Een opgewonden John Hofboer aan de lijn, een glunderende blik in de ogen van de man die al vele jaren het merk Elac voert, een twee man sterke delegatie die `s avonds uitrukt om mij hun nieuwe speaker te laten horen. Is hier iets aan de hand dat meer mensen moeten weten?
Nog niet zo lang geleden stond er een test in Music Emotion van een mini monitor die wat mij betreft hier altijd mag blijven: dat is nu een ietwat ander verhaal geworden. Maar daar kom ik straks nog uitgebreid op terug. Waar ik het hier ter plekke graag over wil hebben is het feit dat Elac inderdaad al vele jaren meegaat en eigenlijk niet zo maar een fabrikant is van het zoveelste luidsprekermerk. Het is een firma die zich op een aantal terreinen duidelijk afzet van de concurrentie. En die verschillen zijn groter en gedifferentieerde dan u zou denken. Een paar voorbeelden om het bovenstaande een beetje zinvol te onderschrijven.
In de eerste plaats maakt Elac geen luidsprekers voor een kleine doelgroep of beter gezegd voor een exclusieve doelgroep. Die laatste groep vormt de bovenkant van de markt. Daar zitten ze wel stevig in. Ze hebben een topmodel met een prijs van vijf cijfers dat bol (grapje) staat van de innovatieve theorieën. Het principe is top en het klinkt top, zo simpel is dat.