ARTIKEL

Een beetje extravert

Rob van Ginneken | 16 februari 2006

Dat we hier te maken hebben met een – in autotermen – zeer hoogwaardig systeem lijdt geen twijfel, maar wanneer we in de menustructuur ook een paar keer de subwoofers in- en uitschakelen, blijft een beetje de vraag helaas zweven of we dat extraatje zelf wel in de C70 zouden bestellen. Je weet maar nooit wanneer je een leuk erfenisje mag ontvangen. Een C70 met Premium installatie komt immers al gauw aan 50 mille.

Volvo C70 - Fotografie Rob van Ginneken/Frits van Eldik

Het woofer effect komt goed merkbaar van achteren en is wat erg ‘extravert’, om het maar eens met een keurige term te omschrijven. Ook zonder is het genieten geblazen. Op een meer ingetogen wijze. Toegegeven: ook thuis geven we de voorkeur aan luidsprekers die het allerlaagste laag met rust laten. En de muzieksmaak richt zich niet zelden op singer songwriters. Die de luisterruimte zelden op zijn grondvesten laten trillen.
Wellicht valt het ook op omdat Volvo en Dynaudio er verder in zijn geslaagd om een mooi verdeeld klankbeeld te creëren. Met goed op elkaar aansluitend laag, midden en hoog.

Dolby

Dolby topman Tony Spath tijdens de afgelopen IAA autotentoonstelling in Frankfurt, waar de C70 coupé cabrio zijn primeur vierde: ,,Volvo was in ’97 de eerste met surround in de auto en nu lijken ze de andere automerken wederom de weg te wijzen door voor ál hun 2006 modellen Dolby Pro Logic II technologie in hun Premium uitvoeringen aan te bieden. Het is opwindend om te zien hoe de surround trend zich ook in de auto voortzet.”

Misschien ten overvloede: Dolby Pro Logic II creëert ook uit de gangbare stereo informatie zoals die van CD en radio komt via een matrix een vijfkanaals surround sound.

Opmerkelijk detail is het feit dat de Digitale Signaal Processor (DSP) het geluid onder het rijden aan de omstandigheden aanpast. Zowel volume als toon worden met de snelheid gevarieerd. Maar ook de totaal andere akoestische eigenschappen van de auto in gesloten toestand (dak in coupé opstelling) worden digitaal opgevangen. Overigens kun je dat proces via het menusysteem naar eigen smaak instellen door de variatie gering, middelmatig of groot te maken.
In gesloten toestand konden we geen hinderlijke effecten van het uit vele delen opgebouwde dak noteren. Het geheel oogt nogal gecompliceerd en we rekenden op bijgeluidjes, maar dat blijkt mee te vallen. Of het geheel ook perfect waterdicht is, moet in een minder heet land blijken. De dakpanelen leken ons op de hoekjes van de ramen niet optimaal aan te sluiten. Misschien waren we daarom ook wel in Dubai? Om de productiemensen iets meer tijd te geven de laatste details bij te punten?

Volvo C70 - Fotografie Rob van Ginneken/Frits van Eldik

Dynaudio putte voor de samenstelling van de luidsprekers uit zijn ervaring met highend speakers voor thuis, maar zeker ook de nieuw verworven expertise op het gebied van autoluidsprekers. Opgedaan met Volvo- en VW-modellen. In de deuren vind je een driewegsysteem. Het hoog komt voor rekening van de typische Dynaudio zijden dome tweeters, terwijl het laag wordt verzorgd door al even herkenbare (8 inch) drivers met kloeke spreekspoelen. Een aparte blik richten we op de middentonen drivers die in tegenstelling tot de aanvankelijke informatie wel degelijk een bolle (een soort grote dome) vorm meekrijgen om het geluid optimaal in het autointerieur te kunnen verdelen.
De centerluidsprekers zijn nieuw ontwikkeld en mikken op een zo homogeen mogelijk geluidsbeeld. Achterin zijn in de zijpanelen tweeters en gecombineerde midden- en lage tonen speakers gebouwd.

Overigens vallen belangrijke verschillen met de techniek in de Dynaudio Volkswagens op. Om te beginnen, worden daar analoge versterkers gebruikt. Die vrijwel allemaal hun eigen speaker bedienen. In de Volvo koos men dus voor surround en digitale ICE Power die over meerdere luidsprekers verdeeld wordt. Het resultaat? De Zweed heeft merkbaar meer controle en power, maar de VW installatie doet vooral op normaal volume wat charmanter aan.

Volvo C70 - Fotografie Rob van Ginneken/Frits van Eldik

Ook aan de bekabeling in de Volvo is veel aandacht besteed, vertelt Kolsut. ,,Tussen de speler en de versterker profiteert de techniek van het MOST systeem. Dat staat voor Media Orientated System Transport, een soort glasvezel. Digitaal en storingvrij dus. Naar de luidsprekers wordt een getwiste kabel gebruikt, ook met het oog op het voorkomen van storingen. In een auto heerst elektromagnetisch gesproken nu eenmaal niet bepaald totale rust.”

Volvo C70 - Fotografie Rob van Ginneken/Frits van Eldik

Mogen we in het front end rekenen op een speler voor highend formaten als DVD-Audio? Kolsut schudt zijn hoofd. ,,Het is geen factor in de huiskamer en al zéker niet in de auto. Als de mensen muziek luisteren komt dat van CD of een muziek DVD. Eerlijk gezegd, gaat de trend eerder in de tegengestelde richting. CD is dus het medium.”
Gecomprimeerde bestanden dus? ,,We kunnen al automodellen met een harde schijf als accessoire leveren. Echt een hard disk in de infotainmentinstallatie van de auto integreren, is op zich geen probleem, maar je stuit als autofabriek op copyright problemen en dergelijke. Misschien in de toekomst? Net als een USB aansluiting?”

Over hightech gesproken: is er nu echt geen alternatief voor dat nogal ‘aanwezige’ antennetje achterop? Dat de fraaie lijn van de auto bepaald geen goed doet? ,,Een veelgehoorde vraag. We hebben allerlei oplossingen geprobeerd, maar alleen zo heeft de radio gegarandeerd een goed signaal. Maar als je het niet doorverteld: we zoeken nog naar een alternatief, want zelf vinden we het ook niet de sierlijkste oplossing.”


Meer informatie:
www.dynaudio.com
www.alpine-europe.com
www.dolby.com
www.volvocars.com
www.harmankardon.com
www.iaa.de


EDITORS' CHOICE