REVIEW

Chicago - 17 (Gold CD)

Eric de Boer | 05 juli 2012

Het zit ook doorgewinterde artiesten wel eens tegen. De band Chicago merkte dat al sinds 1980. Hun producer zorgde samen met de band voor een muzikale wending en in 1984 kwam één van de succesvolste albums van de toen achtkoppige band uit. Een album dat gelukkig toekomst in zich had. En dat album is terechtgekomen op de masteringtafels van het muzieklabel dat tegenwoordig in dezelfde stad huist waar deze band zijn naam vandaan heeft gehaald.

Het is Mobile Fidelity Sound Lab dat het album 17 van Chicago opnieuw uitbrengt. En niet op vinyl of sacd, maar op hun gerenommeerde Ultradisc II™ 24 KT Gold CD geluidsdrager. Het album slaat natuurlijk op de zeventiende plaat van het gezelschap, hoewel het eigenlijk het vijftiende studioalbum vertegenwoordigde. Voorganger 16 had al wat bekendheid gekregen en diezelfde stijl werd voortgezet op deze plaat. 17 bracht minder jazzrock dan ooit tevoren. Het was onder andere producer Peter Foster die –voornamelijk samen met oprichter, bassist en zanger Peter Cetera- zijn stempel op dit album drukte. Na 17 vertrok Cetera uit Chicago en werd opgevolgd door Jason Scheff. Het album werd in elk geval een succes, er kwam binnen een relatief lange periode eindelijk genoeg airplay en de voor die tijd innovatieve popmuziek met een lichte rockinslag werd –vooral in de V.S.- erg gewaardeerd.

En dat mag best, als je bedenkt dat er naast de bandleden nog 20 artiesten en musici aan 17 hebben meegewerkt. Zo schreef niemand minder dan Lionel Richie mee aan de track Please Hold On, zong een erg jonge Richard Marx op de achtergrond mee op het nummer We Can Stop The Hurting en zelfs Paulinho Da Costa verzorgde een deel van de percussie. Er werd dus veel moeite gedaan om het album succesvol te maken. Wat klaarblijkelijk gelukt is, want 17 leverde de band vier hits op, waaronder Stay The Night, Hard habit To Break en natuurlijk de –nog steeds- grijsgedraaide mierzoete ballad You’re The Inspiration. De plaat 17 werd immens veel verkocht en scoorde zelfs een Grammy Award. De muziek is lieflijk, ontzettend smooth en boden een blauwdruk voor de muziekstijl van latere zangers zoals Richard Marx zelf. Wat het album meteen een hoog Guilty Pleasure-gehalte geeft. En wat betreft de uitvoering op deze MoFi gold cd; het album klinkt ietwat dunnetjes in het laag, maar voorbeeldig in stage en helderheid. De medewerkers van het label blijven trouw aan hun mening over een ideale geluidssignatuur, maar hebben 17 wel laten sprankelen, voor zover dat ging met een originele mastertape uit de jaren tachtig. De baslijnen en percussie zijn mooi gelaagd in het geluidsbeeld opgenomen, de vocalen helder en plaatsbaar en de gitaren –zij het wat gereserveerd bespeeld door Chicago zelf- erg sterk aanwezig. Zomers!

Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Speelduur: 41:08 minuten
Website






EDITORS' CHOICE