Surround uit de hoogte
De Britten installeren elk jaar wel een grote thuiscinema op ISE, maar dit jaar is het de eerste keer dat zowel Dolby Atmos als DTS:X gedemonstreerd wordt. Maar voor dat we van wat filmgeweld mogen genieten, legt Bas van Oosten uit wat er allemaal in de zaal verwerkt is. Dat moet wel, want zien doe je de vijftien (!) speakers en vier (!!) subwoofers niet niet. Zo is er een CWM8.5-speaker achter het projectiescherm opgehangen. Het scherm is akoestisch neutraal zodat de centerspeaker perfect kan weergeven, zonder verlies van frequenties. Maar door die slimme plaatsing komen de stemmen van acteurs letterlijk uit het scherm.
Hoewel de rack gevuld met Classé-versterkers natuurlijk niet goedkoop mag genoemd worden, zijn de speakers in de zaal op zich niet astronomisch dure high-end. De CWM8.3, waarvan er negen gebruikt zijn, kost circa 1.950 euro per stuk. De CCM8.5 heeft een prijskaartje van circa 1.250 euro. Zo zijn er vijf aanwezig. Die enkele CWM8.5 en telkens twee CT SW15- en twee DB1 D3-subwoofers. Dat zijn geen kleine bedragen, maar om een thuiscinema uit te rusten kun je nog véél meer uitgeven.
Langs alle kanten
‘Gravity’ was één van de eerste films die gemixt werd met extra hoogtekanalen. De film met Sandra Bullock en George Clooney (of toch een stukje darvan) kon dus niet ontbreken tijdens de demo. Hoewel iedereen de kaskraker wellicht al gezien had, kijkt iedereen toch met ingehouden adem naar de scene waarbij Bullock en Clooney al ruimtewandelend aan een satelliet sleutelen – totdat Houston hen inlicht over het naderende gevaar. Dan breekt de hel los en zien we Bullock rondtollen in de ruimte, terwijl ze nog vasthangt aan de robotarm van het ruimteveer. Dat rondtollen, de impactgeluiden, overdonderend zijn ze in de Bowers & Wilkins-zaal.
Omdat ik vorig jaar ook in deze tijdelijke ruimte een surrounddemo onderging, merk ik vooral in het laag een aardig verschil. In 2015 trilden de bioscoopstoelen nog enorm tijdens een clip uit ‘The Expendables 2’, dit jaar zijn de vibraties wat ingeruild voor een meer gelaagde, subtielere – en ja, betere – laag. Nadat we eerder op de dag een Atmos-demo kregen bij Arcam met de openingsscene van ‘Mission: Impossible – Rogue Nation’, trakteert Bowers & Wilkins ons op een stukje uit het midden van de film, met een spectaculaire achtervolging met motors en Ethan Hunt in een BMW M3 door de straten van Casablanca. De spectaculaire finale van de hectiek ziet die M3 achterwaarts door de lucht vliegen en dan meermaals over kop gaan. Spektakel – en zo is het ook in de cinemazaal op ISE.
“Ongelooflijk”
“De andere demo’s waren ook mooi, maar dit was spectaculairder. Je werd gewoon opgeslorpt in de film. Zeer mooi gedaan”, concludeert lezer Ronald. “Het was gewoon ongelooflijk hoe het goed het klonk”, treedt Marcel hem bij, “Ik ben zelf grote fan van surround en dit was gewoon prachtig.” Henk is in de zevende hemel: “Goed, zou dit dan het OORGASME zijn waarop wij hebben zitten wachten. JA! Bowers & Wilkins laat dus zien - maar vooral horen - waarom zij zeggen de beste te zijn. Bij iedere toonhoogte was er een belachelijke goede controle, zodat de kogel klonk als een kogel en niet als een subwoofer die probeert zo snel mogelijk lucht te verplaatsen. De totale beleving was ongelofelijk.”