing van een FIR filter en lijkt qua gedrag het meeste op een passief filter. Het cross-over punt ligt op 2.500 Hertz met een afval variërend tussen 6 tot 24 decibel per octaaf. Verder is er een limiter voor de versterker output. Door het signaal te analyseren als het binnenkomt in de Confidence 20A, wat slechts 1 milliseconde duurt, en de versterker output desnoods kort te verzwakken, kan Dynaudio beschadigingen en overbelasting voorkomen.
Denk nu niet dat daarmee de dynamiek om zeep wordt geholpen, pieken tot 119 decibel zijn mogelijk en een continue geluiddruk van 103 decibel. Dat is veel, veel hoger dan menig concurrent kan bieden. De versterkers schakelen in als er signaal aan de ingang komt. Dat signaal mag analoog zijn via XLR-ingangen of digitaal AES/EBU 110 Ohm. Analoog krijgt elke speaker een kabel, digitaal gaat van bron naar luidspreker en van luidspreker naar luidspreker. Daarom kies je digitaal welke luidspreker links of rechts staat.
Geen XLR beschikbaar? Met een adapter RCA-XLR werkt het ook. De benodigde kabels worden niet meegeleverd, daar moet u zelf voor zorgen en de keuze is reuze. Digitaal kunt u kiezen voor sample rate conversion in de luidsprekers. De dac’s in de 20A worden dan altijd aangestuurd met 192kHz/24 bit. Maar die optie gebruikt u alleen als de bron problemen geeft met schakelen van de ene sample rate naar de andere. Een goede bron, denk aan Lumin, Auralic en anderen, hebben daar geen last van. In dat geval gebruikt u geen conversie. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, dat de hoogste sample rate altijd het beste is, werkt een Confidence 20A optimaal door een inkomende sample rate niet om te zetten. Gewoon 44.1kHz tot 192kHz in, dat scheelt namelijk twee conversieslagen in de 20A.
Verder is er een schakelaar voor de analoge ingangsgevoeligheid met drie standen. Dit is dus GEEN volumeregeling. De klankbalans van de weergave kan ingesteld worden: neutraal, donker of helder. Voor wie een akoestisch gezien afwijkende ruimte heeft. Waar staan de luidsprekers, vrij, bij een muur of in een hoek, drie volgende keuzes die helpen bij het bij installeren en tot slot is de helderheid van het Y logo instelbaar of uit te zetten. Al met al is de Confidence 20A ideaal voor wie weinig apparatuur in huis wil hebben. Met een Confidence 20A heeft Dynaudio extra mogelijkheden benut om de haast ideale luidspreker aan te bieden. Bovendien is de totaalprijs in principe gunstiger dan de aankoop van een losse eindversterker, luidsprekerkabels en luidsprekers in het geval dat u de weergave kwaliteit wilt evenaren. Dat laatste gaan we straks proberen aan te tonen.
Een paar details zoals afmetingen, 368mm breed, 1115mm hoog en 396mm diep, stand plus behuizing samen. Het is een tweewegsysteem met 18cm NeoTec woofer en 28mm Esotar 3 tweeter. Pascal versterking met DSP eigen Dynaudio front-end is ingebouwd in de stand. Totaalgewicht komt op 28,5 kg. Stand en behuizing van de drivers kunnen niet van elkaar los gemaakt worden. Het wordt dus sjouwen!
Te gast bij AVNUE
Over de opstelling kunnen we kort zijn, een Auralic Altair G2.2 dient als streaming bron. Analoog aangesloten op de twee Confidence 20A luidsprekers. We zijn te gast bij AVNUE in Eindhoven en zij kozen voor ons AudioQuest Tornado netsnoeren aan de drie componenten (twee luidsprekers, éé bron) en als XLR-interlinks voor AudioQuest MacKenzie. De keuze voor analoog aansluiten vind ik persoonlijk slim, want analoog kun je de meest fraaie volumerelingen ontwerpen en gebruiken, zoals Auralic dat bijvoorbeeld doet.
Digitaal ga je vooral bij lage volumestanden bijna altijd bits afsnoepen van het signaal, wat je toch liever niet ziet. De keuze is uiteraard aan de eindgebruiker, wel een puntje om over na te denken.
Gezeten in één van de drie speciaal daartoe ontworpen luisterruimtes van AVNUE voor stereoweergave, was het de bedoeling dat ik met de eerste tracks de ruimte leerde kennen, de speakers voor het eerst ontmoet, kortom de ambiance in mij opneem. Het gaat al mis bij de tweede en de derde track van een album waarvoor ik Lori Lieberman uitnodigde. Met haar semi live-cd ‘Truly’ word ik getrakteerd op nummers als ‘You go to my head’ en ‘Truly’. Daarmee ontstaat een stereobeeld dat je zelden beleeft. Met een plaatsing van stem en instrumenten die je niet alleen voorbeeldig mag noemen, maar de mond letterlijk doet openzakken. Dat alles bij een weergave die snel, open en gedetailleerd is. Zonder vervelend te worden, eerlijk en natuurlijk. Misschien een streepje kaal in de lage tonen, maar dat is af te stellen. AVNUE had gekozen voor de plaatsing instelling ‘Wall’, ik luister vooralsnog liever naar ‘Free’, dat net wat meer warmte geeft en voor mijn gevoel het Dynaudio geluid dieper karakteriseert. Een volle en rijke piano, een gitaar die body krijgt, stem uitnodigend. Zonder het stereobeeld aan te tasten of detail te verliezen. En ja, bas heeft druk, maar dat is met Lori niet erg, wat op de cd staat is zo puur mogelijk.
Galmen in de kerk
‘OVNI Baroque – Catata a 2’ is het nieuwe album van Emmanuelle Dauvin, de dame die viool speelt met de handen en tegelijk met haar voeten op pedalen van een kerkorgel trapt. In veel tracks, bijvoorbeeld ‘Cantata, BWV 58’, weerklinkt daarbij de stem van Heather Newhouse. Luister met deze opname vooral eens naar de invloed van de akoestiek van de kerk. Het orgel dat redelijk ver weg staat, de viool die zuiver is. De stem van Heather doet de kerk leven, beven, zij galmt door de ruimte en is tegelijk dichtbij genoeg opgenomen om de luisteraar bij de keel te grijpen. Weer een stuk muziek dat werkelijk prachtig wordt weergegeven op deze Dynaudio creaties.
Gelooft u mij, ik zit letterlijk met tranen in de ogen te luisteren en schaam mij daar totaal niet voor. De zuiverheid is overweldigend en na uitleg door een Dynaudio ontwerper – via een ZOOM sessie over wat er is aan ontwikkeling is gedaan voor een Confidence 20A – snap ik wel waarom een 20A mij zo raakt. Het is een technisch hoogstandje. Niet ontstaan uit simpelweg een Confidence 20 ombouwen naar actief, maar heel veel energie stoppen in ontwikkeling, tuning en software. Met gebruikmaking van de volledige resources die beschikbaar zijn binnen Dynaudio Denemarken. Alles bij elkaar is met een Confidence de keuze voor een actief systeem boven passief nog aantrekkelijker geworden.
In het verlengde van Dauvin en Newhouse zit Vox Feminae, cello, een getokkeld instrument naar keuze per track en twee sopranen. De plaatsing in het stereobeeld is zo absurd strak dat als de instrumenten even stoppen en slechts één sopraan zingt, ik heel even het idee krijg dat één kanaal uitvalt. Zonder enig artefact staat een stem ongekend strak en levensecht aan de rechterzijde gepositioneerd. Dan geeft de andere sopraan links antwoord, hé is nu het andere kanaal stuk? Gelukkig maar, stemmen en instrumenten komen weer links en rechts samen. Om terug te komen op de instrumenten en de stemmen, het tokkelen is zeer duidelijk, de loopjes in toonhoogte zijn uitstekend te volgen. De twee stemmen zijn in een zo zuivere en dynamische opname niet altijd even gemakkelijk weer te geven op willekeurige luidsprekers, deze Dynaudio doet denken aan topklasse elektrostaten in dat opzicht. De transparantie, de plaatsing, de neutrale klank van de luidspreker zelf. Wie dat uit een conus weet te toveren heeft echt kennis van hoe je een luidspreker behoort te maken. Dat het prijskaartje daarmee hoger is, dat is dan maar zo.
En doorgaan
Even op adem komen met Passenger en zijn album ‘Patchwork’, heerlijk rustige muziek van een zanger die menig (dames) hart weet te beroeren. Simpele begeleiding als extra toegevoegd op stem en gitaar. Af en toe tweestemmig gezongen waarbij de tweede stem heel fraai in het verlengde ligt van de eerste. De plaatsing waartoe deze Confidence in staat is, is daar wederom debet aan. Het stereobeeld is los en vrij van de weergevers zelf. Staat breed in de ruimte en kent hoogte. Over de diepte hebben we het al gehad.
De stem van Passenger zelf heeft een menselijk formaat, de kwaliteit van de opname werkt vast mee aan het idee dat geen keten van microfoon tot weergever tussen Passenger en mij staat. Eigenlijk kom ik termen en bloemlezingen te kort om te beschrijven wat ik beleef, dit is gewoon heel erg goed. Terwijl er maar zo weinig componenten voor nodig zijn. Of een streaming transport met digitale uitgang, of een streaming speler met analoge uitgang. Zolang er maar een volumeregeling beschikbaar is op de speler zelf. Dat doet mij wederom denken aan veel digitale volumerelingen die het bitpatroon aantasten bij lage volume stand. Misschien zou ik persoonlijk om die reden eigenlijk altijd liever voor een analoge signaalweg kiezen. Maar wie ben ik?
Oh, u wilde meer bas? Draai dan van Sade haar album ‘Soldier of love’. Strak, beheerst, diep en overweldigend. Ik denk er ernstig over om de setting Free terug te draaien naar Wall, ware het niet dat het Sade is die te veel basenergie in de opname propt. Immers met alle muziek die ik eerder speelde had ik geen seconde de neiging om ook maar iets aan te passen. De bas daargelaten is Sade een lust om naar te luisteren. Een ander album zoals ‘Diamond life’ is nog veel aangenamer om naar te luisteren. Wat een lekker ritme wordt vastgehouden, je gaat vanaf de eerste noten meebewegen. Punch, snelheid, lekker puntig in de percussie en helaas helaas de nodige vervorming in de opname zelf. Met dat laatste kan ik leven, maar alleen als een audiosysteem zo goed is dat andere aspecten de boventoon gaan voeren.
Terug naar viool en orkest. Anne Akiko Meyers heeft een cd uitgebracht met de titel ‘Serenade: The love album’ en daarop staat een aantal tracks met filmmuziek. Zij speelt hierop samen met The London Symphony Orchestra. Het zal u na het lezen van bovenstaande alinea’s niet verbazen dat deze Confidence 20A de indruk weet op te wekken dat ik regelrecht op het podium kijk.
Groot speelt het orkest, strak afgetekend staat Anne als soliste voor het orkest. Filmmuziek is vaak niet mijn eerste keuze omdat de beelden missen, maar net als nu is het soms adembenemend fraai en maken de hersenen de beelden vanzelf. Had ik het eerder over elektrostaten die spelen, met deze muziek verandert een Confidence 20A in een grote magnetostaat, desnoods in een hoorn. Het neergezette toneel voor mij is zo groot als de luisterruimte fysiek toelaat. Van muur tot muur, van vloer tot plafond weet het orkest de ruimte voor mijn neus te vullen.
Digital masters
Nu ik toch in de films zit, weet ik nog wat moois, Dave Grusin die de muziek schreef voor de film ‘Havana’. Jaren 90 en op de cover staat nog trots Digital Master. Feit is dat het GRP label altijd zorgde voor goed opnames. Menige bioscoop kan een puntje zuigen aan de geluidkwaliteit die nu wordt geboden.
Op een aangenaam doch behoorlijk geluidsniveau staat hier een systeem te spelen waar veel concurrenten zich onaangenaam bij gaan voelen. En ik? Alleen maar blij en mij afvragend waarom je nog een passieve speaker zou kopen als dit mogelijk is met een actief systeem. Waaraan door een fabrikant zoveel meer te tunen is en problemen met passieve filters kunnen worden vermeden. De zuiverheid gecombineerd met de lage eigen, helaas zelfs in een Dynaudio luidspreker onvermijdelijke vervorming, draagt bij aan het luisterplezier dat wordt geboden. Niet in een korte indruk, maar over een zo lang mogelijk gehouden luistersessie.
Wat voor het gehoor zo groot speelt, is in afmetingen fysiek zo gering. Een foto maakt dat nog eens extra duidelijk, dat kleine kastje centraal geplaatst is alles wat nodig is om de Confidence 20A aan het werk te zetten. Met een streamingdienst om album na album te kunnen laten passeren in evenzoveel muziekgenres. Hoe fijn is dat in een leefomgeving, woongenot te kunnen combineren met op high-end niveau muziek spelen.
Ter afsluiting van de dag mijn geliefde ‘Waiting for a girl like you’ gezongen door Heather Nova. Kan een Confidence 20A klein genoeg spelen om deze track subtiel en gevoelig te houden? Ik had mij geen zorgen hoeven maken, Nova staat daar, alleen, slechts een piano doet mee. Klein en toch krachtig, zuiver, intiem, de tekst heeft inhoud en Heather is geloofwaardig in haar zang. In de stille luisterruimte van AVNUE komt dat nog eens extra over. Er is geen ander geluid dan hetgeen uit de luidsprekers komt. Ik durf wel te stellen dat ‘Fragile’ van hetzelfde album nog iets meer het hart weet te raken.
De kunst om een groot orkest kamervullend te maken en een enkele zangeres fragiel en intiem te houden, dat is een kunst die Dynaudio verstaat in dit model. Chapeau!
Doe mij actief!
Het is de tweede achtereenvolgende luidspreker die ik passief en actief kon beluisteren. Heeft de andere fabrikant gekozen voor het simpelweg inbouwen van klasse-AB versterkers en een actief wisselfilter, Dynaudio heeft met de Confidence 20A eigenlijk een nieuwe Confidence gemaakt. Daarin hoogwaardige klasse-D versterkers, een digitale signaalweg met DSP en zijn extra instelmogelijkheden.
Twee verschillende wegen, echter beide versterken mijn overtuiging dat actieve luidsprekers grote voordelen hebben. Het vervallen van een passief filter met al zijn nukken, het direct koppelen van versterker met dedicated taak aan een driver is optimaal. Besparing zit niet alleen in de hoeveelheid benodigde kastjes, maar ook in kosten. Een ingebouwde versterker is simpelweg goedkoper dan eentje in een luxe, uit aluminium gefreesde kast. Ongeacht welk soort versterker u wil toepassen.
Met een Dynaudio Confidence 20A zou mijn huiskamersysteem klaar zijn. Streamer heb ik al. De suggestie doet mijn vrouw juichen, het hele rek de kamer uit. Het is dat het een belemmering is met recenseren, anders was de keuze echt op Dynaudio gevallen en was Marktplaats goed voor mijn spullenboel. Onder de indruk? Meer dan dat! Wat een geweldige luidspreker staat er bij AVNUE in Eindhoven te spelen.
Noot: De Dynaudio Confidence 20A kreeg heel terecht een EISA Award 2025-2026 toebedeeld.
Dynaudio Confidence 20A
19.998 euro | www.dynaudio.com
Beoordeling 5 / 5
Leverancier: Dynaudio Benelux | Beluisterd bij: AVNUE in Eindhoven