COLUMN

Internet kopen

René van Es | 05 december 2003

Met het groeien van het medium Internet is er door de onstuitbare en menselijke drang tot het drijven van (ruil)handel een enorm aanbod van diensten en waren op het web te vinden. Ik hoef niet uit te wijden over welke diensten en waren, want werkelijk alles is te koop.

Een goed gegeven als er niet al te veel `spam` (ongevraagde e-mail) uit voorkomt en de handelaren eerlijk en oprecht zijn. Ik weet niet hoe u het ervaart, maar bij mij loopt de spam de spuigaten uit. Dat klik ik dan maar weg en kan weinig anders dan de situatie accepteren. Soms krijg ik ook aanbiedingen die wel interessant lijken. Ten gevolge van een prijzenoorlog of omdat iemand ergens een slaatje uit wil slaan. Zo ook op het gebied van audio. De “beste koopjes”, “hifi shops” en “discounters” vliegen je om de oren. Dat lijkt heel aantrekkelijk maar is dat nu ook zo?

Bespottelijke prijsverschillen daargelaten van merken die het kopersvolk regelrecht trachten te pakken, is het in de handel nog altijd zo dat een dienst of product geld kost. Een kostprijs is ruwweg gebaseerd op oa onderdelen, maakloon, transport, winst, belasting, garantieregeling en huur van een pand. Internet aanbieders denken daar anders over. Huur is niet aan de orde. De opslag ligt thuis en indien nodig wordt de inkoop met personen auto uit omliggende landen gehaald. Kosten voor het product zelf zijn vaak laag omdat partijen worden opgekocht van slechtlopende artikelen. De kosten voor garantie (en de mogelijkheid tot demonstratie in een luisterruimte of bij u thuis) zijn er gewoonweg niet, want garantie is ver te zoeken. Belasting betalen we liever helemaal niet - ik ook niet. Dat geheel drukt de prijs aanzienlijk en hoera de consument wint. Jaja, tot er iets mis gaat.

Een malafide bedrijf dat slecht spul levert of in het geheel zijn verplichting niet na komt, een apparaat dat defect raakt en niemand wil het maken. Verouderde series die zijn opgevolgd door een beter product dat soms nog minder kost ook. Het kan vreselijk mis gaan.

Is daarmee nu de E-commerce verketterd en is iedere Internet aanbieder slecht? Nee natuurlijk niet. Ik denk dat de Internet handel nog vele verder kan groeien en steeds volwassener kan worden. De dealer die nu de ogen sluit voor Internet mist straks de boot. Waar het mij om gaat is de rotte appels uit de boom schudden, appels die herkenbaar zijn aan wazige bedrijfsconstructies, te lage prijzen, u voor garantie verwijzen naar de Bouvier op de binnenplaats of hun verplichtingen niet nakomen. Koopjes bestaan, miskoopjes bestaan er nog meer. Denk nog eens goed na als u een receiver van duizenden euro’s, zonder hem gehoord te hebben, zonder hem gezien te hebben, zonder garantie, bestelt via Internet en onder rembours of vooruitbetaling laat leveren. Want “elk voordeel heb zijn nadeel”.

Bij een HiFi Speciaalzaak kunt u in een rustige setting luisteren en professioneel advies krijgen. U kunt hier vergelijken en verschillen cq overeenkomsten horen. De winkel heeft een keuze gemaakt uit wat er zoal te verkrijgen is en kan u eenvoudig laten zien en ervaren wat de verschillen zijn tussen merken en produkten. Want wat wilt u eigenlijk? Bijvoorbeeld een A/V receiver, of blijkt gewoon dat u eigenlijk een stereo set zoekt? Niet zelden is het de specialist die u op dit soort belangrijke overwegingen kan attenderen.

Klik hier voor een vergrote afbeeldingDeze week sprong het bovenstaande in gedachten toen ik twee paar luidsprekers thuis kreeg om voor eigen doeleinden te proberen en in conflict raakte met een aannemer die een schade niet wil afhandelen. Het laatste zal ik u niet mee lastig vallen, de speakers zijn leuker. De luidsprekers zijn gelijk geprijsd. Het gaat om twee weg systemen met een poort. Te plaatsen op stands. Beide systemen van hoge kwaliteit en een behoorlijk prijskaartje.

Het eerste systeem leverde een verbetering ten opzichte van de huidige set. Maar marginaal, meer anders dan beter. Tot we de speakers in plaats van in de lengte richting, in de breedte opstelden in de kamer. Pas op dat moment kwamen de kwaliteiten naar voren. Maar ook de vocale kwaliteiten van mijn vrouw die haar veto uitsprak over de opstelling.

Paar twee deed het beter. Op de plek van mijn grote systemen was al direct een verbetering hoorbaar. Met wat tunen aan de subwoofer en wat draaien en bewegen bereikte ik al snel een optimum dat ik met mijn eigen speakers niet haal. Stel nu eens dat ik via Internet het eerste paar besteld had. Dan was ik dus mooi de mist in gegaan. Weet u wat daarvan was gekomen? Een advertentie: één maand oud, wegens omstandigheden, van … voor … Goedkoop zou duurkoop geweest zijn. Nu kan ik dankzij de medewerking van een dealer thuis proberen wat beter werkt in mijn akoestiek, ben ik niet gedwongen vooraf een keuze te maken en krijg ik ook nog service en hulp bij het opstellen.

Waren aannemers ook maar zo...

Met vriendelijke groet,
René van Es
Hoofdredacteur hifi.be


EDITORS' CHOICE