Luisterervaring

Rob van Ginneken | 19 juni 2015 | Fotografie Rob van Ginneken | Bowers & Wilkins
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 22 mei 2015

Adenauer tekende onder andere voor de mogelijkheid om op het aanraakscherm uit drie heel verschillende luisterervaringen te kiezen. Een ervan is naar eigen smaak instelbaar, de andere twee - Studio en Concert Hall - creëren respectievelijk een high-end stereo omgeving voor de muziekliefhebber en een akoestische nabootsing van een de befaamde concertzaal van Gothenburg. Larsson: “Daarbij speelt Dirac een grote rol. Er zijn zo’n 800 metingen uitgevoerd in de concertzaal om de software te ontwikkelen. Als je die locatie kent, merk je dat het resultaat opmerkelijk is.”

Hoe belangrijk zijn de Bowers & Wilkins luidsprekers in het verhaal? “Vergelijk het met je eigen installatie thuis. Doorslaggevend voor het geluidsbeeld dus en zij waren met name ook flink betrokken bij de hele afstelling en de aanpassing op het specifieke interieur van deze auto. Samen met onze eigen mensen. Bowers & Wilkins heeft een grote expertise en er zijn specifieke luidsprekers voor deze toepassing ontwikkeld. De Britten hadden natuurlijk ook hun inbreng in de positie van de speakers en hoe ze moeten worden aangestuurd. Het is een verfijnd samenspel om het geluidsbeeld ook in een rijdende XC90 mooi stabiel te houden. Dat vind je onder andere terug in de constructie van de aluminium deurpanelen en natuurlijk de tweeter op het dashboard en de unieke subwoofer oplossing.”

Van dashboard naar kofferbak
Wat valt er meer over de techniek te vertellen? Voer ons eens door het hele system, van dashboard tot kofferbak
. “De mediaspeler is van Melco, een partner waar we al heel lang mee werken. Zeg maar Mitsubishi. Dan is er de soundprocessor, de 1400 Watt en 12 kanalen digitale versterker van Harman, zeven 25 millimeter Nautilus tweeters, zeven Kevlar midrange speakers waarvan die achterin trouwens iets kleiner zijn en dat geldt ook voor de vier ‘lange slag’ woofers - 200 en 165 millimeter. Tot slot de 25 centimeter grote ‘fresh air’ subwoofer. Op deze manier toegepast een wereldprimeur. Hij wordt volgens Bowers & Wilkins specificaties bij Alpine geproduceerd, zodat we gebruik kunnen maken van hun gepatenteerde subwoofer technologie en geen interieurruimte hoeven op te offeren.”

Aardig detail: in China heeft Volvo een extra riante XC90 uitgebracht met achterin zo ongeveer dezelfde fauteuils als voorin. Sterker nog: ze lieten er ook de Lounge Console versie zien. Zonder rechter voorstoel, want die ruimte wordt omgetoverd tot onderdeel van een soort ‘first class’ zitervaring. Iets voor mensen die een chauffeur hebben. Net als thuis… met de voeten op een bankje - of de tafel - lekker ontspannen zittend luisteren.

Resultaat zonder overdreven effect
Het is alsof Volvo en Bowers & Wilkins mijn gedachten konden lezen. Doe mij maar stereo. En vinyl. In mijn geval Transrotor en Symphonic Line. Daar speelt de stand ‘Studio’ prima op in. Het gevoel dat het net als in de werkelijkheid allemaal vóór je gebeurt. Weinig overdreven spektakel, goed geplaatst en waarschijnlijk door die tweeter bovenop ook lekker direct. Je hebt daar immers niet de reflecties van het glas of het ‘luisteren om een hoekje’ dat in veel andere auto opstellingen plaatsvindt.

Het geheel klinkt niet alleen in balans, maar zit kennelijk ook kwalitatief erg goed in elkaar, want zelfs op echt hoog geluidsniveau blijft alles strak. En zijn er geen vibraties of tegenstribbelende conussen te noteren. Ook het laagste laag verdient een compliment. Diep, strak en beheerst. En we moesten navragen waar de subwoofer eigenlijk zat. Altijd goed nieuws. Geen richting effect immers.

En de ‘Concert’ stand? De concertzaal van Gothenburg kennen we niet, maar zeker is wel dat het een zeer geslaagd ruimtelijk effect oplevert. Zonder effectbejag met overdreven surround, zoals dat elders wel eens voor wil komen. Zo van: we zetten er een boel luidsprekers in en dan zal je ze horen ook. Misschien kun je het zo samenvatten: het resultaat heeft duidelijk geteld. En niet het effect.

MERK





EDITORS' CHOICE