REVIEW

Music For The Masses en Songs Of Faith And Devotion

Eric de Boer | 20 maart 2014

Music For The Masses (1987)

Het derde album dat opnieuw is geperst is Music For the Masses. Depeche Mode vond in David Bascombe een sterke coproducent, daar hun vrogere producent Daniel Miller het te druk had met zijn werk voor platenmaatschappij Mute. Bascombe was net klaar met het produceren van Peter Gabriels So en vooral zijn werk met Tears For Fears sprak de leden van Depeche Mode erg aan.

Het resultaat mocht er - muzikaal gezien - zeker wezen, want Music For The Masses sprak heel de wereld aan. Zowel op muzikaal als op tekstueel niveau was Depeche Mode geëvolueerd tot een krachtig geheel dat zichzelf wist te dragen. De eerste drie singles van het album waren succesvol, ook in Amerika. StrangeloveNever Let Me Down Again en het enorm sterke Behind The Wheel zijn nog steeds tracks die erg aan weten te spreken.

Hoewel de samples minder indringend zijn dan op voorgaande twee albums, heerst er wel sereniteit in de productie en de indertijd gekozen mixage. Tracks als Little 15 en vooral ook I Want You Now zijn hiervan lichtende voorbeelden. Het geheel klinkt volwassen, groots en aanstekelijk. De herpersing laat het meer doordachte productieproces goed horen en weet de gelaagdheid, het af en toe bewust benadrukte stereobeeld en de dynamiek op bijna audiofiele wijze horen. Genieten!

Muziek: 9 ½
Klank: 9
Kwaliteit persing: 9
Speelduur: 43:24 minuten

Songs Of Faith And Devotion (1993)

Het laatste Depeche Mode album dat in de eerste van drie reeksen herpersingen is uitgebracht, is Songs Of Faith And Devotion. Dit is het achtste studioalbum van de band, dus wordt Violator - vooralsnog - overgeslagen. Op deze LP is Depeche Mode duisterder en zelfs wat agressiever dan ooit tevoren, wat mede te maken heeft met de toenmalige opkomst van de grunge-stroming.

Met name David Gahan was verantwoordelijk voor een meer rockgeoriënteerde klank die op Songs Of Faith And Devotion hoorbaar is. Met een andere producer (Mark Ellis, bekend als Flood) en grotendeels erg sterke tracks (I Feel YouWalking In My Shoes en The Mercy In You) weet Depeche Mode echter een eigen gezicht te behouden. Terwijl op het album ook wordt geëxperimenteerd met gastkoren (op het door gospel beïnvloede nummer Condemnation) en andere musici zoals Steáfán Hannigan op een Ierse doedelzak (Judas).

Deze historisch gezien memorabele plaat klinkt iets minder helder en dynamisch dan de andere albums, maar is nog steeds erg mooi om te beluisteren met meer diepgang in de bassen en diverse experimentele toepassingen op de mixtafel.

Muziek: 8
Klank: 8
Kwaliteit persing: 9
Speelduur: 47:26 minuten

En daarmee is de eerste lading herpersingen van Depeche Mode een feit. Ik heb een sterk vermoeden dat de technici van Music On Vinyl gebruik hebben mogen maken van de in 2007 geremasterde bestanden die zijn gebruikt voor de indertijd uitgebrachte serie sacd’s. De heldere klank, de vrij grote mate van dynamiek en niet in de laatste plaats de liner notes van Daniel Miller op de insert van Music For The Masses en de binnenhoes van Songs Of Faith And Devotion sterken dat vermoeden.

In ieder geval zijn de persingen stuk voor stuk voorbeeldig en is de uitvoering per album niets minder dan fraai, met luxe gatefold sleeves voorzien van dito drukwerk. De volgende serie Depeche Mode heruitgaven dient zich inmiddels alweer aan en dat belooft wat, gezien de kwaliteit van deze albums.

Label: Music On Vinyl (BMG/ Sony Music)
Website






EDITORS' CHOICE