Maatwerk voor uw gemak
Direct na de dagelijkse werkzaamheden stap ik in de auto richting Breda om een Hi-Visit af te leggen bij de firma Technica Nova BV. Gelukkig is de ergste drukte al over en bereik ik op tijd de Wilhelminastraat gelegen aan de rand van het centrum. Ik verbaas me over de meer dan riante parkeergelegenheid direct tegenover de winkel. Iets wat je in de meeste drukke binnensteden niet zo vaak meer tegenkomt. Na voldoende geld in de parkeerautomaat te hebben gegooid steek ik de redelijk drukke straat over en loop door de uitnodigend openstaande deuren de winkel in. Later hoor ik dat, speciaal voor klanten, er gratis parkeergelegenheid aan de achterzijde van de winkel is. Ik meld me aan de recht achter de deur geplaatste balie en al snel verschijnt winkeleigenaar Dhr. Hellenberg-Hubar. Hij schudt me joviaal de hand en we nemen vervolgens plaats in de speciale B&O afdeling van de winkel.
We beginnen met de lange geschiedenis van de onderneming. Technica Nova werd door de opa van Dhr. Hellenberg-Hubar opgericht in 1934. In eerste instantie hield men zich bezig met het monteren en verkopen van radioapparatuur. Fabrikanten leverden in die tijd nog geen compleet apparaat aan maar een `bouwpakket`; uiteraard voorzien van in de volksmond `lampen` genoemde buizen. Het assortiment beperkte zich tot de merken Philips, Waldorp en Fridor. Daar nog niet ieder huishouden in die dagen elektriciteit had werden de radio’s verkocht in combinatie met accu’s die door Technica Nova per paard en wagen of bakfiets bezorgd werden. Na de Tweede Wereldoorlog werd in november 1944 de winkel heropend. De verkoop en verhuur van grote geluidsinstallaties zorgde voor de grote doorbraak van Technica Nova. Door het enorme formaat van luidsprekers in die tijd was het nodig een grote verbouwing te doen om zodoende meer opslagruimte te creëren. Rond 1950 brak het televisietijdperk aan, waar Technica Nova gretig in anticipeerde. Zelfs zodanig dat Technica Nova als één van de eerste in Nederland beschikte over een aparte showroom voor televisietoestellen. Hiervoor was in 1953 wel weer een grondige verbouwing noodzakelijk. Gelukkig was de verbouwing van dien aard dat Technica Nova weer 15 jaar vooruit kon; tot in 1968 de volgende revolutie zich aandiende in de vorm van kleurentelevisie. De explosieve groei in de verkoop van deze toestellen zorgde ervoor dat wederom een verbouwing noodzakelijk was. Deze keer werd er aan de achterzijde van het pand een nieuwe opslagruimte gebouwd, tevens kwam er een aparte afdeling voor het afleveren van de goederen en een gedeelte waar de kleurinstellingen van de televisies werden gedaan. “Toen was de koek nog niet op want in 1985 werd het naastgelegen pand nr.32 aangekocht om nog verder uit te breiden. We hebben toen de drie panden samengevoegd en er één grote verkoopruimte van gemaakt met daarachter een magazijn en een technische dienst”, vertelt Dhr. Hellenberg. Recent is de winkel weer volledig gemoderniseerd en dat is duidelijk te zien.
Dit begint al aan de buitenzijde van het pand waar de belettering zorgt voor een chique uitstraling. Door de wijd openstaande nieuwe schuifdeuren wordt de potentiële klant uitgenodigd binnen te komen zonder drempelvrees te hebben. Eenmaal binnen zie je recht voor je de ruime balie met aan de linker en rechtermuur een aantal fraaie LCD en plasmaschermen. Ook aan de rechterkant is een doorgang naar de speciaal ingerichte B&O afdeling van ruim 120 vierkante meter. Technica Nova kan bogen over ruim 40 jaar ervaring als B&O specialist. De B&O producten worden overzichtelijk en uitgebreid gepresenteerd in deze ruimte.
In de ruimte zijn diverse zitjes gecreëerd waardoor ‘kleine’ huiskamertjes ontstaan. Hierdoor krijgt de klant grofweg een idee hoe de producten thuis in het interieur passen. Het B&O assortiment vormt gelijk een basis voor de speerpunt van Technica Nova te weten ‘multi-room’ toepassingen. Het begrip ‘multi-room’ houdt in dat vanuit een centraal punt in de woning of bedrijfsruimte beeld en geluid naar andere vertrekken gedistribueerd wordt. We praten dan niet over het simpelweg aansluiten van een extra set speakers! Afhankelijk van het systeem kunt u per ruimte een keuze maken uit de diverse beschikbare bronnen, zoals CD en DVD of radio. Dhr. Hellenberg geeft te kennen Technica Nova te zien als DE ‘multi-room’ specialist in de regio. Naast B&O beschikt Technica Nova voor deze specifieke toepassingen ook nog over de merken Bose, Sonos, Hifidelio en Linn. Namen die bij een ‘leek’ misschien niet direct bekend zijn maar wel grote spelers zijn op het gebied van ‘multi-room’ toepassingen.
“Eigenlijk dekt onze slogan: ‘Maatwerk voor uw gemak’ volledig de lading”, vertelt de heer Hellenberg, “Als Technica Nova nemen we de klant aan de hand en begeleiden hem van productkeuze tot uiteindelijke oplevering of installatie van de aankoop. Onze verkoopadviseurs gaan met de klant de showroom rond om samen te zoeken naar een oplossing voor zijn audiovisuele wensen. Daarbij wordt niet alleen uitgegaan van de beeld- en geluidskwaliteit van de apparatuur maar ook het uiterlijk. Het is tegenwoordig zonder meer mogelijk design en bedieningsgemak te combineren met uitstekende prestaties. De bovengenoemde merken staan daar borg voor. Alle onze verkoopadviseurs, we spreken bewust niet over verkopers, zijn goed opgeleid en kennen alle in’s en outs van de producten. Samen met de klant kunnen we bijvoorbeeld vanaf nieuw- of verbouw meedenken over het naadloos integreren van kwaliteits beeld en geluidweergave. Dit hoeft zich zeker niet te beperken tot het huiskamer gedeelte want juist bij nieuw- of verbouw is het toepassen van multi-room producten een uitstekende optie. We begeleiden de klanten vanaf de tekening die de architect of aannemer aanlevert tot het opleveren van een compleet bekabeld en werkend systeem. Om alle hiervoor benodigde werkzaamheden correct en adequaat uit te voeren zijn er dagelijks 4 bezorg/installatieploegen op pad. Zij verzorgen het bekabelen tijdens de bouw, het afleveren van de bestelde producten inclusief aansluiten, installeren en uitleg over de werking van de apparatuur. Net als de verkoopadviseurs worden ook de mensen achter de schermen voortdurend bijgeschoold om op de hoogte te blijven van de snel voortschrijdende techniek”.