ARTIKEL

Luisteren in Indonesië

Gastauteur | 27 september 2007 | Fotografie Gastauteur

Tja, al heel snel wordt duidelijk dat zij op een aantal dingen duidelijk achterlopen. Zoals wij een set samenstellen gebeurd in Azië niet. Het gaat bij ons om de volgende ingrediënten: muzikaliteit, tonale balans, klank timbre, soundstage, energie. Als je dit goed doet heb je een systeem dat werkelijk ontzettend goed kan klinken, bijna live. Dat het dan eventueel niet jou geluid is, dat kan en is dan een ander verhaal natuurlijk. Voorts is onze referentie de energie van live muziek en omdat we het niet kunnen laten hebben wij ook hier verschillende live optredens bijgewoond.

Master luidsprekers

Bij het beluisteren van de diverse systemen van de importeurs/distributeurs valt ons op, dat het vaak als hifi klinkt. Enkele van genoemde ingrediënten ontbreken gewoon. Je hebt dan het gevoel dat je, met alle respect en ondanks de serieuze producten met dito prijzen, naar een typische audio setje van laag niveau zit te luisteren.

Master luidsprekers

Slechts een enkele distributeur vond dit ook, maar kon zelf geen oplossing bedenken. Vanuit diverse hoeken kwam dan ook de opmerking “what’s wrong with my system”. Wij hebben toen gemeend onze verworven kennis om een muzikale set samen te stellen en af te tunen, over te dragen. Met wat simpele basismiddelen konden wij hun systemen op een hoger niveau brengen. Je kunt je voorstellen wat voor een impact dit teweeg heeft gebracht. Zeg maar een soort van onschuldige ‘audio-tsunamie’. Het is leuk te melden dat door deze behulpzame opstelling van onze kant er diverse vriendschappen uit zijn ontstaan.

Master luidsprekers

Verrassend is ook dat er zoveel dure producten worden verkocht. Bijvoorbeeld Audio Research, Krell, Mark Levinson, Wilson, Venture, Kharma, Avant Garde, e.d., en dan ook nog eens de top of the line exemplaren. Bijna alle rijke mensen spelen met deze zeer kostbare systemen. Dat men het echter puur en vooral gebruikt om hun aanzien en status te bevestigen, ja daar zijn wij inmiddels wel achter. Dat er nog veel meer opvattingen heel anders zijn als bij ons blijkt wel tijdens de demo’s. Regelmatig gaan meerdere gsm’s tegelijkertijd af en wordt ons voortdurend gevraagd waarom er toch met die ‘eenvoudig en klein aandoende’ Contemporay C wordt gespeeld en niet met het grotere statisch aanwezige systeem, The Slamm.

Master luidsprekers

De audioshow wordt georganiseerd door de Indonesische High End Audio Club (IHEAC) in Hotel Mulia, een van de meest exclusieve hotels in Jakarta waarbij onze demoruimte zich op de 11 etage bevind. Heel bevredigend is dat we na onze inspanningen al in de loop van de eerste dag het predikaat ‘best sound of the show’ om de oren krijgen, met gevolg dat wij absoluut geen gebrek aan belangstelling hebben. Dit baart zoveel opzien en maakt zoveel tongen los dat we op de tweede dag voor een volle zaal zelfs een persbijeenkomst geven waarin het ontstaan en de filosofie van Dynamic Solutions wordt uiteengezet.

Master luidsprekers

Na afloop van deze bijeenkomst hebben wij alle aanwezigen, in groepen van 10 in onze demoruimte, interactief nogmaals de juiste basismethoden uitgelegd, dit keer ondersteund door muziek.

Master luidsprekers


EDITORS' CHOICE