REVIEW

Mozart – Donaueschingen Harmoniemusik of the Abduction from the Seraglio

Jan Luijsterburg | 15 juni 2006
Keizer Joseph II besliste in 1782, dus ruim voordat de hifi installaties gemeengoed werden, dat de muziek bij hem in huis niet langer door zes, maar vanaf dan door acht blazers gespeeld moest worden. De nieuwe bezetting van ‘Die Harmonie’ betekende big business voor de componisten en arrangeurs van die tijd. Alle toen populaire muziek, inclusief complete opera’s, werden herschreven om dienst te kunnen doen als gebruiksmuziek bij alle feestelijke gelegenheden.

Mozart – Donaueschingen Harmoniemusik of the Abduction from the SeraglioDe Nederlandse musicoloog-dirigent Bastiaan Blomhert ontdekte in 1983, in het archief van de Fürstenberger hofbibliotheek van het Duitse plaatsje Donaueschingen, een bijzondere bewerking van de Mozart-opera Entführung aus dem Serail. Daar waren al wel meer versies voor blazersensemble van bekend, maar na uitvoerige studie kon Blomhert niet om de conclusie heen dat deze versie van de hand van de componist zelf was, ook al stond dat er niet heel duidelijk op aangegeven. De studie waarop hij promoveerde riep aanvankelijk nogal wat weerstand op, maar inmiddels is Blomherts conclusie algemeen geaccepteerd. Dit jaar zet hij de kroon op zijn jarenlange project. Er zal een boek verschijnen, en er is deze mooie uitvoering van het werk uitgebracht, gespeeld door blazers van The Academy of St. Martin in the Fields, onder leiding van de ontdekker zelf.

De bezetting van de Harmonie was twee hobo’s, twee klarinetten, twee fagotten en twee hoorns. De virtuositeit van de hoornpartijen was een van de aanwijzingen dat het hier om een authentieke Mozart partituur zou gaan. Andere argumenten waren het feit dat er, zeer tegen de gebruiken in compleet nieuwe muziek toegevoegd was, waaronder de finale, en er stukken terugkwamen uit vroege versies van de opera, die geen ander gekend kon hebben. Blomhert beschrijft het allemaal op spannende wijze in de uitvoerige toelichting in het boekje bij de CD.

Een opera gespeeld door blazers blijft een vreemd idee. Stemmen en begeleiding van bekende aria’s vloeien mooi samen. Het werk is drastisch omgewerkt om te passen binnen de specifieke mogelijkheden en beperkingen van de opgelegde bezetting. Mozart had het in een brief aan zijn vader die door Blomhert geciteerd wordt al over de complexiteit van de klus. Resultaat is een volwaardig werk dat haar bestaansrecht los van de opera bewijst in deze zorgvuldige, fraai gedetailleerde uitvoering. Zoals we van PentaTone gewend zijn in een uitstekende opnamekwaliteit.


Aanvullende informatie:

Wind Ensemble from The Academy of St. Martin in the Fields, o.l.v. Bastiaan Blomhert
Speelduur: 66:47
Label: PentaTone Classics www.pentatonemusic.com
Distributie: Codaex

EDITORS' CHOICE