ARTIKEL

En hoe klinkt dat dan?

Volgens de hoofdschuddende technicus-van-dienst van het theater was dit een onmogelijke setup, en hij voorspelde dan ook rokende conussen. Maar volgens sales director Edwin Vlieger zouden zowel “zijn” Dynaudio`s als de door Sound Gallery in Groningen beschikbaar gestelde McIntosh versterkers meer dan voldoende stabiel moeten zijn. En ik kan u verzekeren: nog nooit (en ik ben echt in veel zalen geweest) hoorde ik zo`n zuiver, natuurlijk en onvervormd geluid. Inderdaad, het ging niet op orkaankracht, maar de hoge zaal (zo`n heerlijk  ouderwets theater met twee balkons) werd tot de nok gevuld met fraaie klanken. Al tijdens de soundcheck werd ik in verwarring gebracht door vier links en rechts naast het podium geplaatste lelijke PA-kubussen, waarvan ik gezworen zou hebben dat zij ondersteuning in het laag gaven. Want zo lekker als de basgitaar daar knorde, zo had ik het nog niet vaak gehoord.

Mispoes, want een snelle inspectie aan de achterzijde van de kasten onthulde een ongebruikte luidsprekerinput. Geen kabel aangesloten, dus ook geen geluid uit die zwarte koelkasten. De eerlijkheid gebiedt te vertellen dat alleen voor de spreekstem van gastheer Jan Douwe Kroeske een minimale ondersteuning erd ingezet in de nok van het theater, om ook het bovenste balkon voldoende verstaanbaarheid te garanderen, maar voor de rest van de sessie (alle muziek dus) waren het de masters die klonken, en meer niet!

Waarom is dit zo bijzonder? Ten eerste omdat het naar mijn weten nog nooit op zo`n grote schaal is gedaan. Er zijn voldoende demonstraties van luidsprekers geweest waarbij een bandje muziek speelde die werd opgenomen en vervolgens via een hifi-set werd weergegeven, maar huiskamerspullen om een band live op het podium te versterken moet uniek zijn.

Ten tweede omdat hiermee werd aangetoond dat sommige high-end inderdaad in staat is om het ware live gevoel over te brengen. Na afloop van de voorstelling trof ik een glunderende Edwin Vlieger in de coulissen, die terecht apetrots was. Hij gaf ruitelijk toe dat hij in het begin even met klamme handen had gezeten, maar dat hij al snel relaxed achterover had geleund, en van de voorstelling had genoten.

De wereld op zijn op dus. Iedere audiofiel streeft ernaar om het onvervalste live-geluid in zijn huiskamer te reproduceren, en hier deed men het lekker andersom. De Huiskamer in het Theater zogezegd. Experiment geslaagd én voor herhaling vatbaar!


EDITORS' CHOICE