COLUMN

Tour de France

René van Es | 16 augustus 2007 | Fotografie René van Es

Na met mijn vrouw te zijn neergestreken in de Dordogne in Frankrijk, konden we ons in het gehuchtje Campagne vergapen aan een bonte stoet reclame uitingen die vooraf ging aan de renners van de Tour de France.

Ruim drie uur lang zagen we uitgedoste auto’s langsrazen voordat eindelijk de eerste renners de bocht om kwamen. Vier man op kop, een kwartier later gevolgd door het peloton. Ik moet er niet aan denken om 200 kilometer te fietsen in de warmte van die dag. Komt bovendien bij dat wij geen van beiden liefhebbers zijn van wielrennen, maar als het gebeuren zo dicht bij het vakantiehuisje langskomt, dan ga je toch kijken? Wij zaten lekker in onze stoeltjes en dronken meegenomen water.

De Tour de France deed me denken aan een bezoek eerder die week aan een Hifi winkel in het nabijgelegen Brive-la-Gaillarde. Zoals u leest, zelfs in de vakantie kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Een nette winkel met een redelijk assortiment waar onder meer Nederlandse trots speelde, een PrimaLuna versterker. Hifidylle neemt zowel twee als multi kanaal voor zijn rekening en je kunt er tevens (beperkt) terecht voor beeldweergave. Uiteraard veel Franse merken. Ik heb bij de man een die vakantie uitgelezen jaargang van Stereophile achtergelaten. In een hakkelend gesprek, zijn Engels was nog veel slechter dan mijn gebrekkige kennis van de Franse taal, vroeg ik hem naar de situatie rond hifi in Frankrijk. Van vroeger kende ik in de streek een speciaalzaak in Brive zelf, twee in Limoges, één in Perigueux en ik geloof twee in Clermond-Ferrand. De oorspronkelijke winkel in Brive is lang geleden al gesloten nadat de eigenaar een avontuur begon in Zuid Frankrijk met uitsluitend Goldmund apparatuur. Een expeditie die helaas een langzame dood stierf. Hifidylle staat daar geheel los van en is een nieuw initiatief. Veel last van concurrentie heeft Hifidylle niet. Het is een complete Tour de France om een andere dealer te bezoeken. De winkel in Perigueux is een verlengstuk van de Franse supermarkten geworden en verkoopt naast muziekinstrumenten low-fi tot mid-fi. Voor meer serieuze apparatuur kun je vanuit Brive naar Bordeaux reizen (211 km verderop), Toulouse (205 km) of de enig overgebleven winkel in Clermond-Ferrand (176 km). Alles enkele reis. Daartussen zit niets, helemaal niets, behalve een heel mooi stuk van Frankrijk, heel lekker eten en heel lekkere wijn maar daar gaat het nu niet over. Een tourrenner heeft twee dagen nodig om naar een winkel te gaan en terug te komen. Met de auto is het ook geen pretje, Franse kilometers zijn anders dan Nederlandse kilometers, het ontbreekt her en der aan riante snelweg. Probeert u het eens: luister naar een luidspreker van merk X, vergelijk dat met merk Y 200 km verderop en maak een keuze. Twijfels? Nog eens 200 km verderop zit een andere winkel voor merk Z. Mij maakt een dergelijke uitzichtloze situatie niet blij.

Geïnterpoleerd naar de Nederlandse maatstaven komt het er op neer dat als u in Utrecht woont u daar zegge en schrijven één dealer aantreft, de volgende in Groningen zit, een collega in Maastricht en omdat Nederland te klein is situeer ik de laatste winkel in Dortmund in Duitsland. Hoe rijk zijn wij in Nederland eigenlijk met al onze speciaalzaken! De pessimisten onder u zullen met het argument komen dat we dus veel te veel winkels hebben. De optimisten zijn alleen maar blij met de ruime keuze aan merken en detaillisten. In de doorgeworstelde Stereophile’s lees ik overigens dat de situatie in de USA buiten de grote steden om niet veel beter schijnt te zijn dan in Frankrijk. Al is men daar misschien eerder geneigd ver reizen als normaal te beschouwen. Het internet is net zo min als hier in de USA een alternatief, zelfs niet met een binnen-30-dagen-retour-garantie, want de keuze is beperkt en verzendkosten heen en weer worden een leuke kostenpost. Even afgezien van vooruit betalen en wachten tot het geld terug op de rekening staat als het apparaat niet aan de verwachting voldoet. Ik vind het overdreven dat u met spoed uw plaatselijke dealer een taart gaat bezorgen voor het feit dat hij de winkel openhoudt, aan de andere kant mogen we heel blij zijn dat we een enorme diversiteit en keuze aan audio en video apparatuur veelal binnen aanvaardbare afstanden vinden. De Randstedeling zoals ik hoeft zelden meer dan 50 kilometer te rijden om elk merk te beluisteren dat in Nederland te koop is. Hoe bekend of hoe obscuur de fabrikant ook moge zijn. Het is daarna aan de detaillist om te zorgen dat hij of zij zijn/haar klanten goed helpt en tevreden weet te stellen. Waarmee hij de klant aan zijn winkel weet te binden. Voor onze winkeliers lonkt de concurrent geen 200 kilometer verderop maar misschien wel om de hoek. Wij, de bevoorrechte audio en video consumenten, mogen ons erg gelukkig prijzen met de Nederlandse situatie en daar best iets voor over hebben. Anders worden uw alternatieven straks net als in Frankrijk de supermarkten met low-fi tot aan de warenhuizen met mid-fi. Of staat u een Ronde van Nederland te wachten voor een meer kostbare, goedklinkende aanschaf. Europa wordt kleiner zeggen ze, ja tot je in de auto stapt en daadwerkelijk 400 kilometer moet rijden voor een nieuwe versterker.

Tenslotte, komt u nog in de buurt van Brive-la-Gaillarde en u wilt daar Franse audio shoppen, dan help ik u graag aan het adres van Hifidylle, de eigenaar is een alleraardigste man al is zijn vocabulaire beperkt tot het Frans. Een paar leuke restaurants weet ik in die buurt ook. Ik weet er zelfs de plekjes waar ik graag zou willen wonen, een geheel ander verhaal.

Met vriendelijke groet,
René van Es


EDITORS' CHOICE