Italiaanse audiomerken nemen vaak een bijzondere en wat afwijkende positie in op de maatschappelijk audioladder. Enerzijds worden ze vaak bewonderd om hun mooie vormgeving en het gebruik van mooie en duurzame materialen, maar anderzijds worden ze op de een of andere manier niet altijd 100% serieus genomen en is men schijnbaar wat huiverig aangaande de werkelijke kwaliteiten, betrouwbaarheid en levensduur. In deze test twee instappers uit het gestaag groeiende Audia programma die een mooi voorbeeld vormen van de hedendaagse Italiaanse kwaliteit.
Sonus Faber, Zingali, Diapason, Rosso Fiorentino, Unison Research, Audio Analogue, North Star Design, Graaf, Pathos, Solid Steel, Opera, Synthesis, Angstrom Research, Audia. De lijst is bijna eindeloos lang en toch is het nog steeds maar een beperkte en willekeurige greep uit de bijzonder uitgebreide, kleurrijke en vooral enorm veelzijdige en gevarieerde Italiaanse audio industrie. Stuk voor stuk zijn het allemaal producten met ieder een geheel eigen filosofie, inbreng en vooral een eigen geluid!
Hierdoor is er voor de ware audioliefhebber een enorm scala aan mogelijkheden voorhanden waar al dan niet in verschillende samenstellingen, mee aan de slag kan worden gegaan. In bovengenoemde rij behoort Audia op dit moment nog tot de wat minder bekende merken, maar ik verwacht dat daar in de nabije toekomst snel verandering in zal komen. Want niet alleen heeft dit snel groeiende merk namelijk heel wat te bieden in de vorm van een uitgebreid assortiment met veel goed bruikbare en universeel inzetbare modellen, maar ook de vormgeving, het materiaalgebruik, de hoogwaardige afwerking en vooral de aanstekelijke weergave komen bijzonder positief over.