REVIEWMarantz

De nieuwe set

Ruud Jonker | 25 augustus 2014 | Marantz

Met hi-res bestanden is helemaal niets mis. De geluidskwaliteit is verreweg superieur aan wat de cd-standaard kan bieden. Mits het gaat om echt hi-res materiaal. Consumenten worden vaak misleid omdat zogenaamde hi-res bestanden upsamples zijn van gewone cd’s, lp’s en zelfs mp3’s. Ook hier wint de commercie het van de geluidskwaliteit. ‘Alles van waarde is zeer kwetsbaar’, aldus Lucebert. Het zou een veel beter model zijn als de industrie niet in termen van vervanging denkt. Grammofoonplaten, cd’s, sacd’s en hi-res bestanden kunnen gewoon naast elkaar bestaan. In ieder geval een prima model voor de komende twintig jaar. Na die tijd is de mensheid het misschien spuugzat dat elk stukje informatie alleen nog maar beschikbaar is vanuit clouds, dat daar standaard (teveel) voor moet worden betaald, dat de overheid en NSA precies weten welke verdorven muzieksmaak u etaleert en dat het hele controle- en registratiecircus daaromheen de privacy ernstig aantast. Dan ben je blij dat er thuis nog een kast staat met enkele honderden cd’s en/of langspeelplaten. Maar het kan ook best zijn dat streaming, maar dan van echte hi-res files, middels een acceptabel distributiemodel de mainstream wordt. Uiteindelijk is de cd-standaard voor de opslag van digitaal materiaal achterhaald (al vele jaren) en klinkt echte hi-res superieur. Daar is geen enkele discussie over mogelijk. 

Marantz verdient alle lof, omdat zij nog steeds nieuwe (sa)cd-spelers introduceert. Dat betekent een commitment aan deze beide standaarden, waar Philips en Sony domweg afgehaakt zijn. Daarnaast zet Marantz ook in op nieuwe technieken en standaarden. Dat is commercieel gezien begrijpelijk, maar ook erg interessant. Nieuwe technieken verdienen het om onderzocht te worden. De hele wereld van streaming, hi-res audio, media-servers en home-automation is uiterst boeiend. De nieuwe Marantz SA-14S1 speler biedt dan ook mogelijkheden om bestanden af te spelen.

Even voorstellen
De SA-14S1 (sa)cd-speler en de PM-14S1 geïntegreerde versterker zijn nieuwe modellen in de Marantz Premium Series. Ze vervangen de bekende SA-15S2 en PM-15S2. Het komt eigenlijk een beetje dom over om alle knopjes en aansluitterminals te gaan beschrijven. Een cd-speler is een cd-speler en geïntegreerde versterkers hebben weinig om over wakker te liggen. Ook zeggen de standaard opgegeven specificaties helemaal niets over hoe apparaten geluidstechnisch presteren. Vandaar alleen een opsomming van de highlights en andere opvallende zaken. Omdat de gemiddelde audiofiel apparaten prominent in de huiskamer plaatst, speelt het uiterlijk om twee redenen een rol. Het mag enerzijds niet detoneren met het zorgvuldig samengestelde interieur (doorgaans bedacht door de vrouw des huizes). Anderzijds moet iedereen kunnen zien en voelen dat er een aanzienlijk bedrag stukgeslagen is aan de nieuwe audio-componenten. Met een beetje geluk komt de geluidskwaliteit dan op de derde plaats. Maar, de Marantz apparatuur kan op de genoemde drie topposities scoren. De apparaten voelen zwaar en degelijk aan. De duistere processen die zich afspelen in het brein van de audiofiel, hebben de wereld geleerd dat er een significante correlatie is tussen gewicht en kwaliteitsperceptie. Daarom voorzag Philips een aantal cd-spelers van een loodzwaar stuk composietmateriaal, met als afleidingsmanoeuvre dat het de resonanties zou dempen. Dat hebben de Marantz-componenten niet nodig.

Het gewicht komt voort uit de zeer degelijke constructie. Ze doen dan ook een beetje denken aan de jaren zeventig en tachtig. Audio-componenten werden in die tijd zwaar en degelijk gebouwd, maar niet met de intentie om zwaar en degelijk te zijn. In die jaren waren de businessmodellen, kwaliteitsnormen en economische overwegingen gewoon anders. Bij het omzetten van een switch op het frontpaneel van zo’n apparaat trilde de vloer even. De glorietijd van Pioneer, Marantz, Luxman, Sony, Revox en Sansui. Later in het decennium kwamen er spelers van 950 gram, met een torderend chassis en goedkope Chinese aansluitingen. Merkwaardig genoeg was hier ook niet altijd een relatie met de geluidskwaliteit. Voor de notoire exhibitionisten, die vooral ‘kijken’ naar high-end systemen, zijn de beide Marantz apparaten ware eyecatchers. Gebleven zijn de klassieke Marantz designelementen, zoals de symmetrische opbouw van het front en de bekende ronde meter. De beide ‘wings’ van het frontpaneel zijn van massief metaal. Iets dat node mist op de zeer kostbare UD9004. De hele voorgevel van beide Marantz-apparaten staat in blauw floodlight en dat maakt dat bezoekers aangetrokken worden als een slager tot een dood paard. Daarbij wordt de hier even verblijvende Audio Note M1000, met een veertig keer hoger prijskaartje, volledig genegeerd als zijnde onopvallend oud ijzer. Maar, de Marantz-set draagt zeker bij aan de sfeervolle dagen die het einde uitluiden van 2013. 

De (sa)cd-speler beschikt over een USB-B poort die in asynchrone mode werkt en LPCM en DSD content (2.8MHz en 5.6MHz) kan verwerken. De speler kan ook als ‘losse’ 192kHz/24bit converter worden gebruikt. Er zijn vier digitale inputs beschikbaar (USB-B, USB-A, Optical en Coaxial). De USB-A connector bevindt zich op het front en is bedoeld voor iPod, iPhone en USB-devices. Er is verder een digitaal filter met verschillende standen en een discreet opgebouwde hoofdtelefoonversterker op basis van HDAM modulen. Met behulp van de Marantz Remote App in combinatie met de NA-11S1 netwerk player kan deze speler bediend worden door een iPhone, iPod of Android device.

Versterker
De versterker kan in een 4 Ohm-belasting 140 Watt per kanaal ontwikkelen en bij 8 Ohm gemiddelde weerstand komt de teller op 90. Dat vermogen komt naar buiten via massief koperen luidsprekerterminals. De voorversterker en eindversterker kunnen (niet volledig) ontkoppeld worden. Er is dan een zogenaamde Power Amp Direct functie. De ingebouwde eindversterker kan dan bijvoorbeeld vanuit een (geregelde) hometheater opstelling worden aangestuurd, vanuit een andere voorversterker, vanuit een (geregelde) (sa)cd-speler of een mengtafel. Ook de ingebouwde voorversterker kan separaat worden gebruikt om een eindversterker aan te sturen of een subwoofer. Het is niet mogelijk om op hetzelfde moment de pre-out en de Power Amp Direct te gebruiken. Er kan dus niet, zoals dat vroeger gebruikelijk was, een equalizer of taperecorder tussen de pre out en de ‘Power Amp Direct In’ worden geschakeld. Als er meerdere PM-14S1-versterkers worden gebruikt (bijvoorbeeld voor hometheater of een multichannel audio-only systeem), dan kunnen deze versterkers gelijktijdig bediend worden. Daartoe dient de F.C.B.S-connectie.

Vanzelfsprekend is er bij Marantz nagedacht over de keuze van componenten. Er worden geen ‘normale’ opamps gebruikt, maar operationele versterkers die opgebouwd zijn uit discrete componenten. Er is dan ook een nieuwe generatie HDAM-modulen aan boord. Ook zal Ken Ishiwata zijn licht hebben doen schijnen over de inzet van bepaalde elektronische componenten. De versterker heeft zowel een phono-MC als MM mogelijkheid en is ook weer te bedienen via de Marantz Remote App (in combinatie met de Marantz Premium NA-11S1 Netwerk Audio Speler). Door de zogenaamde ‘current feedback’ is de versterker ongevoelig voor zware luidsprekerbelastingen. Zowel de (sa)cd-speler als de versterker worden geleverd met de fraaie halfmetalen afstandsbediening, die ook de ‘top of the line’ universele speler UD9004 kenmerkt. Uiteraard zijn de functies op de remote voor de 14-set anders dan op de afstandsbediening van de UD9004. Met de afstandsbediening (RC001PMSA) voor de 14-set kunnen beide apparaten worden benaderd. Maar, bij aanschaf van beide apparaten heeft u meteen twee van die afstandsbedieningen beschikbaar. Dat is handig (samen tracks selecteren) of leidt tot ‘twee kapiteins op een schip’-scenario’s. Ook raken afstandsbedieningen meestal zoek.

MERK





EDITORS' CHOICE