Ik wist dat het uw aandacht zou trekken. Immers het overgrote deel van de lezers van deze site zijn mannen en als er één ding is waar een man vaak aan denkt is dat wel sex. Sex verkoopt, vraagt u dat maar aan een bekende autobanden fabrikant, wiens kalender begeerlijker is dan een set nieuwe sloffen onder de cabrio. Of aan zenders als TMF en MTV die grossieren in TV Babes die voor en na de meest sexy zangeressen hun zegje doen. Moppen over sex, boekjes over sex en sex internet sites vechten om het hardst om aandacht. Sex DVD’s gaan en gros de virtuele of echte toonbank over. Speeltjes reizen in bruine, anonieme verpakkingen de wereld over, ingepakt met zorg want sex is niet alleen lust, sex is een industrie. De sex industrie heeft zelfs zoveel invloed dat toen in de USA porno banden alleen nog maar uitgebracht werden op VHS formaat, Betamax en Video2000 ten dode waren opgeschreven. Het is een miljarden business waarin goed te verdienen valt. Het is zelfs vast onderdeel van de CES in Las Vegas, al slaat de verslaggeving dat deel meestal over.
In de puriteinse USA is sex en audio “not done”. Ik herinner mij nog de boze brieven in Stereophile omdat door een kabelleverancier een naakte vrouw in de advertentie werd gebruikt. In meer landen is tegen zulk soort advertenties trouwens protest gerezen. Ik geloof dat het Proac was in de UK die het in zijn hoofd haalde een tepel te laten zien. De protesten rezen de pan uit. Ik zie trouwens nog steeds maar weinig advertenties waar vrouwen in al dan niet ontklede toestand zich laten associëren met audio apparatuur. De kabelfabrikanten durven over het algemeen nog het meeste. Ook zijn de reclame uitingen in audio advertenties altijd heel netjes en hebben niets uitstaande met seksueel getinte uitspraken. Ook in ons land, waar onlangs open en bloot op de voorpagina van een landelijk dagblad stond: “het eten van (te)veel hamburgers heeft geen gevolgen voor het omhoog krijgen bij de man”. Dat mag dus schaamteloos wel. Of strips met een seksuele tint. In de strip S1ngle werd Stella voorgesteld die de tegenstanders van het Nederlands elftal uit moest putten voor de wedstrijd en een conversatie aanging in de trant van: “Hello you Let, I slet, wij pret Ok?”
Daarom vraag ik mij wel eens af, waarom staan de mannenbladen wel vol met schaars geklede dames en audiobladen niet. De doelgroep is vaak hetzelfde want in de typische mannenbladen lees ik met regelmaat over TV’s, audio en gadgets die op enige manier geluid en beeld geven. Waarom niet de associatie maken tussen Pamela Anderson en een receiver. Of Katja Schuurman en een set luidsprekers. Of een mooie playmate die in plaats van een boa constrictor een dik netsnoer over haar edele delen drapeert. En komt u nu niet aan dat die associatie er nooit is want ik hoor met grote regelmaat spreken over een geile versterker of een stel joekels van speakers. Waarbij in het laatste geval mannen een soort glimlach om de mond toveren die helemaal niet doet denken aan conusoppervlak. Dus heren adverteerders, wat denkt u ervan, gaan we een hete herfst en winter tegemoet of blijft de advertentie net zo saai als de vormeloze, kersenfineerde box waar het om gaat. En wie echt durft en de dames aan wil spreken zet George Clooney samen met een versterker neer, of Hugh Grant die u met smachtende ogen aanstaart vanachter een set imposante vloerstaanders. Misschien ontketent u een revolutie. Nederland is tolerant genoeg.
Met vriendelijke groet,
René van Es
Hoofdredacteur hifi.be