Mutrox ontstond zes jaar geleden. Erik Pleijsier, destijds directeur van een reclame- en ontwerpbureau én muzikant, kreeg een verzoek van componist Martijn Schimmer of hij niet een studio zou kunnen ontwerpen. Via via kwam hij bij Ronald Bout terecht, directeur van een interieurbouwbedrijf, hifi-man en geluidspurist.
Met de eerste serieuze klant Schimmer Music Productions - een grote speler in televisieland, die muziek schrijft voor onder meer De Wereld Draait Door en The Voice of Holland - had het bedrijf meteen een mooie referentie, en het balletje ging snel aan het rollen. Mutrox groeide zelfs uit tot (waarschijnlijk) de bekendste studiobouwer van Nederland.
Bouwen doen 'commerciële' man Erik en 'technische' man Ronald niet meer zelf, maar laten dat over aan zo'n dertig zzp'ers. Zij bouwden de afgelopen jaren studio's voor onder meer Ferry Corsten - uitgeroepen tot 's werelds beste deejay -, voor Discovery Channel, en voor Sony Guerrilla Games bouwde Mutrox in Amsterdam vier productiestudio's, een vocal booth, een machinekamer én een cinema; de grootste logistieke uitdaging tot nu toe. Pleijsier: "In vier weken tijd moest de klus geklaard worden, wereldwijd konden ze daar niemand voor vinden. Tot ze bij ons uitkwamen." Mutrox bouwde de studio's en bioscoop met 150 kuub aan materiaal, zo'n tien vrachtwagens.
Ook is het bedrijf uit Numansdorp een 'akoestisch partner' van Bowers & Wilkins, en was in die hoedanigheid eerder dit jaar onder meer verantwoordelijk voor het 'akoestische klimaat' in haar exclusieve ID Lounge in Antwerpen, en werkte met het hifi-merk samen op beurzen. Bout: "Nieuwe speakers moet je optimaal presenteren. Op beurzen worden hifi-producten helaas lang niet altijd even goed gepresenteerd. Terwijl dat toch echt essentieel is."
Set van twee ton
Mutrox wil meer in de hifi-hoek. Daarvoor werd de tak Mutrox HiFi Acoustics opgezet. Pleijsier: "We kregen steeds meer vragen uit die hoek, bijvoorbeeld: 'Ik merk dat ik in de woonkamer een probleem met het speakergeluid heb, maar ik weet niet waar het aan ligt'. Wij gaan dan meten: de galmtijd, de frequentierespons, de frequentie-impuls, dat soort dingen, en komen tot een oplossing."
Op de beurs AV-NU werd vorig jaar een serieuze hifi-start gemaakt. "We hebben duizend cd's uitgedeeld, waarmee mensen zelf de akoestiek thuis kunnen testen. Hoe is de resonantie, op welke frequentie?"
Terwijl het in studioland heel gewoon is dat er vanaf het begin vanuit de akoestiek wordt gewerkt, merkten Pleijsier en Bout tot hun verbazing dat dit in hifi-land heel anders is. Bout: "In de hifi-wereld valt nog veel te leren over akoestiek. Het wordt enorm onderschat, dat verbaasde ons wel. Het komt voor dat mensen een hifi-set van twee ton hebben, maar dat die dan wel in een soort badkamer staat." Pleijsier: "En dat is zonde, want je investeert zoveel geld, maar de set komt niet tot zijn recht, waardoor je net zo goed een goedkopere neer had kunnen zetten voor hetzelfde resultaat."