COLUMN

Cijfers

René van Es | 26 augustus 2004

De economie trekt nog steeds niet aan volgens de cijfers die daarover ter beschikking staan. Een snelle blik op de gegevens van de detailhandel laat zien dat in het segment bruingoed daardoor geen echte verbetering te zien valt in de consumenten bestedingen.

In sommige sectoren is zelfs sprake van een enorme terugval. Zo is bijvoorbeeld de verkoop van het aantal vloerstaande luidsprekers ten opzichte van vorig jaar gedaald met 70%. En vorig jaar was al minder dan vooraf gaande jaren. Sectoren waar wel veel omzet wordt gehaald zijn de DVD speler en de flat screen televisies. De DVD speler wordt bijna per dag goedkoper en dat heeft op zich weer een daling van marge en omzet tot gevolg. De kwaliteit laat ik even buiten beschouwing. Wie voor 24,99 euro een speler in huis haalt mag niet verwachten dat die speler naadloos integreert met een echte home cinema opstelling, maar voor de slaapkamer is het een koopje. Hoe fabrikanten kans zien dit soort prijzen te halen is mij een raadsel.

Mede door de impuls die gegeven is met voerbal en nu de Olympische spelen trekt de verkoop van flatscreens steeds verder aan. De consument heeft graag geld over om de traditionele sta-in-de-weg-met-toeter te vervangen door een plat scherm dat aan de wand kan hangen. De kwaliteit van beeld en geluid neemt bovendien steeds verder toe van LCD en Plasma en nu de Indianen verhalen ontzenuwd lijken gaan de pinpassen en creditcards door de automaten. Dat de bestedingen in die hoek ten koste gaan van traditionele audio moge duidelijk zijn en te betreuren. Om een lans te breken voor de betere luidspreker in stereo of home cinema, hebben we een paar sets ter recensie aangevraagd die binnenkort de luisterruimtes gaan bevolken.

Philips Key Ring

Spannend worden de productpresentaties die vrijwel alle grote importeurs deze maand gaan geven. Thomson, Marantz, Sony en Pioneer om maar een paar namen te noemen beleggen persconferenties en huisshows om de apparaten die in september in de winkels komen aan de pers te tonen. Interessant zal worden om te zien in welke richting de hardware zich ontwikkeld. Gaan de prijzen en de kwaliteit omhoog of kunnen we rekenen op gadgets, een lagere prijs en mindere geluidskwaliteit. Gaat SA-CD doorzetten en valt DVD-Audio definitief door de mand of zijn de omzetten zo klein in specifieke hardware dat allesspelers de markt innemen. Verwacht de fabrikant kopers publiek op kwaliteit of ziet men meer in massa goed? Zo rond half september zullen we het plaatje compleet hebben en uiteraard houden we u daarvan op de hoogte. Voor u en voor ons zelf hopen wij dat gadgets niet de nadruk krijgen. Muziekweergave op behoorlijk niveau heeft al zo te lijden gehad door de aanstormende jeugd die MP3 tot het hoogste goed uitroept. Het moet toch mogelijk zijn het tij te keren. Het is aan handel, industrie en pers om de handen ineen te slaan en samen te promoten dat beeld en geluid meer is dan behang en achtergrond lawaai. Maar gunnen wij ons in de huidige tijd nog wel de tijd om met gesloten ogen muziek te beluisteren thuis? Ik hoop van wel anders is de gespecialiseerde en high-end audio industrie ten dode opgeschreven.

Met vriendelijke groet,
René van Es
Hoofdredacteur hifi.be

 


EDITORS' CHOICE