ARTIKEL

CES2001 – Alles kan groter, dieper, hoger en vooral ook harder

Dr. Longbeard & Marja | 30 januari 2001

Andere digitale bronnen hebben ergens een kabel nodig. MP3 en net-radio. In de MP3 georienteerde stands worden de meest nieuwe spelers getoond die steeds meer capaciteit krijgen. Een 5 a 6 GB aan opslag ofwel zijn 10 uur aan ‘muziek’ in een kleine verpakking. Voor onze oren alleen bruikbaar in de auto of op de motor, maar het lijkt dat we een uitzondering zijn. Internet breedband ‘radio’ zoals bij Panja lijkt de basis voor een aanpassing van de uitspraak van Andy Warhol dat iedereen recht heeft op zijn 15 minuten ‘fame’ dat iedereen nu recht heeft op zijn eigen web-radio station. MP3.com’s Panja is een schakel tussen MP3.com en de hifi set thuis. Met een kabel aansluiting kunnen CDs met ‘bijna CD kwaliteit’ op de MP3.com server worden gezet en later weer afgespeeld.

CES bestaat niet alleen uit grote hallen met honderden stands, er wordt ook gebruik gemaakt van diverse hotels. In deze hotels zijn kamers ingericht als luisterruimtes voor de betere hifi. Het Alexis Park hotel, een eindje van het conventie center afgelegen, is het officiele CES hifi hoofdkwartier. Dit is het volgende doel.

Robert Lee’s Zen kabels – binnenkort vacuum getrokkenAlexis Park is gebouwd als een verzameling appartementen met twee verdiepingen rondom een langgerekt pad met diverse zwembaden. Helaas blijkt ook hier nu en dan ‘harder is beter’ te gelden. Gelukkig zijn er uitzonderingen. Een daarvan is de kamer waar het Nederlandse Kharma (OLS Breda) haar intrek heeft genomen. Een prima opstelling met Lamm versterkers en uiteraard Kharma luidsprekers. De nieuwste generatie Grand Ceramique ontwerpen van Charles van Oostrum deden de vermoeide oren goed. Ondanks de niet perfecte kamer een fraai open en breed stereo beeld en een goede muziekkeuze. Voor ons verdient Kharma na het horen van veel opstellingen het predicaat Best Of CES2001.

Onze tocht brengt ons verder naar de kamer waar Audio Note is vertegenwoordigd. Een simpele opzet laat horen dat de combinatie van de nieuwe Zero buizenversterkers, de TT1 draaitafel en de Zero luidprekers in de budget klasse heel veel luisterplezier kan geven. De set klinkt zeker niet als ‘budget’ en biedt naast een fantastisch open karakter ook de mogelijkheid om op termijn uit te breiden of op te waarderen.

Weer wat verder ontmoeten we de vertegenwoordiger van het Australische Melody met een reeks buizenversterkers. Diverse typen zowel push-pull als single ended en met 300B’s, 845’s of voor de hongerigen naar kracht met EL34 buizen. De beluisterde SHW300B, als alle Melody in een bijna militair aandoend grijs gespoten, ziet er solide en netjes gebouwd uit en via de eveneens Australische AER Sphinx luidsprekers was de klank bijzonder aangenaam en natuurlijk. Alle (!?) SACDs op een rijtje. Foto ©Dr.Longbeard Robert Lee is de man achter de Phoenix luidprekers van Calix. Vooral het topmodel, toepasselijk Grand Speaker genaamd, ziet er door het uiterlijk indrukwekkend uit en in de getoonde opstelling klonk het naar behoren. In de aangrenzende kamer toonde Lee zijn meest recente stukjes huisvleit, zijn Zen kabel reeks. Alle kabels zijn door hem met de hand gemaakt van het fijnste zilver en hebben of een teflon isolatie of alleen maar lucht. In de nabije toekomst komen er van zijn hand ook kabels met een vacuum isolatie, waarbij de geleider dus in een luchtledige huls zweeft.

Naast CES wordt in Las Vegas gelijktijdig ieder jaar The Home Entertainment Show gehouden. Deze THE show is niet georganiseerd door CEA, maar door een onafhankelijk bureau. Door het hotel naast het door CES gebruikte Alexis Park, het St. Tropez, te gebruiken is THE Show een aantrekkelijke uitbreiding van CES. Dit jaar staat vooral SACD en DVD-A op het programma. Het St. Tropez is net als de buurman gebouwd als een verzameling appartementen. Ook hier weer tot luisterruimte omgebouwde kamers.

Grote spandoeken leiden de bezoekers naar de het grote paviljoen waar SACD zich presenteert. Bij binnenkomst valt de lange balie met daarop alle op dit moment verkrijgbare SACD spelers op. Deze zijn te beluisteren via hoofdtelefoons. Er tegenover is een wand met daarop alle beschikbare Super Audio CDs.Plinius en Pipe Dreams met Siltech ertussen - Second Best Of CES. Foto ©Dr.Longbeard

In een aparte ruimte laat Sony op hoog niveau horen wat 6-kanaals SACD is. Te luid en te veel effect om een goed idee te krijgen. Dus snel naar het volgende paviljoen waar gigantische Pipe Dreams luidsprekers met Plinius versterkers en Siltech kabels spelen. Voordat we naar binnen gingen hadden we ons al op het ergste voorbereid. Maar wat een verrassing! Een prima geluid op een fatsoenlijk niveau. Edwin van der Kleij, de baas van Siltech kan er terecht trots op zijn dat na veel problemen met onder andere de benodigde generator dit het resultaat is. Na enig luisteren moeten we dit paviljoen het predicaat Next Best Of Show geven. Toch wel frappant dat Nederlanders het zo goed doen in de vreemde. Edwin legde uit wat de ontwikkelingen bij Siltech zijn op het gebied van metallurgie en kabels; zilver met goudatomen doorspekt, en de nieuwe lijn Hi-end buizenversterkers. Bij ons vertrek gaf Edwin nog snel de eerste door Siltech geproduceerde CD ‘Touch’ mee. Verderop is een recentie van deze bijzondere CD te lezen.Avantgarde Trio met Viva – wat mooi. Foto ©Dr.Longbeard

Een andere kamer die het noemen waard is en niet in het minst omdat het geluid zo veel aan ons eigen ‘thuis’ geluid doet denken was bij Viva Musica. De Amerikaanse importeur van deze Italiaanse buizenversterkers had de kamer voorzien van een paar in fraai groen uitgevoerde Avantgarde Trio luidprekers die met behulp van de Vivas de in een kerk opgenomen kantates zo realistisch neerzetten dat je er kippenvel van krijgt.

Het bezoek aan THE Show wordt afgesloten met een bezoek aan de stand van Audiophile International in de hal van het hotel. Hier vind je bakken met LPs en een forse voorraad bijna zeldzame gouden MoFi CDs. Dus hier in de buidel getast en toegegeven aan de verleiding. Als rationalisering van deze aankopen houden we ons voor dat de strijd tussen SACD en DVD-A nog lang niet gestreden is en het 16/44 formaat nog heel veel te bieden heeft. Misschien dat CES2002 meer duidelijkheid biedt.


EDITORS' CHOICE