(Gesponsord artikel)



Remkes beeld & geluid

René van Es | 15 december 2005

Sommige winkels stap je binnen en op hetzelfde moment weet je: hier klopt de sfeer. Dat heeft soms te maken met de uitstraling van de winkel, soms met de man of vrouw die je begroet, een andere keer is het vanwege de producten die in de winkel zijn neergezet. Het komt weinig voor dat "alles" klopt en de tijd in een winkel verstrijkt zonder dat je het opmerkt. Toch kan dat voorkomen, zelfs in een winkel die uitsluitend beeld en geluid verkoopt zoals Remkes beeld & geluid in Eindhoven.

Het is de tweede keer dat ik Remkes beeld & geluid bezoek, de eerste keer diende de winkel voor mij slechts als fotolocatie, ditmaal kom ik voor Robert Remkes en zijn medewerkers zelf. Het is zijn vrouw Wanda die mij begroet en die later samen met Robert aan de "praattafel" komt zitten voor het gesprek. In de tijd die ik wacht tot ook Robert beschikbaar is, loop ik rond en proef de sfeer van de winkel. Om mij heen staat apparatuur in lijn gerangschikt op rode en zwarte blokken, die dienen als werkblad en natuurlijke paden door de winkel bieden.

Remkes beeld & geluid (c) Xingo (c) Xingo (c) Xing

Het is gek, maar de vuurrode blokken kan ik mij niet herinneren terwijl ze er tijdens het vorige bezoek ook al waren. Op de merken die ik tegenkom komen we later terug, voorlopig beperk ik mij tot de waarneming dat alles even goed verzorgd is, schoon is en geen overweldigende indruk probeert te maken. Er is ruimte om overzichtelijk apparaat voor apparaat te bekijken, terwijl door de lage elementen die het interieur bepalen een totaalblik steeds mogelijk is. Dat er her en der zelfs een bos verse bloemen staat werkt mee aan de huiselijke sfeer, die al direct voelbaar werd bij binnenkomst. Opvallend is het bescheiden niveau waarop muziek speelt en slechts één plat scherm geeft beeld. Juist om de klant rust te gunnen en niet te overweldigen. Alles kan uiteraard aan, maar liever niet tegelijk.

Remkes beeld & geluid (c) Xingo (c) Xingo (c) Xing

Met Robert praten is gemakkelijk. Hij heeft een duidelijke filosofie over zijn klanten, zijn benadering van klanten, zijn winkel en zijn plannen. Zoals hij zelf zegt: "De manier waarop klanten hier door ons ontvangen worden is eigenlijk net zo als het jou vergaat. Eerst even rondlopen en op je gemak kijken om een eerste indruk op te doen. Daarna zitten we al snel aan deze tafel om in alle rust te bespreken wat de wensen zijn. Die kunnen uiteraard variëren, van de koop van een los component tot de aanzet van het leveren en installeren van een multi room systeem voor beeld en geluid. Want ik houd ervan de klant de rust te gunnen weloverwogen te werk te gaan. Onze medewerkers en ik voelen er niets voor om een klant als een hijgend hert in de nek te ademen en een snelle beslissing door te drukken. Pas na het gesprek zoeken we samen naar het juiste component of de juiste set. Die gaat mee naar huis en mocht er iets niet bevallen of mochten luidsprekers tegenvallen in de akoestiek, dan zoeken we naar een oplossing met een andere luidspreker of een ander component. In een aantal gevallen zal een eerste gesprek niet leiden tot rondkijken in de winkel maar tot een bezoek thuis. Zodat ik een indruk krijg waar spullen geplaatst gaan worden en hoe de akoestiek is. Vooral voor multi room is dat van belang, maar ook voor diegenen die bereid zijn serieus te investeren in beeld en geluid, zonder daarbij concessies te willen of te kunnen doen aan plaatsing van luidspreker systemen."

Remkes beeld & geluid (c) Xingo (c) Xingo (c) Xing

Robert lijkt mij een stereo man, vooral als ik hoor wat hij in de privé sfeer aan apparatuur had en heeft, maar dat is niet helemaal waar: "Stereo was lange tijd voor mij de hoofdmoot. Ik hou van muziek en luister er ook thuis graag naar. In onze huiskamer is beeld van ondergeschikt belang. Je vindt bij mij thuis in de huiskamer maar twee luidsprekers. Echter in de winkel en bij klanten thuis ben ik home cinema steeds meer gaan waarderen. Met als gevolg dat we de zolder hebben aangepakt en daar een echte home cinema set hebben neergezet. Kijken we naar beeld in de vorm van muziek of film dan doen we dat daar. Wat ook een rol speelt is de ontwikkeling van de apparatuur zelf. Tot voor een paar jaar was elke multi channel receiver of versterker ondergeschikt aan stereo apparatuur. Nu is dat niet meer zo. Een stereo versterker van 400 tot 500 euro mag je rechtstreeks vergelijken met een 5.1 versterker van rond de 1000 euro. Dat prijs verschil zit hem in de extra kanalen. Een mooie multi channel Marantz, Onkyo of Myryad doet muzikaal echt niet meer onder voor zijn stereo tegenhangers. Kost alleen meer. Het beleven van beeld en geluid is erg leuk op een behoorlijk niveau. Heb je de ruimte dan is een beamer met een goed scherm het mooiste, in een kleinere ruimte brengt een plasma of LCD de beleving van de bioscoop dichterbij. Wij leveren beide, maar vertellen de klanten ook dat een optimaal ingestelde CRT prima als beeldbron kan dienen."

Remkes beeld & geluid (c) Xingo (c) Xingo (c) Xing

Halverwege het betoog van Robert schuift Wanda aan. Haar inzet is de winkel is niet langer beperkt tot de administratie en het verrichten van hand en span diensten: "Het vertrek van een vaste medewerker gaf een tijdelijk probleem met de bezetting in de winkel. Ik heb al vaker Robert geholpen en het vak boeit me zoveel dat ik besloten heb mijn eigen baan op te zeggen en full time met Robert en zijn team samen te werken. Aan zijn ervaring kan ik nog niet tippen. Dat hoeft ook niet, het is een leerproces, en ik heb altijd collega’s in de buurt voor wijze raad en technische adviezen. Als een klant iets vraagt waarover ik niets kan vertellen, dan vertel ik hem of haar dat ook. Waarna Robert of één van de anderen inspringt. Je kunt rustig spreken van een samenwerking die elkaar aanvult. Waar mannen vaak met klanten de nadruk leggen op techniek, leg ik de nadruk meer op bedieningsgemak, design en inpasbaarheid in een bestaand interieur. Onze ideeën stemmen goed overeen. Daarnaast blijf ik de administratie doen, werk aan onze website, die meer en meer een bron van informatie over de winkel en ons aanbod gaat vormen, en bepaal samen met Robert het aanzien van de winkel."






EDITORS' CHOICE