(Fotografie: Jiri Büller - © 2008)
De meeste HiVisits gaan over winkels of importeurs. Een hele enkele keer een distributeur die meerdere importeurs bedient, maar dan heb je het wel gehad. De aanvraag voor deze Visit kwam echter uit een nogal onverwachte hoek.
In Nederland zijn naar schatting zo`n 2000 winkels die zich primair toeleggen op de verkoop van beeld- en geluidsapparatuur. Al die winkels proberen hun koopwaar op een zo mooi mogelijke manier uit te stallen, om het kooplustige publiek al bij binnenkomst van de winkel op een subtiele manier te verleiden tot aanschaf. Want één van de ongeschreven wetten in de handel is dat als de presentatie niet deugt, je de verkoop wel op je buik kunt schrijven.
Zeker bij nieuwe winkels is de inrichting vaak een heet hangijzer. Vooral in het stadium dat er nog volop kan worden nagedacht over de indeling van het lege pand moeten beslissingen worden genomen die van cruciaal belang kunnen zijn voor het welslagen van de onderneming. Sommige winkeliers nemen zelf de verbouwing ter hand, vaak uit het oogpunt van kostenbesparing, maar vaak ook met het idee dat het ontwerp dat ze voor ogen hebben hun unieke uitstraling moet ondersteunen. Soms lukt dat vrij goed, maar al te vaak blijkt de fraaie oplossing nou niet bepaald de meest praktische te zijn.
Een ander alternatief is het uitbesteden van de verbouwing. In Nederland zijn maar weinig specialisten op dit gebied, zeker als het aankomt op modulaire systemen die flexibel te plaatsen en uit te breiden zijn. Eén van die specialisten is MTB Shopbuilders uit Rijsenhout. het is op uitnodiging van MTB eigenaar Tonnie Bruins dat ik op een koude maar zonnige dinsdag naar Amsterdam afreis, waar ik - samen met fotograaf Jiri Büller - te gast ben bij de twee vestigingen van de firma Polectro.
Voordat Tonnie er is nemen we vast een kijkje in het enorme pand van Polectro Plaza aan de Buitenveldertselaan. We kijken onze ogen uit. De inrichting is ruim en futuristisch, vol en tegelijkertijd erg overzichtelijk. Als Tonnie even later arriveert wordt er onder het genot van een ‘bakkie’ eerst even gebabbeld over de geschiedenis van MTB.
“In 2000 was de zaak nog erg klein, en hadden we het niet altijd even gemakkelijk”, herinnert Tonnie zich. “Toen kregen we via-via een opdracht om voor Bose een aantal presentatiewanden te monteren bij hun dealers. Dat was het begin van een grote omslag. De samenwerking met Bose beviel van beide kanten. Zo goed zelfs dat we nu met gepaste trots kunnen zeggen dat we een exclusieve overeenkomst hebben, en in Nederland en België al meer dan 4,7 kilometer van hun blauwe presentatiewanden hebben neergezet bij meer dan 400 dealers.
Een ander voordeel van deze samenwerking was dat ik er door in staat was om mijn eigen modulaire wandsysteem te perfectioneren. Want ik zag natuurlijk veel voorbij komen in de winkels waar ik voor Bose werkte. Gesprekken met de winkeliers over hun wandsysteem leerden mij welke valkuilen er zijn bij het ontwerpen van een écht flexibel systeem. Dat was trouwens precies in de tijd dat de grote overgang naar plasma- en lcd televisies begon, en iedereen zat opeens met véél te diepe presentatiewanden”
En zo begon Tonnie op zijn gemak een systeem te ontwikkelen dat niet alleen kon concurreren met de reeds op de markt verkrijgbare wanden, maar gewoon beter en mooier was.
“Het systeem heeft een flexibele hoogte. We kunnen in stappen van 50 millimeter verhogen of verlagen ten opzichte van de standaardhoogte. Die 50 millimeter is de tussenafstand van de gaten in de staanders waar de panelen in haken. De standaardpanelen die we gebruiken hebben een afmeting van 18,5 bij 62,5 en 18,5 bij 100 centimeter, maar omdat we nauw samenwerken met Dokter Interieurbouw in Barneveld (die al het hout leveren) kunnen we snel en gemakkelijk andere breedtematen leveren. Die worden bijvoorbeeld gebruikt om aan de zijkanten van een wand een passende opvulling tot de zijmuur te maken. Daarin zijn we uniek, niemand anders pakt dat zo aan. Dokter Interieurbouw maakt overigens ook de balies en de kasten voor ons, om een eenheid in stijl te kunnen garanderen.
Omdat we regelmatig complete inrichtingen doen hebben we ook een vast samenwerkingsverband met een aantal grote installatiebureaus voor de aanleg van de elektro. Dan weten we wat we aan elkaar hebben, en kunnen we uitstekend onderling afstemmen wie wat doet en wanneer, zodat de klant uiteindelijk snel over zijn nieuwe inrichting kan beschikken.
Een andere unieke samenwerking die we hebben is met een ontwerper die de lichtreclames in de wandpanelen maakt. Iedere importeur die een logo van één of meer van zijn merken verwerkt wil hebben in de wand kan op die manier een fraai stukje extra profilering in de winkel krijgen. Voordeel voor de winkelier is dat de importeurs daar graag aan wil meebetalen, zeker als ze al eens gezien hebben hoe fraai het er uit ziet. En voor de winkelier is het verder prettig dat op die manier de eenheid niet wordt verstoord, omdat er geen “omgevingsvreemde” displays meer in zijn winkel hoeven te staan.”
Maar ook custom opdrachten kunnen door deze ontwerper worden uitgevoerd. Bij Polectro Plaza hangt een enorme lichtbak met reclame voor de Aurea televisies van Philips. “Die is op bestelling gemaakt,” vertelt Tonnie. “Er is er maar één van, speciaal voor deze plek in de winkel.”
Bij Polectro Plaza heeft MTB ook een custom inrichting gemaakt voor de Bang & Olufsen afdeling. “We kunnen in principe alles maken, dus als de klant of een merk specifieke wensen heeft over het uiterlijk van de display kan daar over gepraat worden.”