NIEUWS

Tough geluid

Ulco Schuurmans | 15 januari 2015

De videomaker die zich met audioveldrecorder en microfoon in apparatuur-vijandig gebied begeeft kan het bezuren. De doorsnee microfoon is zeker niet van water gediend. Ook fijn stof kan de gevoelige capsules beschadigen net als een ongelukkige val. Helaas bestaan er geen echte betaalbare tough-microfoons voor videowerk. U kunt de microfoon echter wel met een kapje, hoes, schuimmantel of schokabsorbeerder beschermen.
Fieldrecorders en portable audio studio-equipment krijgen steeds meer een tough-sausje mee. Dit zowel bij de uitvoering van de behuizing als afdichting van de knoppen en ingangen. Als alternatief weer de beschermde tas of hoes. Het aanbod in deze is vaak ruimer dan u denkt.
Ook geluidsboxen zijn waterproof leverbaar. Doorgaans in de vorm van kleine goed gesealde miniboxjes. Voor waterdichte afspeelapparatuur kunt u ook eens kijken onder nautica (voor de boot).
Voor wie er in de regen gaat opnemen is er een behoorlijk aanbod van waterdichte oor- en hoofdtelefoons onder andere van Sennheiser. Microfoons die echt goed tegen water kunnen zijn er helaas niet. Een spatje gaat nog wel en een enkele Lavalier mag kortdurend in een glas met water vallen. Meer vocht gaat beslist niet goed! Van vallen zijn microfoons niet echt gediend. U kunt schade voorkomen met een schokabsorberende hoes.

Tassen en koffers
Van oudsher zijn tassen, trolleys, (schalen)koffers en ook flightcases bedoeld om de video-, foto- en geluidsapparatuur en notebook of iPad overzichtelijk, grijp klaar en beschermd tegen stoten, vallen, stof en spatwater op te bergen. Daarnaast is er ook nog een genre flightcases dat meteen een complete zo op te stellen veldstudio bevat. Bijvoorbeeld de producten van Datavideo.
Vanuit het perspectief tough of rugged gaat het hierbij om twee zaken:
- De hiervoor genoemde bescherming van de apparatuur;
- Het tough zijn van de tassen en koffers zelf. Merken zoals Lowepro geven zelfs levenslange garantie op het materiaal. En sommige schalenkoffers voldoen zelfs aan militaire specificaties.
In dit artikelen komen met name de tassen, koffers en trolleys aan bod. Tegenwoordig kleine meesterwerkjes qua praktische uitvoering (tot complete systeemlijnen aan toe), degelijkheid en styling. Je mag er gewoon mee gezien worden, alle opnamespulletjes zijn overzichtelijk en grijp klaar opgeborgen plus een veilig en comfortabel transport naar de werkplek of studio.
Bekende merken van tassen en koffers zijn Lowepro, Think Tank, Kata, Caruba, Case logic, Tamrac, Always, ONE OC, Cullmann, Clik Elite, Crumpler,, Tamron, Manfrotto, National Geographic, Hama, Samsonite en F-Stop. Daarnaast biedt ook menig cameramerk eigen foto/videotassen.

Eisen en vragen
Eerst in het kort de eisen die aan een tas, koffer, trolley of rugzak gesteld mogen worden. Voor de hand ligt altijd de vraag of de outfit er wel in past? Dit zowel qua grootte van de apparatuur als de afmetingen en flexibele indeling van de vakken en compartimenten. De tweede vraag betreft de functionaliteit. Hoe handig en/of snel gaan de verschillende compartimenten open? Kan je daarin de apparatuur gemakkelijk vastpakken en er snel uithalen. De praktische logica mag bij deze twee gestelde vragen beslist niet vergeten worden. Het in de haast moeten zoeken waar de microfoon, extra accu’s, hoofdtelefoon of iPad nu feitelijk verstopt zitten is op reportage allerminst prettig.
Dragen of rijden? Wel iets om eens goed bij stil te staan. Een compacte camcorder of niet al te grote DSLR-uitrusting past gewoon in een niet opvallende schoudertas. Een wat zwaardere uitrusting kan in een backpack. Dat is tevens handig bij rondtrekken en er past opvallend veel apparatuur en accessoires in. Een trolley en een aantal flightcases kunnen rijden. Dat scheelt bij het sjouwen en is gemakkelijk bij het reizen met een vliegtuig, trein of bus.
Waartegen moet de tas, koffer of trolley beschermen? Stoten, schokken, regen, stof, samendrukken, koude en vuil liggen voor de hand. Maar ook het vallen (tot van een flinke hoogte en crashes aan toe), niet te opvallend (diefstal en gevaarlijke opnamegebieden) en zelfs het bestand zijn tegen slag/steekwapens en kogels passeren in deze te revue.
Welke accessoires en aanvullende functiemogelijkheden zijn er verkrijgbaar. Wat dat laatste betreft zijn er mogelijkheden voor het aanhechten van extra buidels, zakjes, klemmen, haken en kan bijvoorbeeld het frame van een backpack ook als een statief voor lampen, microfoons en lichte camera’s ingezet worden.

Model portabrace
De traditionele draagtas voor videoapparatuur is het model portabrace zoals de trend gezet door het gelijknamige merk. Er is een zekere gelijkenis met een flinke sporttas voorzien van hengsel en ritsluitingen aan de bovenzijde met een aantal zijvakken. Dit type tas is speciaal ontwikkeld voor de schoudercamcorders en de middelgrote camcorders met draagbeugel. De tas openritsen en de cameraman pakt de camcorder er zo aan de beugel uit.
Bij de tough portabrace zijn de wanden goed gecapitonneerd, het materiaal is vuil-, stof- en water- afstotend. Het aantal beschikbare compartimenten kan wat tegenvallen. Dan extra inzetstukje aanschaffen of maken. En de stilering is tegenwoordig ook modern met fraaie kleurschakeringen. Behalve de genoemde capitonnering zijn er ook modellen met opblaasbare wanden als stootkussen. Die hebben als voordeel dat de gebruiker hen ook weer kan laten leeglopen waardoor de doorgaans relatief grote portabrace makkelijker kan worden opgeborgen. Behalve groot zijn de met apparatuur gevulde modellen portabrace behoorlijk zwaar bij het dragen. Bekende merken zijn PortaBrace zelf (SLR- en CS-serie), Kata, Mantona, Pearstone en die van de grote camcorderleveranciers.

Model schouder/reporter-tas
De komst van de videofilmende DSLR, systeemcamera en de compacte pro-camcorder hebben een flinke impuls aan het ontwikkelen van professionele schouder- en reportertassen gegeven. De hobbyist die zowel fotografeert als video schiet en ook nog graag een smartphone of tablet meeneemt is gebaat bij functioneel georganiseerde licht draagbare en toch stevige niet te opvallende draagtassen.
Een belangrijke eis is weer dat de gebruiker makkelijk en snel bij de op dat moment gevraagde opnameapparatuur voor video en audio kan komen. De camera achter een snel te openen rits of klittenbandflap. De microfoon in een aparte buidel of aan de beltclip. Idem het netjes, niet in de knoop rakend en goed bereikbaar opbergen van kabeltjes. Met de smartphone  wordt ook professioneel gefilmd en gefotografeerd of geluid opgenomen hetgeen heeft geleid tot de ontwikkeling van de paraattas voor smartphones. Daarnaast zijn er speciale tough cases voor smartphones en tablets. Een andere variant voor de (ultra)compacte systemen zijn de buideltassen.
Vanaf de middelmaat schoudertas passen daar ook iPads, netbooks, tablets en zelfs compacte notebooks in. En een plaatsje voor een fieldrecorder en inklapbare rigs valt eveneens wel te vinden. N.B.: Een aantal tassen biedt tevens de optie om apparatuur zoals compacte statiefjes aan de buitenzijde te bevestigen. Dat vermindert echter wel het draaggemak en maakt de tas meer opzichtig. De complete opname & productiestudio voor onderweg.
Echt grote schoudertassen zijn alleen handig als je ook vervoer bij de hand hebt. Anders wordt het toch echt sjouwen. In het algemeen biedt een schouder/reportertas minder bescherming tegen zwaardere stoten, vallen of druk van buitenaf. Niettemin komen er steeds meer modellen beschikbaar die hun mannetje staan in het weren van cameravijandige factoren. Het bovenmateriaal gaat de richting van onverwoestbaar uit. Neopreen en traag schuim absorberen fysiek geweld behoorlijk goed.
In de interne scheiding van de uitrustingsstukken is bij de draagtas veelal prima voorzien. Dit in de vorm van aparte afsluitbare compartimenten en verstelbare gecapitonneerde inzetstukjes met klittenband. Flappen dekken de ritsen af tegen inregenen. Voor de liefhebber zijn er heel modieuze en lifestyle aansprekende types leverbaar.

De camerarugzakken of backpacks zijn overgewaaid van de rondtrekkende sportieve fotograaf. Nu ook voor de videocameraman en fotograaf of geluidsjager.
Dit type tas kent een drietal grote voordelen:
1. Er gaat erg veel in tot een mobiele veldstudio aan toe. Er zijn relatief veel flexibel toepasbare compartimenten aan boord.
2. Het draagt gemakkelijk.
3. Is doorgaans behoorlijk tough qua uitvoering. Behalve intern valt er ook extern het nodige op te bergen en te bevestigen. Bijvoorbeeld het aan de backpack ophangen van een statief, reflectiescherm, standaard (microfoon of lamp) en (lig)matje.
Backpacks zijn er in alle soorten en maten. Veelal zijn er ook nog extra buidels en aanhangtasjes voor te verkrijgen. Een nadeel kan zijn dat de backpack op de rug gedragen wordt en dat de gebruiker deze vaak eerst af moet nemen om bij de apparatuur te kunnen komen. Dat is overigens geen probleem als de outfit van A naar B getransporteerd en aldaar pas opgesteld wordt.
Tough Backpacks bieden meer dan afdoende bescherming tegen stoten, vallen, er iets anders bovenop stapelen, transport in bagageruimtes, regen, stof en vuil. Relatief nieuw zijn de (opbouw)draagframes waarop behalve de backpack zelf ook lampen, reflectieschermen, microfoons en zelfs lichte camera’s bevestigd kunnen worden. Een soort multifunctioneel rack-statief. Ook in dit draaggenre steeds meer fraaie kleurstellingen en modieuze ontwerpen. Let met name goed op de toegepaste manier van afsluiten met ritsen, flappen, haken en riemen met klittenband. Past dat in het veld goed bij uw manier van werken?


EDITORS' CHOICE