COLUMN

Kroegwijsheden

René van Es | 09 september 2004

Weinig dingen zijn leuker dan op een mooie nazomerdag de fiets te pakken en samen met mijn vrouw in een rustig tempo naar een schilderachtige plek te rijden. Afgelopen week kozen we voor Delft waar op zaterdag een rommel/antiek markt wordt gehouden in de zomer. De terrassen zaten vol met toeristen, studenten en Delftenaren die genoten van de middagzon. Een plekje vinden op de overvolle pleinen om een biertje te drinken viel niet mee. Wij hadden geluk en kwamen terecht bij “Kobus Kuch” op de Beestenmarkt. Een aanrader om neer te strijken want de lekkerste appeltaart eet je bij Kobus in Delft. Kobus schijnt de gewoonte te hebben spreuken uit te dragen via een schoolbord en of het zo moest zijn raakte de spreuk deze keer precies mijn hart. Wat denkt u van: “Vroeger luisterden we naar The Doors, tegenwoordig is dat Windows”.

Hoe verschrikkelijk typerend in een tijd waarin MP3 en muziekservers steeds dichter richting Microsoft kruipen en dezelfde Microsoft heel erg veel interesse in muziekdistributie toont. Of neem de aankondiging van HP dat zij zich zelfs gaan begeven in de consumentenmarkt met beeld en geluid. De spreuk dwaalde het hele weekend door mijn hoofd. Zelden kwam ik in een kroeg zoveel wijsheid tegen. Maar misschien kom ik er te weinig, in de kroeg wel te verstaan.

Kroegwijsheden

In de loop der tijden heb ik een aantal keren een digitale versterker mogen beluisteren. Zowel thuis als op locatie of bij vrienden. Digitale techniek belooft veel maar maakt de belofte niet altijd waar. Het grootste euvel van digitale versterkers vind ik dat ik er moe van word. Ik raak het zat na een paar uur luisteren en snak dan naar een normale versterker. De uitnodiging om een avond naar een nieuw Nederlands digitaal ontwerp te komen luisteren ontving ik met de nodige scepsis. Hoe anders was de beleving ditmaal. In plaats van moe worden moesten we ons losrukken van de speakers om een eind te maken aan de luistersessie. In een verslag elders op de site leest u meer details, maar het moet mij op deze plek even van het hart dat digitale techniek ongekend goed kan werken als je een echte audiofiel met kennis van muziek, opnametechniek en elektronica los laat op een handvol componenten. High-End klank met een prijs die thuis hoort in de Mid-Fi. U hoort er meer van.

Dit weekend geen kroeg voor mij. Binnen de vakhandel is een beurs georganiseerd waar de crème de la crème van distributeurs zijn nieuwe modellen gaat voorstellen aan de handel en de pers. Een gebeurtenis waar wij uiteraard actueel verslag van doen. Nog voordat de modellen in de winkel staan bent u als lezer al op de hoogte. Hoe spectaculair het aanbod zal zijn kan ik nog niet inschatten. Wel zeker is dat er op het gebied van beeld het nodige over ons heen zal komen. Home cinema aanbod zal mogelijk tegenvallen en zich beperken tot de wat betaalbaarder systemen. Er zit de klad in dure home cinema sets. Men heeft toch liever een optimale stereo en een eenvoudiger beeld/geluid beleving dan eerst werd verwacht. Mogelijk speelt de industrie daar goed op in door de ervaringen opgedaan in de High-End sector te vertalen naar betaalbare systemen waar gebruikersgemak, eenduidige bediening en een vrije keus aan afspeelbare formaten onderdeel van uit maakt. Ook benieuwd ben ik naar het aanbod en de aankondigingen van hardware voor DVD-Audio en SA-CD. Het succes van beide media blijft kwakkelen en onder de maat. En dat zou jammer zijn voor de consument die heel betaalbaar al kan genieten van de voordelen van hogere sample rates. Ik houd u op de hoogte.

Met vriendelijke groet,
René van Es
Hoofdredacteur hifi.be


EDITORS' CHOICE