COLUMN

My First Kloss

Jan de Jeu | 29 april 2002

Jan de Jeu

Toen ik in een grijs verleden het ouderlijk huis verliet had ik vrij duidelijke ideeën over de manier waarop ik mijn leven verder vorm zou willen geven. Uiteraard zijn een aantal daarvan in de loop der tijd toch achterhaald of aangepast. Van mijn standpunten die de tand des tijds tot nog toe wel doorstaan hebben is één van de meest rotsvaste varianten wel mijn voornemen om nooit of te nimmer mee te zullen doen aan de menselijke variant van de jaarlijkse vogeltrek; het met sleurhut achter de auto bepakt en bezakt afreizen naar, in de meeste gevallen, het zuiden van Europa. Dit ondanks het feit dat op menig verjaarspartijtje hele collectieven van, niet door enige agrarische kennis gehinderde, kip bezitters steeds opnieuw trachtten mij tot de enig ware vorm van vakantie “beleven” over te halen.

Ondanks, of misschien ook wel juist vanwege, hun verhalen kreeg ik een serie beelden voor ogen die steeds grotesker werden. Een met slakkensnelheid tegen een berg opkruipende auto met caravan die eerst ingehaald wordt door een vrachtwagencombinatie om vervolgens met kokende radiator aan de kant van de weg te belanden. Of een snikhete auto met achterin twee zich stierlijk vervelende kinderen die eerst om de tien minuten vragen “zijn we er al bijna?” en vervolgens beginnen te blèren dat ze honger hebben. Schrikbeelden van meegenomen zakken met Hollandse aardappelen, zelf gebraden gehaktballen voor onderweg etc. Inderdaad; smaken verschillen.

Misschien vraagt U zich af hoe het komt dat deze, ik geef toe sterk gedateerde, beelden op dit moment herleven. Welnu, de directe aanleiding is een, wat op het oog lijkt, fraai “hebbedingetje”. Bij het zien van dit audio component, want daar gaat het om, zult U waarschijnlijk eveneens overvallen worden door dat hebberige gevoel. Het gaat om een audio component ontworpen door één van de grote audio pioniers die een legendarische status bereikt heeft in de consumenten elektronica industrie. In dit audio component zijn een aantal kenmerken verenigd die typerend zijn voor door hem ontworpen componenten. Allereerst de eenvoud van het ontwerp; in dit geval duidelijk in retro stijl. Daarnaast; gebruikmaking van de modernste technologie. Hier is dat een techniek die tot op dat moment alleen toegepast werd in GSM’s; GaAs MES-FET mixers. Vraag me niet wat het is want zoals ik al vaker gezegd heb; ik ben geen techneut. En tenslotte; kwaliteit.


Misschien is dat laatste punt voor de gemiddelde mens niet langer een belangrijk punt. Het lijkt soms alsof de consument niet langer geïnteresseerd is in een product dat pakweg 20 jaar mee gaat. En dat is niet verenigbaar met het uitgangspunt van de ontwerper van dit audio component.Tenslotte reed hij ongeveer twintig jaar in zijn Checkers en ook de Mercedes die hij daarna kocht had hij twintig jaar willen gebruiken. De man waar ik op doel is de Amerikaan Henry Kloss. Bij het horen van die naam zullen velen terugdenken aan Acoustic Research of aan een product van die firma; de AR 1. De eerste door hem, in samenwerking met Edgar Villchur, ontwikkelde acoustic suspension luidspreker en tevens de eerste boekenplank luidspreker die in staat was om diepe bastonen weer te geven zonder dat daarvoor een heldere tonale balans over een breed frequentiebereik opgeofferd moest worden. Maar er staan meer primeurs op zijn naam. Begin zestiger jaren, toen hij bij KLH werkte, ( De K staat voor Kloss) ontwierp hij de eerste “high selectivity” FM Radio; de Model 8. Ook het eerste audio product dat op succesvolle wijze gebruik maakte van transistors, de Model 11, ’s werelds eerste portable stereo, was van zijn hand. Later, bij het door hem opgerichte Advent, introduceerde hij de Model 200, het eerste cassette deck uitgerust met Dolby B. Daar ontwikkelde hij ook een lijn van projectiesystemen en ging hij zich bezig houden met home theater. Zijn vierde bedrijf, Cambridge Soundworks, produceert speakers voor stereo-, home theater-, en computer systemen.

De man zelf is in januari van dit jaar, net voor zijn 73e verjaardag, overleden maar zijn ontwerpen leven voort. In dit geval de Model One. Een mono tafelradio met een bescheiden formaat en een, voor die afmetingen, grootse klank waarbij met name het natuurlijke middengebied er uit springt. Dit komt op het conto van een met een zware magneet uitgeruste drie inch long throw driver. Dit wondertje van techniek heeft een ingebouwde AM en FM antenne en wordt geleverd met een externe FM antenne. Uiteraard kan het apparaat ook op de kabel aangesloten worden. Verder is er een aux-in aansluiting voor bijvoorbeeld een cd speler, tv of discman. Vanuit de record out kan een aansluiting met een versterker of met een opnamebron tot stand gebracht worden en ook is er een aansluiting voor een koptelefoon.

Het losse netsnoer kan verbonden worden met het plaatselijke elektriciteitsnet. Daarmee kan hij overal in de woning geplaatst worden. Daarnaast is er dan ook nog de 12V aansluiting. Dit maakt hem dus ook te gebruiken in de auto, de caravan of de boot. De auto ligt niet zo voor de hand want er zijn veel goed tot zeer goed klinkende car audio systemen op de markt. Bovendien; deze radio is zo fraai dat ik me niet voor kan stellen dat iemand hem op het dashboard van zijn automobiel zou willen plaatsen. Blijft over de caravan. Maar zoals ik aan het begin al duidelijk trachtte te maken; deze recreatievorm is aan mij niet besteed. En zelfs de wetenschap dat een zo fraai ontwerp van een dermate getalenteerde audio pionier waarschijnlijk zelfs in de claustrofobische benauwdheid van een caravan nog goed klinkt kan mij niet over de streep trekken.


Blijft voor mij het gebruik in huis over. Maar waar? Ik heb mijn Cyrus tuner al jaren geleden weggedaan. Niet omdat ik het een slechte tuner vond. Integendeel, hij presteerde prima. Ik luisterde echter nooit naar de radio en ook nu heb ik geen enkele behoefte om op die manier een muziekbron te selecteren. Waarom wil ik dan deze tafel radio kopen zult U zich afvragen. Omdat ik het een prachtig ontwerp vind met een voor het formaat fraaie klank. En omdat ik het een eer vind om een product in huis te hebben dat ontworpen is door de grote Henry Kloss. Maar om nu een radio neer te zetten zonder hem te gebruiken? Mijn vrouw ziet me al aankomen.

Misschien moet ik hem in de keuken zetten. De zwarte uitvoering van de Model One past tenslotte uitstekend in het interieur van mijn keuken. Maar of ik hem daar zal gebruiken. Waarschijnlijk niet. Mijn vrouw? Nee. Bovendien staat hij dan, ondanks de aanwezige afzuiging, toch in een ruimte waar allerlei kookdampen vrijkomen die volgens mij niet echt bevorderlijk kunnen zijn voor het apparaat. Mijn praktijkruimte misschien? Of ik hem daar wel zal beluisteren blijft natuurlijk de vraag. Tijdens cliëntgesprekken sowieso niet en tijdens het werken aan mijn computer…….vrijwel zeker ook niet.

Ik kan hem natuurlijk aanschaffen voor mijn inmiddels veertien maanden oude dochter; tenslotte klinkt “My first Kloss” beter dan “My first Sony”. Hoe meer ik er over nadenk hoe sterker ik geneigd ben om voor deze variant te opteren. Zelf kan ze het apparaat nog niet bedienen dus dat zou ik moeten blijven doen. Daarnaast zou mijn vrouw het een lief gebaar van mij vinden en dat is ook iets waard. Bovendien; tegen de tijd dat ze er wel iets mee kan wil ze ongetwijfeld een apparaat dat de mogelijkheid biedt om cd’s en “MP3 bestanden”af te spelen. Op dat moment kan ik altijd nog kijken wat ik met de radio ga doen. Misschien moet ik toch maar eens gaan sparen voor dat zeiljacht.

Links
Importeur voor Nederland, Audiac
camping.pagina.nl
Henry Kloss: HiFi Legend
Museum of Modern Art, New York


EDITORS' CHOICE