Op buitenlandse hifi-beurzen lijkt het meer en meer een gewoonte te worden om er een soort wedstrijd van te maken: wie heeft het beste geluid van de show? Gevoed door met name de pers is het elke keer weer raak. Vooral in het van nature competitief ingestelde Amerika kan men er wat van, maar ook onze oosterburen zetten graag sets van meer dan een miljoen in het zonnetje, en overladen ze met superlatieven.
Zo`n nominatie (en eventueel het "winnen" van de award) is een ondoorzichtig gebeuren, omdat vaak niet duidelijk is op grond waarvan zo`n prijs wordt gegeven.
Wat we wel kunnen vaststellen is dat sommige importeurs of fabrikanten meer werk maken van een goed klinkende demonstratie dan anderen. Dat zit hem in een heleboel factoren: de aankleding van de ruimte, de muziekkeuze, de akoestiek waar je het (bij gebrek aan beter vaak) maar mee moet doen... Maar soms lukt het inderdaad heel goed.
(Foto: Jiri Büller)
Tijdens de afgelopen VAD Show waren er een paar ruimtes die er heel erg uitsprongen met de geboden weergavekwaliteit, en wat mij betreft waren de allerfraaiste klanken te beluisteren bij Magico en Soulution van importeur Symphony Audio. En waarop ik die volstrekt subjectieve mening baseer? Allereerst op de muziekkeuze. Spannend materiaal dat niet per definitie audiofiel is (dus geen vierhonderdelig drumstel dat voor 99% uit belletjes en ritseltjes bestaat) maar dat door een aantal juiste (of fortuinlijke?) beslissingen van de geluidstechnicus en de producer wel ongelooflijk fraai is opgenomen.
De grootste verrassing wat dat betreft was een plaatje van de in België woonachtige Gabriël Rios (u weet wel, van die televisiereclame voor een bepaald A-merk sinaasappelsap). Bij onze zuiderburen gratis verdeeld bij een weekendmagazine, maar verder niet in de winkel te koop, en spijtig genoeg dus ook niet in onze contreien doorgedrongen. Wat een verbluffende opname (en wat een supermuzikant!).
De tweede reden was de grote zorg die was besteed aan de akoestische aanpassing van de ruimte. Voor zover er in de veel te harde, veel te vierkante, van een zwevend plafond én van een zwevende betonnen vloer voorziene ruimtes in Veldhoven iets van perfectie te bereiken is wisten zij het volgens mij akelig dicht te benaderen.
(Foto: Jiri Büller)
En ja, er was toch nog een probleem met het laag. Dat is nu eenmaal niet te voorkomen met een full-range systeem in zo`n hok. Bovendien zullen oprecht geïnteresseerden hun mening niet uitsluitend baseren op één luistersessie in zo`n omgeving, daarvoor gaan ze naar de vakhandel. Bij apparatuur met zo`n exclusief prijskaartje moet je over meerdere nachten ijs gaan, vind ik...
De derde reden, en dat is eigenlijk de grootste vanzelfsprekendheid, is de kwaliteit van de apparatuur. Spullen met een ziel, die zich met de jouwe moet verbinden. De combinatie Soulution/Magico heb ik eerder gehoord (inderdaad klonk het toen nog beter), maar alles aan die apparatuur ademt vakmanschap. De probleempjes die de fantastisch klinkende Soulution cd-speler schijnt te hebben gehad met gehavende cd`s heb ik niet kunnen waarnemen, maar navraag bij de importeur leerde mij dat de uiterst kritische afstelling van deze speler inderdaad bijdraagt aan de fraaie weergave. Dat is letterlijk en figuurlijk de prijs die je betaalt bij high-end audio. Je hoeft het daar niet mee eens te zijn, en dan kies je voor een andere prijsklasse. Maar dan speel je wel in de degradatiezone van de eredivisie in plaats van in de Champions League. Toen ik er zat speelde het in elk geval probleemloos en, tsja, magisch...