In een wereldmarkt waar een constante cyclus heerst van opkomende en vaak weer net zo snel verdwijnende merken, blijven er gelukkig altijd een aantal vaste bastions bestaan waar de tijd maar weinig vat op lijkt te hebben. Merken als Marantz, Audio Research, Pass Labs en Sonus Faber lijken nergens last van te hebben en weten jaarlijks een rustige maar gestage stroom aan (mooie) nieuwe producten te leveren. Toch is er ook de nodige stabiliteit aan een heel andere kant van onze aardbol te vinden. Ik heb het dan over het slechts 3,9 miljoen inwoners tellende Nieuw Zeeland.
Uit Music Emotion - Mei 2009
Naast de overbekende producten als kiwi`s en schapenwol heeft dit land natuurlijk nog veel meer in huis. Hoewel hier nagenoeg onbekend, is er in de jaren `70 en `80 door audiomerken als Rait, Mclaren, Roberts en Lambert, zelfs een heuse audiohistorie opgebouwd. Ik ben er expres twee vergeten en dat zijn de merken die ook vandaag de dag nog steeds springlevend en succesvol zijn. Het ene is Plinius terwijl u van het andere merk Perreaux, de nu volgende test kunt lezen van het beste wat deze firma momenteel te bieden heeft.
Toen ik in 1983 serieus met mijn audiohobby begon, was Perreaux, al een van de serieuze spelers op het toneel. Als jonge enthousiasteling met een klein budget, droomde ik samen met mijn audiovrienden van producten zoals de reusachtige telefoonhoornachtige Synthese 1 luidsprekers, (een van de allereerste luidsprekers uit die periode die een echt holografisch 3D ruimtebeeld wist op te bouwen), Apogee membraanluidsprekers, Avalon Eclipse, Krell en Mark Levinson versterkers. Maar ook Perreaux in combinatie met de toen moeilijk aanstuurbare Magnepan luidsprekers, wisten met hun no-nonsense vormgeving en ijzersterke controle over de totale weergave, veel indruk te maken.
Let op: prijzen in het magazine kunnen afwijken van huidige prijzen