NIEUWS

Interview Sonos systems

Theo Wubbolts | 11 januari 2008
Aan het woord is Mieko Kusano, inmiddels iets meer dan vier jaar verantwoordelijk bij Sonos voor ‘user experience’. Laat ik eerst even uitleggen wat dat is.
Foto: Theo Wubbolts

Stel je maakt een product en bent een techneut. Dan komt er een product dat jij alleen kunt bedienen, omdat je weet waar het voor is gemaakt en hoe het is gemaakt. Is het niet al te moeilijk voor de consument dan voeg je er een handleiding bij en verkoop je dat product.

Met het voortschrijden van de tijd zijn bijna alle apparaten in de consumentenelektronica veel te ingewikkeld geworden omdat enerzijds het aantal mogelijkheden schier onbegrensd is, maar ook omdat anderzijds de consument altijd lijkt te gaan voor ‘zeker’: “als alles er op en aan zit dan zit ik goed” denkt ie dan. Maar ja, dan komt het. Jij wilt wat kopen en je komt thuis met veel te veel. Teveel mogelijkheden en meestal een gebruiksaanwijzing ter dikte van een telefoongids van een middelgrote stad. Weg ermee denk je dan en je doet dan vervolgens wat je altijd ook wil, je gaat zonder die gebruiksaanwijzing aan de slag.

Mieko zorgt er voor dat dat niet gebeurt bij een product van Sonos. Vanuit haar kennis van de producten, wordt het bedieningsgemak getoetst en de ervaringen verwerkt in de opzet van bijvoorbeeld de afstandsbediening, maar ook de apparaten zelf. Want Sonos maakt een meerkamer geluidssysteem dat van één centraal punt door middel van satelliet-toestellen de muziek draadloos doorstuurt, zodat je in elke ruimte in huis ervan kunt genieten. Op de stand tijdens de CES had ik een gesprek met haar.
Je bent verantwoordelijk voor het product Sonos? Ja, dat klopt. Sonos is in 2002 begonnen. Bij Sonos onderkende men dat veel mensen met muziek op de PC en op draagbare apparaten, zoals mp-3-spelertjes en iPods, bezig waren. Daarnaast is er de trend dat veel mensen met breedbandig internet steeds meer toegang hebben tot digitale muziekbestanden en daarnaast bezig zijn met draadloze networking met de pc in huis. Sonos geloofde namelijk dat mensen niet alleen maar individueel via de hoofdtelefoon met die muziek bezig wilden zijn, maar ook ‘gewoon’ in de huis-, slaap- of studeerkamer en in de keuken. Digitale muziek heeft heel veel voordelen en wij willen bij Sonos er voor zorgen dat het in hoge kwaliteit in huis te distribueren is. Samengevat: draadloos, in meerder ruimtes in huis.
Foto: Theo Wubbolts

Maar met zo’n idee heb je nog geen product? De oprichter John McFarlane is in 2003 gestart en mijn missie was die ideeën om te toveren in een product waar de mensen op zaten te wachten. Wat zijn de meest elementaire behoeftes als je met muziek bezig bent. Ten eerste ben je ‘verlost’ van de CD-speler. Als je vijf- of tienduizend songs tot je beschikking wilt hebben dat moet je ook al een heel grote CD-collectie opbouwen. Met de muziek-sites heb je direct toegang tot vrijwel alles wat je maar wil. Wij zijn mensen gaan vragen hoe ze die key-elements zelf zagen en zijn deze gaan vertalen in het product. Ook hebben we heel bewust de functionaliteit beperkt tot het hoogst noodzakelijke en echt gefocust op de weergavekwaliteit.

Dan kies je voor een bepaald systeem, voor een architectuur… We hebben voor een flexibel systeem gekozen, Linux gebaseerd, en als je toch een verbinding hebt met het internet kunnen we software-updates toevoegen. Tot nu toe hebben we er acht gehad en de gebruiker krijgt door een registratie bij ons die up-dates gratis. Je krijgt eerst een melding op je Sonos-systeem dat er nieuwe versie is en dan kun je met een druk op de knop je systeem bij laten werken tot de nieuwste versie. Soms zijn het features, soms services. Een voorbeeld van dat laatste is de update eind vorig jaar met Napster, waarbij je on-demand toegang hebt tot vijf miljoen songs en kunt streamen naar je systeem.

(Sonos distribueert nu op 2500 verkooppunten, winkels, en de omzet buiten de VS is inmiddels ook ongeveer even groot. Er zijn meer dan 250.000 units verkocht)


EDITORS' CHOICE