Ook vanavond vliegen de namen in het rond. Al zien we Edwin Vlieger duidelijk schrikken wanneer Blokhuis zijn eerste fragment laat horen: Jingle Bells in de uitvoering van het Edison Male Quartette. Een opname uit 1898, gemaakt op een Edison cilinder. We nemen aan dat we niet hoeven uit te leggen hoe belabberd dat klinkt. “Het gaat mij vooral om de muziek en het verhaal erachter”, zegt Blokhuis na afloop desgevraagd. “Dat er een set met een waarde van zo’n honderdduizend euro staat, zegt me niet zoveel. Het is slechts het middel waarmee ik mijn verhaal wil vertellen.”
De MacBook Pro van Blokhuis is aangesloten op de Red Reference Mk III cd-speler met ingebouwde DAC en een CPA 5000 voorversterker van Chord.
Toch vindt Blokhuis het “een imposante set, ik heb gewoon mijn Appletje met een snoertje. Al zouden mijn buren in Amsterdam West het ook niet echt op prijs stellen wanneer ik dit thuis zou hebben staan”. Al is ‘Don’ Leo direct ook de eerste om toe te geven dat vooral de wat recentere opnames waanzinnig mooi klinken op de Chord CPA 5000 voorversterker met twee SPM 6000 mono eindversterkers aan de Consequence Ultimate Edition luidsprekers. De muziek komt voor het overgrote deel uit de MacBook Pro van Blokhuis, die is aangesloten op de Red Reference Mk III cd-speler van Chord, met ingebouwde DAC. “Dit klinkt toch wel heel lekker hoor, je hoort alles”, zegt hij bijvoorbeeld tijdens het afspelen van Bermuda Triangle van Fleetwood Mac. “Je hoort het plectrum gewoon over de snaren glijden.”
De inderhaast opgetrommelde Consequence Ultimate Edition luidsprekers hangen aan twee Chord CPM 6000 mono eindversterkers.
Fleetwood Mac is overigens één van de meer recente artiesten die vanavond voorbij komen. Blokhuis slaagt er bijvoorbeeld in Johann Sebastian Bach (“mijn eerste idool”) te linken aan Paul Simon. “Vergelijk deze koortjes van de Matthäus Passion maar eens met American Tune”, zegt hij, terwijl beide fragmenten klinken. En inderdaad, Simon heeft duidelijk geleend bij de Duitse componist. “Ik geloof namelijk niet in ‘jatten’”, vertelt Blokhuis. Want ook Bach blijkt niet helemaal schone handen te hebben. Het koraal O Haupt voll Blut und Wunden uit de Matthäus Passion is duidelijk afgeleid van het chanson Mein Gmüth ist mir verwirret van de eveneens Duitse componist Hans Leo Hassler.
Zo vliegt ‘son of a preacher man’ Blokhuis ruim twee uur lang door de muziekgeschiedenis, met een duidelijke nadruk op de Amerikaanse soulmuziek. Hij gaat alle kanten op, maar net zo vaak komt ie weer precies in het midden uit. Gepassioneerd verhaalt hij over Arthur Alexander, een bellboy uit Muscle Shoals die in de avonduren liedjes opnam in de FAME studios. In dat kleine stadje in de Amerikaanse staat Alabama ligt een behoorlijk stuk muziekgeschiedenis, zo leert Blokhuis ons. “Onthoud die naam, Arthur Alexander”, doceert Blokhuis. Om vervolgens wat werk van de beste man te laten horen, gevolgd door coverversies van artiesten wiens naam wél in ons collectieve geheugen gegrift staan.