HI-VISIT

HiVisit: Hernieuwde kennismaking met audio importeur Viertron bij Bender

Harro Tillema | 01 september 2025

Viertron heeft al decennialang een goede neus voor innovatieve nieuwe technologie en kan als pionier worden gezien van de hedendaagse maatwerkinstallaties. Bovendien behoort Viertron tot Nederlands langst bestaande distributeurs van high-end audioapparatuur.

Vandaag heb ik een afspraak met Jim Palm die na jaren van afwezigheid in de hifi-wereld bij Viertron is neergestreken. We praten behalve over de koers van dit mooie familiebedrijf ook over de muzikale passie van Jim.

Viertron BV

Viertron kent een lange geschiedenis in het Nederlandse audiolandschap en sinds directeur-eigenaar Marijn Nederlof het bedrijf van Peter Viergever heeft overgenomen is hij al vele jaren de drijvende kracht achter het in Barendrecht gevestigde bedrijf. Viertron start in 1978 als technische handelsonderneming en richt zich op het installeren van PA-systemen in kerken en gebouwen. Dankzij Peter’s diepgaande kennis van akoestiek en bereikte hij op basis van natuurkundige kennis ook in lastige ruimtes uitstekende resultaten.

Vervolgens specialiseert het bedrijf zich meer en meer op kwalitatief goede muzieksystemen. Hierbij levert Viertron in de jaren ’80 al hifi-componenten van de merken Celestion, Cyrus, Musical Fidelity en bijvoorbeeld Meridian. Legacy componenten die door velen van jullie als legendarisch worden gezien.

Decennia geleden werkt mijn gesprekspartner Jim in een hifi winkel en komt hij op 18-jarige leeftijd in contact met Peter Viergever van Viertron. Van Peter leert Jim in de jaren die volgen de fijne kneepjes van het vak. Jim slaat na een paar jaar zelf de ondernemersweg in en start James Audio Consultants in Middelburg. Hierbij richt Jim zich als audiospecialist op datgene hij van Peter Viergever heeft geleerd, een kwalitatief goede muziekbeleving die zich kenmerkt met een hoge mate van tonale echtheid. Hierbij houdt Jim als dealer van de merken van Viertron altijd nauwe, vriendschappelijke banden met Peter Viergever.

Wanneer Marijn het bedrijf Viertron van Peter overneemt, richt het zich onverminderd op hifi. Jim, moet door persoonlijke omstandigheden stoppen met James Audio Consultants en vervolgt zijn carrière in de marketing waar hij, onder meer, de rol van docent marketing vervult.

Ondanks dat Viertron zich in het afgelopen decennium onverminderd richt op kwalitatief goede hifi en bekabeling, verschuift de focus langzaam richting het snelgroeiende smarthome en domotica segment dat vol in de schijnwerpers staat. Dit is niet zonder resultaat, want inmiddels maken vele installateurs gebruik van onder meer de slimme Digital Strom bouwstenen van Marijn. Beeld en geluid hebben altijd een onlosmakelijk deel van de smarthome oplossingen van Viertron uitgemaakt. Hierbij richtte Viertron zich niet zozeer op een breed aanbod van merken, maar op compromisloze merken zoals Meridian voor muziekweergave, Storm Audio voor de bioscoopbeleving, luidsprekers van Acoustic Energy en bekabeling van het Zweedse Supra. Merken die elk in het eigen segment topresultaten leveren en past bij de op lifestyle gerichte smarthome visie van het bedrijf.

Focus op muziek

Met lifestyle in het achterhoofd heeft Viertron zich onverminderd gericht op nieuwe stromingen in het hifi landschap. Marijn heeft zijn antennes altijd gericht op innovatieve audiotechnologie en heeft op elke hifi show wel weer iets leuks waar hij gepassioneerd over kan praten met bezoekers. Het was dan ook niemand anders dan Marijn die destijds het gemak van Roon naar de Benelux heeft gebracht. Ondanks dat de liefde voor hifi onverminderd aanwezig is, schuift het advies en begeleiding logischerwijze verder richting de technologische kant hiervan.

De huidige audiowereld is immers een technologie gedreven sector geworden die vandaag de dag ook steeds meer in de richting van Custom Install (CI) schuift. De aandacht op het pure audio-aanbod blijft, ondanks de vele inspanningen op dit gebied, achter. Om dit weer in balans te trekken heeft Marijn behoefte aan een evenzo gepassioneerde partner op hifi-gebied. Tijdens zijn laatste commerciële rol als countrymanager vindt Jim dat het tijd wordt om zijn gevoel te gaan volgen en tijdens de Audio Show iEar’ 2024 biedt Jim hulp aan Marijn. Nadat de show achter de rug is, vraagt Marijn of Jim het hifi-gedeelte van Viertron misschien onder zijn hoede wil nemen. Jim is al vele jaren weg uit de audiowereld, maar heeft commerciële rollen in andere industrieën vervuld en interessante nieuwe inzichten opgedaan. Jim ziet met zijn huidige visie nieuwe kansen en neemt de uitdaging aan om voor het bedrijf te gaan werken waarvan hij zoveel jaren geleden het vak van heeft geleerd. Het bedrijf dat blijvend een speciaal plekje in zijn hart heeft gehad. Hierbij heeft Jim zich tot doel gesteld om kennis en kunde van akoestiek, net als Peter dit in het verleden deed, richting de dealers van Viertron over te dragen. Mijn gesprek met Jim gaat dan ook grotendeels over zijn visie en aangezien Jim een persoon is die muziek ademt, komt dit erop neer dat dit tot laat in de avond heeft voortgeduurd.

Jim hecht vooral waarde aan tonale echtheid en gaat hierbij niet voor een ‘veilige’ sound. Jim is hier stellig over. Een saxofoon moet een saxofoon zijn en niet iets dat op een saxofoon lijkt. Net als alle koperblazers klinkt een saxofoon op een ‘live volume’ scherp, hard en fel. Op een afstand van een meter of drie kan dit zelfs onaangenaam zijn, maar het is en blijft een saxofoon. Hetzelfde geldt voor het slagwerk. Van de energie in de aanslag van een snaredrum mag je best achteruitdeinzen, want dit zul je ook ervaren wanneer een snaredrum live met kracht voor je neus wordt aangeslagen.

Volgens Jim is zo’n echtheid zelfs mogelijk in het prijssegment waarin de gunstig geprijsde merken van Viertron zich bevinden. Op deze manier is een dergelijke realistische beleving ook voor een breder publiek bereikbaar. Om dit te kunnen ervaren is het voor de klant wel belangrijk om de juiste winkel te vinden waar ze out-of-the-box kunnen denken en van de gevestigde merken af durven te wijken om te inspireren.

HiVisit wordt een Hi-clinic

Vandaag staat dus in het teken van een HiVisit en betreed ik hiervoor de grote showroom bij Bender Hifi in Arnhem. We nemen plaats en praten onder het genot van goede koffie en een lekker stukje muziek bij over de gebeurtenissen na onze laatste ontmoeting tijdens de iEar’-show. Jim vertelt over zijn audioverleden en wat zijn visie is op het gebied van hifi. Vanuit mijn ooghoeken zie ik een versterker met netwerkspeler van Atoll Electronique en een fraaie nieuwe vloerstaander van Acoustic Energy. Ook zie ik aan de kenmerkende licht-grijsblauwe kleur dat de bekabeling afkomstig is van Supra. Ik neem dus aan dat deze HiVisit over een door Jim samengestelde set van Viertron zal gaan.

Van de hifi-componenten van Atoll weet ik dat deze compromisloos en zijn opgebouwd, maar toch vriendelijk zijn geprijsd. De in donker walnoot uitgevoerde luidsprekers van Acoustic Energy uit de 300-serie zijn nieuw en leveren doorgaans sublieme prestaties. Leuk! Ik bedenk me dus al snel welke tracks ik hierop los zal laten.

Maar, in plaats van focus op de set begint Jim al snel te schuiven met de luidsprekers en trekt Jim de set zelfs helemaal uit elkaar om zijn visie met voorbeelden te onderstrepen. Daar gaat mijn plan. Hierna verdwijnt hij zelfs helemaal uit beeld om terug te keren met twee Acoustic Energy AE100.2 mini-monitors, hierin bijgestaan door het team van Bender. De luidsprekers worden gewisseld en het volume wordt vervolgens flink opgevoerd. Jim luistert namelijk graag op live volumes wanneer de omstandigheden en het publiek dit toelaten.

Foei. Wat een klappen, wat een energie, wat een snelheid en… wat een diep doorlopend laag uit deze mini-monitors! Ook het ruimtelijke geluidsbeeld is verrassend precies. Komt dit echt uit deze kleine luidsprekers die (zoals later blijkt) slechts 175 euro per stuk kosten? Hiermee herinnert Jim me eraan dat je met een goede versterker en een set luidspreker in een betaalbaar prijssegment magische resultaten kunt boeken. Dergelijke monitors zijn dus belangrijk om je klanten te kunnen bieden. Met een set monitors in je leveringsprogramma heb je als adviseur altijd de tools in handen om in elke ruimte een goede muziekweergave te kunnen realiseren.

Hierna loopt hij wederom de ruimte uit om terug te keren met twee flinke monitor luidsprekers van het Britse merk Neat Acoustic. Neat is een nieuw merk in het leveringsprogramma van Viertron en matcht mooi met de versterking van het Franse Atoll. Wanneer ik de verschillen beluister moet ik wel even aan het karakter wennen. Niets harde klappen of verschrikte blikken. Deze Neat-Atoll combinatie klinkt beheerst als een echte Britse gentleman en in mijn oren haast iets te lief na het brute geweld van de compacte mini-monitors.

Na een paar nummers te hebben beluisterd klinkt alles tonaal in balans. Dan schakelen we weer terug naar de eerder zo indrukwekkend klinkende mini-monitors van Acoustic Energy. Ondanks dat ik nog geen half uur geleden met kippenvel aan de bank was genageld, blijkt het dat de Neat monitors een flinke dosis aan extra beleving en onzichtbare lijntjes aan de muziek toevoegen. Deze volgorde en combinatie zijn natuurlijk niet per ongeluk gekozen. Jim kent deze combinaties al vele jaren en weet exact hoe deze presteren. Maar je moet jezelf wel even de tijd gunnen om te acclimatiseren. Een direct en kortstondig A-B vergelijk tussen luidsprekers met zo’n schakelbord bij sommige dealers zet je dus al snel op het verkeerde been en je door een momentopname laten leiden in de zoektocht naar de passende luidsprekercombinatie is dus eigenlijk zinloos.

Geef de adviseur vooraf jouw specifieke wensen door waarmee hij de set kan samenstellen en geef deze hierna de kans om te landen. Dit is overigens een aanpak die Bender Hifi ook al vele jaren met succes hanteert.

Mijn indruk van de aanpak van Viertron

Of het nu om de luidsprekers, versterkers of om bekabeling gaat, Viertron kiest enkel voor met de hand en in eigen huis geproduceerde hifi componenten voorzien van discrete componenten van de best mogelijke kwaliteit. Jim noemt dergelijke handgemaakte producten ‘het origineel’ en de in grote serie vervaardigde producten ‘een kopie’. Hier moet ik even over nadenken, maar snap wel wat hij hiermee wil zeggen. Hoewel dergelijke ‘kopieën’ doorgaans ook topprestaties leveren ben ik het eigenlijk wel met hem eens. Een 100 procent handgemaakte Ferrari geeft je een ander gevoel dan één van de honderd procent foutloos van de band rollende AMG-sterren voorzien van veel carbon en met een vergelijkbare vermogensafgifte.

Kanttekening bij handwerk is dat de levertijd vaak langer is, omdat elk component specifiek voor de betreffende klant wordt gemaakt. Er is dus geen sprake van serieproductie en je moet er dus iets voor over hebben om ‘het origineel’ te ontvangen. Gelukkig is het vooruitzicht één van de mooie aspecten van een nieuwe koop, dus dit alles voegt toe aan de uiteindelijke totaalbeleving.

Viertron maakt dus een duidelijke keuze wanneer merken in het productprogramma worden opgenomen. De adviseur in de winkel heeft hiermee immers een ruim pallet aan goed matchende mogelijkheden om de klant datgene te bieden waar ze naar op zoek zijn. Wat me bovenal aanspreekt is de filosofie van Jim. Deze komt vervolgens het best tot uiting tijdens gepassioneerde clinics die hij zo nu en dan bij dealers van Viertron verzorgt.

Het gaat hierbij om de muziek en de rauwe echtheid die hier onlosmakelijk mee samengaat. Dit kan soms ongemakkelijk zijn wanneer je alweer kippenvel ervaart of herhaaldelijk druppels van je wang af blijft vegen onder de vele aanwezige ogen, maar dit is wel waar het om gaat. Niet om de elektronica, niet om de met premium materialen gebouwde luidsprekers en niet om de exotische bekabeling alleen. Een goed adviseur weet vaak welke componenten, luidsprekers en bekabeling samenwerken om juist datgene te realiseren waar je naar op zoek bent. Of je nu zoekt naar een gemakkelijk en vol klinkende set, of naar tonale echtheid waarbij de artiest bijna tastbaar in de ruimte wordt neergezet en je muziek beluistert die je soms ook keihard raakt.

Deze HiVisit is anders verlopen dan ik had voorgesteld en heeft zich tot ver na sluitingstijd van Bender Hifi onder het genot van tapvocht voortgezet. Net als Marijn is Jim is een gepassioneerd mens. Ook over hifi. Het gezellig samenzijn en praten over muziek, de herinneringen die hierbij naar boven komen en het delen van overige passies in het leven is toch waar het allemaal om gaat? Muziek verbindt. Ook tijdens deze HiVisit met Jim Palm, het vertrouwde nieuwe gezicht bij Viertron. Het gezicht dat zich dag in, dag uit inzet om de unieke merken om zich heen te verzamelen waarvan hij weet dat deze met elkaar samenwerken. Dit ongeacht de akoestische beperkingen van de omgeving waarin deze vele jaren door jou zullen worden gekoesterd. Hiermee doet Jim dus weer datgene waarmee hij destijds bij Peter Viergever is begonnen, met mooie nieuwe merken, commercieel vernieuwende inzichten en een onverminderde dosis aan passie. Pure muzikale passie waarbij het hem niet schuwt deze tijdens een mini-clinic op een show of bij een Viertron dealer met je te delen. Aanrader!

Kijk voor meer informatie op www.viertron.nl.






EDITORS' CHOICE