Afgelopen jaar ging bij Rob Goossens beeld & geluid in Echt ’s werelds eerste Harmonix Tuning Center van start. Deze gebeurtenis markeert een belangrijk moment in de audiomarkt. Het initiatief toont niet alleen het belang aan van resonantiecontrole in hoogwaardige muziekweergave, maar ook dat de invloed en het effect van resonanties veel groter is dan tot voor kort algemeen werd aangenomen.
Dankzij voortschrijdende technieken is de kwaliteit van de muziekweergave de afgelopen decennia aanzienlijk toegenomen. Bestaande “oude” technologieën, zoals analoge weergave en buizentechniek, werden in de afgelopen jaren steeds verder verfijnd. Nieuwe technologieën, zoals digitale opname- en weergavetechnieken, werden geïntroduceerd.
Luc Hovens van het Harmonix Tuning Center
Minder bekend is echter dat de voortschrijdende inzichten op het vlak van muziekweergave zelf evenzo hebben geleid tot een aanzienlijke kwaliteitssprong. Tot ongeveer halverwege de jaren tachtig was men zich bijvoorbeeld nog niet bewust van de invloed van de bekabeling op de muziekweergave. Nieuwe metallurgische ontwikkelingen resulteerden in steeds betere metaalcomposities voor audiokabels. Tel daarbij de bijdrage op van hedendaagse constructie- en assemblagemethoden. Snel wordt dan duidelijk wat de invloed van audiokabels is in vergelijking met het “lampensnoer”, dat tot voor kort nog gangbaar was in veel audiosets.
In de jaren negentig werd ook steeds meer het belang van een juiste stroomvoorziening duidelijk. Op dat vlak is ook grote vooruitgang geboekt en heeft daardoor bijgedragen aan een verdere verbetering van de weergavekwaliteit.
We kunnen wel stellen dat al deze onderwerpen terecht volop in de belangstelling staan.
Echter is het in dat licht wel heel opmerkelijk om te constateren dat dit niet het geval is voor een ander belangrijk thema, namelijk dat van “resonanties”. Net als stroom en bekabeling hebben resonanties een enorme invloed op de uiteindelijke muziekweergave en verdienen daarom minimaal dezelfde aandacht.
De Harmonix `Tool Box`
Gelukkig begint men tot het besef te komen dat op het vlak van resonanties nog veel verbeteringen mogelijk zijn. Het is immers zinloos om bij verbeteringen aan een set alleen maar aandacht te besteden aan de componenten. Fundamentele fouten op het vlak van bekabeling, stroomvoorziening en resonanties worden dan immers nog meer merkbaar. Het is dus veel zinvoller om aandacht te besteden aan omgevingsfactoren die er serieus debet aan zijn dat een audiosysteem niet datgene doet dan men op grond van de prijs zou mogen verwachten. Steeds vaker blijkt dat het aanpakken van deze omgevingsfactoren meer oplevert dan de aanschaf van nieuwe hoogwaardige audio-componenten, en vaak tegen geringe kosten. Toch betekent dit niet dat men lukraak aan de slag moet gaan zonder voldoende kennis van zaken, want het middel kan immers erger zijn dan de kwaal.