(Gesponsord artikel)



HI-VISITSnijders hifi

Snijders HiFi

René van Es | 12 december 2005

Op de één of andere manier is een Hi-visit bij Snijders Hifi in Rotterdam nooit een normaal gebeuren, eerder een licht chaotisch geheel waarbij de conversatie van snedigheden, niet voor publicatie geschikte uitspraken en wijsheden aan elkaar hangt. Wat de stemming uitermate bepaalt en de spontaniteit ten goede komt, terwijl ik mij de haren uit het hoofd trek omdat het maken van aantekeningen in logische volgorde schier onmogelijk is. Oorzaak van de verwarring is deels Fred Marchee, de man die naast John Snijders de scepter voert in deze bijzondere winkel. Fred verstaat de kunst iemand op een wat omslachtige manier informatie te ontfutselen wat later in het gesprek leidt naar een situatie of een systeem dat is toegesneden op de klant. Die werkwijze paste hij op mij toe. Kortom aan het eind van de avond waren we elkaars dikke vrienden en spraken we elkaars taal. Wat ook niet de eerste keer was.

Snijders HiFi (c) Xingo

De jeugd heeft de toekomst, daar zijn we het al snel over eens. Als ik opmerk dat ik erg weinig jongeren heb gezien tijdens de Doelen Lente Hifi Show en dat mij dat zorgen baart voor de toekomst van de gehele hifi industrie en handel vallen Fred, Jan-Pieter en Erik over elkaar heen met antwoorden. "Jongeren groeien op met technieken als een Apple iPod, een mooi en leuk hebbeding, waarvan ieder zich moet realiseren dat Apple nooit en te nimmer geïnteresseerd zal zijn in de muziek maar alleen in het verkopen van hardware. De traditionele roots van een hobbyist ontbreken volkomen bij Apple. Dat gevoel brengen ze ook over al zorgen ze voor een muziekbibliotheek. Kwaliteit van het geluid is en blijft volledig ondergeschikt aan de kwaliteit van de sales die de aandelen omhoog stuwt. Wij hebben te maken met een MP3 tijdperk dat niet meer zal verdwijnen. Aan de andere kant zien we juist veel 16 en 17 jarigen die van het met een zaterdagbaantje verdiende geld een platenspeler komen kopen.

Snijders HiFi (c) Xingo

Een instapmodel van Thorens, Dual of Pro-ject waarmee ze de muziekcollectie van pa en moe aan het ontdekken zijn. Veel muziek uit de jaren ’70, waaronder Frank Sinatra, slaat enorm aan bij de jeugd. Dat er ook nieuw vinyl gekocht kan worden in de vorm van house vinden ze nauwelijks van belang. Zoeken ze naar de roots van hun ouders? In ieder geval zoeken ze naar muziek en muziekbeleving en komen zo met echte audio in aanraking. Erik ziet andere opties die verwaarloosd worden om de jeugd meer met muziek kennis te laten maken. Vroeger deden de scholen veel meer aan muziekonderwijs. Er werd muziek gemaakt op school en er waren demonstraties van musici die speciaal de scholen bezochten. Of je ging met de klas naar een schoolconcert. Mooi of niet, je leerde kennismaken met een stuk cultuur dat wellicht ooit de trigger is naar een eigen collectie. Klassiek, jazz, pop maakt niet uit." Alle drie zijn de mening toegedaan dat multichannel voor jongeren veel minder belangrijk is dan velen denken. Stereo is een vereiste, gevolgd door kwaliteit en dan als het echt in hoofdzaak om films gaat komt de jeugd voor multichannel de stoel uit.

Snijders HiFi (c) Xingo

Dezelfde multichannel beleving gaat op voor ouderen. Meer en meer realiseert men zich dat de vijf mini speakers niet opwegen tegen een echte stereoset die puur muziek maakt. Fred zegt daarover: "Wij leveren merken die bekend staan om de goede muziekweergave. Kijk maar eens om je heen, hier staan geen eendagsvliegen in de winkel maar uitsluitend merken waar we met vertrouwen een relatie mee aan durven te gaan. Wat er staat aan “vreemde” merken komt omdat we uiteraard in onze nieuwsgierigheid merken kopen om te onderzoeken of het productaanbod ons past. Voegt het niets toe aan ons assortiment of beoordelen we het onder maat, dan is het jammer maar dan komt het er niet in. Wat is de zin van jezelf beconcurreren met merken in de eigen winkel. Merkentrouw wordt bovendien beloond vanaf twee kanten: de klant die terecht constateert dat zijn aanschaf waarde heeft en waarde houdt. En binnen de range later kan upgraden zonder gedane investeringen geheel af te schrijven. En je wordt beloond in de relatie met de leverancier die jou de laatste nieuwe dingen toespeelt, je service biedt, voor je klaar staat en je voorrang geeft als er geleverd moet worden. Een pakket behoort compleet te zijn, beeld, geluid, stereo en home cinema. Wij hebben het in huis en weten van elk ding hoe het klinkt."

Snijders HiFi (c) Xingo

Als ik om mij heen kijk zie ik een duidelijke voorkeur voor Engelse merken waaronder Linn, Arcam, Naim, Quad, Musical Fidelity, Michell, maar net zo goed merken als NAD, Lua, Accuphase, Denon, Pro-ject en Rotel. In de luidspreker range eveneens veel Engelse namen, Quad, B&W, Kef, Castle, Minipod, Monitor Audio en daarnaast Sonus Faber, Hepta en Anthony Gallo. Ondersteuning in beeld van Hitachi en NAD. Twee merken die als speerpunt de in aanbouw zijnde plasma/LCD wand gaan domineren. Als men ziet dat ik B&W noteer vallen de drie heren weer over elkaar heen. “Bee en Wee” mag niet meer genoemd worden. Het merk hoor je uit te spreken als “Bauwers end Wilkins” in upper class Engels." Lachend lopen ze “Bauwers” te oefenen maar trekken mij onderhand wel mee naar de nieuwe Nautilus serie en praten daar vol bewondering over. Ik weet uit ervaring hoe goed men bij Snijders kan combineren met Bowers & Wilkins. Als Fred gaat uitleggen hoe de nieuwe Nautilus intern is verbeterd ten opzichte van de al uitstekende voorgaande serie geloof ik hem op zijn woord. Met een haast teder gebaar aait hij een 802 over de glanzende bol. Wat later als vingers te zien is op mijn foto’s Fred!

Snijders HiFi (c) Xingo






EDITORS' CHOICE