Onbekend maakt onbemind, en een profeet wordt in eigen land niet geëerd, dat zijn twee spreekwoorden die in meerdere of mindere mate gelden voor de meeste audiofabrikanten die ons kleine landje telt. Weet u dat er een paar echte high-end merken uit Nederland komen? Stiekem wel schat ik, als u tenminste een regelmatige HiFi.nl lezer bent.
Dus U kent Kharma? Ik schat van wel, maar hoeveel van u kennen dit Brabantse (even chauvinistisch zijn) merk alleen van horen zeggen of door erover te lezen? Misschien van een korte luistersessie tijdens een veel te druk bezochte hifi-beurs – ook alweer een aantal jaar geleden overigens. Die relatieve onbekendheid acht ik uiterst onterecht, vandaar dat ik mijn ervaringen tijdens de huisshow die Kharma dit weekend geeft maar eens aan een blogbericht toevertrouw.
Mijn eerste luisterrondje is met de gloednieuwe CRM 3.2.2, de opvolger van de CRM 3.2, die nu voorzien is van een beryllium tweeter. Hoewel de luidspreker volgens mijn gastheer nog niet helemaal is ingespeeld ben ik diep onder de indruk. Hij draait een stukje van een bijzondere cd (Het Draagbare Huis), een project van Henk Hofstede van The Nits, en voor de gelegenheid in het Nederlands gezongen. Ik heb deze cd ook in mijn collectie en dacht hem redelijk te kennen.
Nou, nee dus! Het geluidsbeeld is bijna holografisch, en er zit een partij sublaag in die ik ten eerste niet uit de relatief kleine CRM 3.2.2 had verwacht, maar waarvan ik dus ook niet wist dat het in de cd zelf verscholen zat. De combinatie van de CRM 3.2.2 met de ook door Kharma ontwikkelde Matrix versterking en bekabeling klinkt echt geweldig, en ver boven de verkoopprijs van de set, die ik rond de 45.000 euro schat.
De volgende luidspreker die ik beluister is de Grand Ceramique, die wordt aangestuurd met de Exquisite MP350 eindversterkers, een matrix voorversterker en een Kondo D/A converter. Het behoeft nauwelijks betoog dat deze combinatie nog beter klinkt, maar wat wel opvalt is de gelijkenis met de `kleine` set die ik hiervoor beluisterde.
Noem het de huisstijl van Kharma, maar noem het vooral geen `eigen geluid` want dat zou impliceren dat er duidelijke kleurig van de sound waar te nemen is. Dat is dus niet zo, ik hoor snelheid, detail, putdiep laag, organische stemmen, enorme ruimtelijkheid, maar geen klankmatige signatuur, of het zou juist de afwezigheid ervan moeten zijn die je als `klank` zou kunnen bestempelen.
De laatste stap van vandaag voert me naar de Midi Grand Exquisite, het kleine (!) zusje van de uiterst kostbare maar ook absurd goede Grand Exquisite. Op de grond tussen de luidsprekers liggen twee Kharma MP1000 monoblokken in de nieuwste versie, de voorversterker is van Kondo, de bekabeling van Kharma en ik ben met stomheid geslagen. Ook al is de ruimte eigenlijk te klein voor deze luidspreker (volgens Kharma zelf trouwens ook, ze geven dat onmiddellijk toe, maar het is tenslotte een huisshow) is dit duidelijk de overtreffende trap van vandaag. Een door mijzelf meegebrachte kopie van het album No-one Built This Moment van het Deense producersduo Bliss houdt me aan de stoel gekluisterd, en zelfs Kharma eigenaar en ontwerper Charles van Oosterum geniet zichtbaar.
De conclusie die ik lang geleden al heb getrokken over Kharma is weer bevestigd. Hier in Breda wordt op extreem hoog niveau high end gebouwd. Bovendien is de combinatie luidsprekers/versterker/bekabeling weliswaar voor de hand liggend, maar uiterst zeldzaam. In elk geval in deze kwaliteitsklasse. En ze luisteren daar niet alleen naar apparatuur, ze weten ook veel van muziek. U kunt er dus van uit gaan dat de luidsprekers, apparatuur en bekabeling van Kharma zijn ontwikkeld om mee van muziek te genieten, niet om naar apparatuur te luisteren.