Toen mijn eigen salaris kwam, jaren later, was er de grote aanschaf: een eigen stereoset. Luxman L2, Braun tuner, Thorens TD115 met een Shure M95HE element en (die mis ik nog altijd) Belgische AudioProfessional luidsprekers, 3-weg. Later kwam daar een Philips cd-speler bij. En weer later, vannwege verhuizing naar een kleinere ruimte, werden de luidsprekers verkocht om plaats te maken voor de befaamde Mission 760.
Eenmaal onderdak in een ruimer huis en met een financiële injectie ging ik vervolgens -en bijna tien jaar later- op zoek naar mijn tweede set. Dat moest wel een serieuze worden... Het werd een Boothroyd-Stuart-Meridian combinatie: uit de 200-serie kocht ik de voorversterker, twee eindversterkers, de tuner en de cd-speler met gescheiden loopwerk/DAC. De Mission 760 speakers bleven gehandhaafd. Ondanks de financieel/theoretisch volstrekt scheve verhouding -een set van ruim twaalfduizend gulden, met speakers van enkele honderden guldens- produceerde het geheel geweldige muziek.
Nu, na zo’n achttien jaar trouwe dienst, is die set in beslag genomen door mijn vrouw, omdat ze in de huiskamer ook mooi geluid wilde hebben... Voor mijn luisterkamer moet ik dus op zoek naar mijn derde set. Inmiddels is de Thorens in de grijze container verdwenen en na ruim een jaar zoeken en luisteren vervangen door een Kuzma Stabi S, met een gemodificeerde Rega/Acoustic Solid RB250 arm, waarin een Grado Sonata MM element is bevestigd die via een doorlopende Incognito-kabel bij de voorversterker uitkomt. Het geheel is uitgebalanceerd met behulp van Rik Stoet’s hondje Pebbles.
En Nu
In de afgelopen paar jaar ben ik tot het inzicht gekomen, dat het luisteren naar cd’s mij beduidend minder luisterplezier bezorgt dan het luisteren naar een analoge bron. Over de oorzaak daarvan heb ik lang en vaak nagedacht, en er met anderen over gepraat. Het enige wat ik als enigszins plausibel kan bedenken, is dat ik het van een cd afkomstig geluid, dat in (weliswaar minuscule) stukjes is gehakt na vrij korte tijd (korter dan één cd) al zat ben, terwijl ik bij een analoge bron de tijd een beperkende factor vind worden. TL-buislicht werkt door het bijna niet bewust waarneembare knipperen ook vermoeiender op de ogen dan gloeilamplicht. Waarom zou dat wat voor lichtprikkels via de ogen geldt, niet ook voor geluidsprikkels via de oren gelden..?
En uiteraard verschilt de impact van dat stottereffect van mens tot mens. Vanuit die levensechte constatering heb ik besloten om op zoek te gaan naar een buizenversterker met een paar hoog-renderende luidsprekers om te koppelen op mijn analoge bron. Waarom buizen? Simpel: ik vind ze in het algemeen véél mooier om te zien. Inderdaad, kwestie van smaak, in dit geval dus de visuele kant van Het Genieten.
Audio-sceptici
En voordat ik dan naar de eerste de beste hifi-boer stap, begin ik met het snuffelen op het WWW, om alvast enigszins op de hoogte te geraken van wat er na zoveel jaren inmiddels weer te koop is. Op dat wereldwijde web kom je dan onder meer een aantal sites tegen van, laten we zeggen, audio-sceptici. Hele pagina’s vol technocratische argumentatie waarom bepaalde zaken bij het opmeten, bemeten, inmeten, nameten en doormeten bepaalde uitslagen geven. Aan de ene kant heel gunstig waar het gaat om het teweeg brengen van een ontnuchteringseffect als tegenwicht op de commerciële schalen vol met, en overlopend van, gebakken lucht. Maar feit is wel, dat op deze sites (eigenlijk gewoon ongelooflijk vergelijkbaar, maar vanuit een volkomen tegengestelde visie aan die van de HiFi Marketing) volkomen en volslagen voorbij wordt gegaan aan de kern: de Beleving, Het Genieten.
En dat laatste vormt eigenlijk de basis van het hele verhaal; de kern die alles omvat. Waarom is dat Genieten dan de basis? Nou, een oscilloscoop luistert niet:
- niet met mijn oren en niet met mijn schedelresonantie
- niet met mijn lp’s in hun staat van reinheid of vervuiling
- niet met mijn complete set aan apparatuur
- niet in mijn luisterruimte en op basis van de akoestiek daarvan
- niet met mijn lichtnet
- niet met mijn in-huis relatieve luchtvochtigheid
- niet met mijn stemming en gemoedstoestand
- niet met mijn muziek
- niet met mijn voorkeurvolume
- niet met de temperatuur in mijn luisterruimte
- niet met mijn smaak