REVIEW

David Bowie – Excerpts from Outside (LP)

Eric de Boer | 21 april 2012

Wie denkt dat het beste werk van de immer extravagante David Bowie zich enkel beperkt tot de jaren zeventig en tachtig komt bedrogen uit. In het midden van de jaren negentig voegde David Bowie zich weer samen met niemand minder dan Brian Eno en bracht een geweldig conceptalbum uit: 1. Outside.

Het album werd in 1995 al in zeer beperkte oplage uitgebracht op vinyl, waarbij enkele korte stukken van het originele album ‘sneuvelden’ om het geheel op één plaat te kunnen krijgen. Music on Vinyl zag in dit album niet voor niets de mogelijkheid tot een speciale herpersing en de vinylversie van 1. Outside werd ingepland voor editie MOVLP500. Jazeker, het label uit Haarlem heeft nu al 500 albums heruitgegeven en dit aantal zal in korte tijd rap stijgen. Vinyl is hot, en de samenwerking tussen Bertus en Record Industry spint hier garen bij.

De ‘ingekorte’ versie die opnieuw werd geperst ter ere van deze mijlpaal is dus gelijk aan die uit 1995, maar kreeg een frisse en organische klank mee in Haarlem. De duistere verhaallijn van Bowie en Eno over 1. Outside naar voren lieten komen is een wat wereldvreemde en bijna apocalyptische vertelling over de hoofdpersoon Nathan Adler. Het album is gebaseerd op een kort verhaal van Bowie over deze persoon, die ook zelf deze hoofdrol vervult op het album. Een en ander leidt uiteindelijk tot een moord op een 14-jarig meisje in een fictief 1999 en de rol van kunst hierin. Music on Vinyl leefde zich uit en brengt deze herpersing gecombineerd met een luxe full-size booklet waarop het verhaal van Bowie (met de flinke titel: The Diary Of Nathan Adler or The Art-Ritual Murder Of Baby Grace Blue, A non-linear Gothic Drama Hyper-cycle.) te lezen is. De muziek die door Bowie en Eno werd gearrangeerd werd pas in de studio geschreven en de flinke line-up van meewerkende artiesten kreeg dagelijks een briefje van Eno in de handen gedrukt met teksten als: “Je bent een ontevreden lid van een Zuid-Afrikaanse rockband. Speel de noten die werden onderdrukt”. Genoeg ruimte voor inspiratie en exploratie…


Foto: Adam Bielawski

Het avant-gardistische werk op Excerpts From Outside mag dan wel wat korter zijn dan het hele album ooit bedoeld was, maar heeft het voordeel dat het beter wegluistert. De tracks die vooraan blijven staan zoals Hello Spaceboy, twee voor de vinylpersing bewerkte versies van The Motel en Leon Takes Us Outside en nummers als The Hearts Filthy Lesson zijn geweldig geschreven. Het album vervreemdt, pakt, intrigeert en laat de luisteraar weifelend achter. De reünie van Bowie en Eno na de drie ‘Berlin’-albums uit de late jaren zeventig was uniek en geslaagd. Verwacht dus geen standaard popsongs met een ouderwets karakter van deze plaat. Deze 180-grams herpersing is de moeite meer dan waard. Op naar nummer 1000, Haarlem!

Label: Music On Vinyl
Website


EDITORS' CHOICE