Zelden heb ik een luidspreker nog slechter het laag horen weergeven, de bastonen blubberen als vanuit een vulkanische modderpoel door de luisterruimte. De altijd krakende volumeregeling van de onder de maat presterende versterker, veroorzaakt een geluid als een handkar waar de assen nodig van gesmeerd moeten worden. De cd speler weigert dit keer alle commando’s en de enige manier om deze hopeloze weergave te laten stoppen, is de stekker uit het stopcontact te halen. Kan gelijk dat waardeloze netfilter retour fabrikant, het werkt toch niet. Bukkend over het audiorek, verlies ik mijn evenwicht, breek er een plank van af en de platenspeler met het lekkende lager zorgt voor een vlek in het tapijt waar ik zeker een echtelijke twist over tegemoet kan zien. Zelfs een laatste poging om aan deze hel te ontsnappen door mijzelf op te knopen mislukt. De miezerige koperdraden van de luidsprekerkabel zijn zo verzwakt door de solderingen dat ze acuut breken. Machteloos kijk ik rond en bedenk dat ik alle fabrikanten eens ga verrassen uit pure wraak met een negatieve afbraak recensie.
Wie het bovenstaande leest verkneukelt zich wellicht. Rondspeurend op het forum lees ik de berichten. Luisterend op de verschillende shows hoor ik ze. In e-mails herken ik ze. De mondelinge en schriftelijke vragen naar recensies die negatief zijn. De roep om het aan de schandpaal nagelen van leveranciers. Vanwege de service, om het produkt, om de verkooptechniek, om de folder, of om te bewijzen dat je “onafhankelijk” bent. Zelf klagen lijkt in Nederland soms niet meer voldoende, we willen een bevestiging van het negatieve van een schrijver. Over audio, drank, tv, auto’s noemt u maar op. En toch lees je die haast niet. Die negatieve verhalen. Die afbraak van gevestigde namen die je in wandelgangen wel hoort. Helaas komen dan naast de klachten de verwijten. "Zie je wel, onder het juk van de adverteerder". "Te bang om zich uit te spreken". "Onafhankelijk, jaja, zeker geld in de doos in plaats van een versterker". "Vriendjespolitiek". U kent de uitspraken, ik ook. En dat vooroordeel ga ik u weerleggen met argumenten. Aan u om die te accepteren of te laten voor wat ze zijn. Voor mij en mederecensenten een soort ongeschreven regel waar we ons aan houden. Niet dat we daarmee overal onderuit zijn. Niet dat we daarmee ons verheffen tot bovenmenselijk. Welnee, we werken gewoon nuchter en met verstand. En met af en toe een flesje wijn dat we krijgen van een leverancier.
Wie op jaarbasis vele produkten importeert en serieus bezig is met zijn vak, weet welk produkt uitsteekt boven het gemiddelde. Weet echter ook donders goed, welk produkt onder de maat blijft. Stelt u zich eens voor dat u die importeur bent. Bent u dan zo gek dat u dat “onder de maat” produkt naar een recensent stuurt of neemt u de topper uit de lijn. Gewogen in de zin van prijs/kwaliteit verhouding, niet in de zin van topprodukt. Natuurlijk kiest u de betere variant. Als fabrikant of importeur heeft u die keuze. Voor een tijdschrift of zoals wij een internet site is het (vooralsnog ;-)) ondoenlijk en onbetaalbaar om naar een winkel te lopen en gewoon iets uit het schap aan te schaffen. Wij zullen ons dus voor een deel moeten conformeren aan de keus van de verstrekker. Gelukkig hebben we er wel een stem in. Je leert in dit vak al snel onderscheiden of men je stuurt of dat men je laat kiezen. Het oor te luister leggen werpt zo zijn vruchten af. En wij beschikken ook in een aantal gevallen over inside information, importeurs zijn best heel open, mits ze je kunnen vertrouwen. Wij zijn er niet om vuile was buiten te hangen, daar zijn de roddelbladen voor. Al met al kom je bijna altijd uit op een apparaat waar de verkoper enthousiast over is en veel over kan vertellen.
Zoveel slechte produkten zijn er niet. Elke fabrikant heeft last van concurrentie. Leuk voor ons als consument, want zo worden de produkten beter en scherper geprijsd. Niemand onder u en niemand onder ons is bereid veel geld te steken in een produkt dat het daglicht beter niet kan zien. En bijna geen dealer is zo gek om een bij voorbaat gegarandeerde winkeldochter op de schappen te zetten. In het segment vanaf 250 euro tot pakweg 1000 euro per apparaat is zo’n gigantische concurrentie dat het eerder verbazingwekkend genoemd mag worden dat je voor zo weinig zo veel krijgt. De integratie van elektronica en het kleiner worden van schakelingen is daar ook debet aan. Neem eens de moeite en laat in een winkel een setje voorschotelen van cd-versterker-speakers voor 1500 euro totaal. U staat verbaasd op welk hoog niveau muziek gemaakt kan worden. Opnieuw een argument tegen een negatieve recensie.
Wij recensenten zijn niet roomser dan de paus. Als ik mag verzinnen wat ik wil testen, dan zoek ik naar iets dat mij al langer intrigeert. Of een component dat hebberigheid opwekt. Een merknaam die een begrip is, maar waar ik nog niets van thuis heb of had staan. Natuurlijk streelt het me dat ik een speeltje mag houden voor een paar weken dat ik niet elke maand koop. HiFi.nl werkt veel met met vrijwilligers. We hebben allemaal een baan buiten de audiobranche en alle schrijverij is hobby. Veel zin om twee tot vier weken naar een ondermaatse versterker te luisteren heb ik echt niet. Mijn vriendjes ook niet. Lubberende speakers lopen we liever langs en krijsend hoog is ook geen pretje. Of een cd speler die 9 van de 10 keer een ander commando uitvoert dan jij opgeeft. Onze voorkeur en keuze wordt zoveel mogelijk bepaald door wat wij denken dat een lezer wil zien. Helaas (??) voor u ook voor een groot deel door wat we zelf leuk vinden. Het derde argument is hiermede gegeven.
Als ik een nieuwe elektrische tandenborstel zoek, wil ik weten welke ik moet kopen. Ik ben helemaal niet geïnteresseerd in wat ik vooral niet moet kopen, want die wil ik toch niet. Met een Consumentengids in de hand stap ik een witgoedhandel binnen en vraag welke van de “beste koop” ze in huis hebben, vergelijk de prijs en schaf aan. Auto’s idem dito. Slechte auto’s bestaan niet meer en vertel me dan liever welke auto boven het maaiveld uitsteekt. Ga ik daar naar kijken. Heb ik ook een vergelijk met andere auto’s. Een soort referentie. Wat heeft u dus aan een negatieve recensie? Gaat u nu dat slechte produkt kopen en genieten van de problemen? Welnee, het korte genot van de sensatie dat iemand wordt afgekraakt weegt toch lang niet op tegen een positief koopadvies waarmee u geholpen bent. Voelt u zich vrij er anders over te denken.
Het is ongelofelijk moeilijk om te onthouden welk apparaat of welke kabel “beter” of “slechter” is dan datgene wat je enige weken of zelfs maanden daarvoor in huis had. Zo moeilijk dat ik mij er niet aan wil wagen. Ik denk over een goed geheugen voor geluid en indrukken te beschikken, maar kan dat nergens meten. Goed, middelmatig of slecht is dus alleen te bepalen in een multi test waar een aantal gelijkwaardige producten direct met elkaar kunnen worden vergeleken. Ik mag mij (on)gelukkig prijzen onlangs zo’n test te hebben uitgevoerd en kan u melden, dat valt niet mee. Steeds naar dezelfde muziek luisteren en proberen de verschillen aan te duiden in goed Nederlands. In tijd kostte het me vakantiedagen die ik ook aan mijn gezin had kunnen besteden. Behalve in tijd is het logistiek niet voor ons te behappen om met meerdere mensen in een forum een reeks apparaten te beoordelen. Het blijven altijd momentopnames van hetgeen we in een korte tijdspanne met het recensie exemplaar mee maken. Naar mijn bescheiden mening mag je alleen in een groepstest met een forum “stempels” gaan opdrukken. En dan nog is de gegeven waardering discutabel.
Tenslotte een handje vol oprispingen. Een slechte recensie kan langdurig een negatieve uitstraling verzorgen voor een merk. Allemaal maken we missers. Ook een produkt kan een misser zijn. Stel dat uw werkgever u beoordeelt op de missers. Dan krijgt u nooit salaris verhoging. Het is mijn aard te zoeken naar de positieve elementen. De zaken waar een fabrikant een pluim voor verdient. Plezier te ondervinden en zo een stimulans te zijn voor een nog betere opvolger. Op mijn eigen bescheiden manier te denken dat ik bijdraag tot het veraangenamen van onze hobby. Het is ook veel leuker om naar woorden te zoeken voor een goede eigenschap, dan in een negatieve spiraal te raken en na het afsluiten van je epistel je heil in drank te moeten vinden. Wie stukken leest van mijn hand zal enthousiasme herkennen voor produkten en inzien waar ik me op de vlakte houd. De gedrevenheid van de auteurs om de lezer deelgenoot te maken van de leuke dingen des (audio)levens is naar ik denk het zwaarste argument tegen het schrijven van een negatieve recensie.
U heeft aan een echt negatieve recensie dus niets, de leverancier niet en wij niet. Dit heeft voor HiFi.nl niets te maken met adverteerders en budgetten. Het is een filosofie. U heeft daarom niet gelezen over een versterker die bijna mijn speakers opblies tot twee maal toe. U heeft daarom niet gelezen over een high end apparaatje dat zo incompatibel is dat bijna geen doorsnede versterker ermee overweg kan. Of over een speaker waar ik zelf aan moest solderen vanwege een defecte unit. Of een set met een verkeerd filter (nee ook via een persoonlijke e-mail krijgt u die info niet). Het waren incidenten die ik signaleerde en waar de fabrikanten zich voor hebben ingespannen om zaken te verbeteren of anders te bouwen. Wat u wel heeft gelezen is hoe wij het ervaren hebben om naar bepaalde apparaten een paar weken intensief te luisteren. Wat we er fraai aan vonden en wat we misten. Die impressies schrijven we neer. Dat die teksten op onze HiFi.nl staan, daar zijn we terecht trots op. Alles wat hierboven is aangehaald, wil niet zeggen dat wij niet zeer kritisch de markt volgen. Als wij signaleren dat er minderwaardige HiFi aan de man wordt gebracht (met als doel snel geld te vergaren door het slijten van rotzooi), zullen wij dat zeker aan de kaak te stellen.
Tip
Geef uw mening en reageer op deze column in het Forum