ARTIKEL

Actie, actie en nog eens actie

Rob van Ginneken | 02 november 2012

De liefhebber zal wellicht even aan het idee moeten wennen, maar de Amerikanen hebben zelfs in de Bond films een langere filmhistorie dan Aston Martin. Zelf noemden ze trouwens met name de Corvettes uit Viva Las Vegas uit het begin van de sixties. In diverse modelgeneraties overspant die dus inderdaad een halve eeuw, want je vindt de Corvette ZR1 volgend jaar bijvoorbeeld terug in The Last Stand. Als je de trailer van die comeback film van Arnold Schwarzenegger bekijkt, wordt de sportwagen in een woeste achtervolgingsscène tot schroot gereden. Samen met een Camaro ZL1.

“Kan het mooier, een paar honderdduizend dollar auto’s in één scène?” verzucht een Amerikaanse recensent… Het filmpubliek is gek op die All American Muscle Machines.  Voorbeelden zijn er te over. Het afgelopen decennium noteren we onder andere 21 Jump Street, Transformers, Hawaiï Five-O, Faster, The Fast and the Furiuous, xXx en natuurlijk de animatiefilms Cars. Maar ook televisieseries zitten er vol mee. Van Happy Days, via NYPD Blue en The A-Team tot CSI: New York en de oude én nieuwe Hawaiï Five-O serie.  Maar minder gespierd gaat het verhaal ook op. Denk aan de Mini van Mr. Bean en (topper onder de  memorabele achtervolgingen) The Italian Job, de 2CV van James Bond en de bijzonder stoffige Peugeot 403 van inspecteur Columbo. Afgestemd op zijn tamelijk versleten overjas.


Cars 2

Actie
Tijdens de Chevrolet Film Night in Hollywood benadrukten Britse en Amerikaanse filmmakers de cruciale rol van automobiel vertier. Volgens producent en regisseur Rob Cohen (onder andere bekend van The Fast and the Furious, Miami Vice en Knight Rider) is het een patent recept voor de filmindustrie.

“Actie, actie en nog eens actie. Het werkt over de hele wereld en met een boel autoscènes krijg je ook makkelijker financiers bij elkaar om je script te verfilmen. Daar komt nog bij dat het relatief weinig kost om bijvoorbeeld een geweldige achtervolging op te nemen. De keuze is simpel: als je er geen flinke portie actie in stopt, zal je echt grote filmsterren moeten meebrengen.”

“Tja. En Camaro’s en Corvettes zijn nu eenmaal volbloed Amerikaans. Maakt niet uit of James Dean er in zit of iemand anders, het werkt altijd.” Producenten Jon Landau (bekend van films als Dick Tracy en vooral Titanic en Avatar) en zijn collega Ian Bryce (van Indiana Jones, Batman, Spider-Man en Transformers) noemen het Amerikaanse merk in een adem met een Brits icoon als de Aston Martins uit de Bond films. Landau: “Chevrolet zag het belang van auto’s in de film zelfs eerder en doet daar ook veel voor. Zij hebben de modellen in huis en denken mee om jouw filmideeën werkelijkheid te maken.”


EDITORS' CHOICE