“Ondanks al mijn ervaringen met lichtnetreinigingsproducten, heb ik vóór deze nieuwe AudioQuest Niagara serie eigenlijk al heel lang geen specifieke producten meer voor de audiofiele markt ontworpen. Ik begon mijn muzikale reis in deze industrie op vijftienjarige leeftijd en verlangde er de laatste jaren steeds meer naar terug. In al die jaren heb ik een uitstekende relatie met AudioQuest opgebouwd, wat zeker ook met het feit te maken heeft dat AudioQuest’s Vice President Joe Harley, al eerder drie van mijn platen heeft geproduceerd.”
“Maar hoe dan ook was het gewoon de juiste tijd op het juiste moment om een structurele verandering in mijn leven door te voeren. Bij AudioQuest is mijn hoofdtaak om nieuwe stroomproducten te ontwerpen, waarbij door de zeer goede technische interactie tussen AudioQuest eigenaar Bill Low en mijzelf, al snel hele nieuwe invalshoeken bleken te ontstaan. Het werken met Bill is vooral zo inspirerend doordat hij niet alleen een heel toegewijd wetenschapper is, maar ook doordat zijn invalshoeken op elektrisch en mechanisch ontwerpgebied zo anders zijn dan die van mij. Maar op mijn beurt werkt mijn achtergrond natuurlijk dan weer verfrissend om juist zijn gedachten en denkbeelden extra te stimuleren. Een ware kruisbestuiving waar alle toekomstige producten van mee kunnen profiteren.”
AudioQuest Niagara 7000: zo bouw je er één
Goed Garth, dus de belangrijke klik tussen jou en Bill werkte op jullie beiden stimulerend om het beste in jezelf naar boven te kunnen halen. Maar hoe ontstond uiteindelijk het idee voor de ontwerpen van de Niagara 1000, 5000 en natuurlijk de hier te bespreken 7000? ‘Nou, dat gebeurde eigenlijk heel anders dan je zou verwachten. Normaal gesproken geven bij een willekeurige onderneming de verkoop en marketing-afdeling aan wanneer ze een bepaald nieuw product op de markt willen krijgen.
Als ingenieur/ontwerper ga ik daar dan mee aan de slag maar wel met continu in mijn achterhoofd dat zo’n ontwerp of compleet nieuwe serie in zo kort mogelijke tijd gerealiseerd moet zijn. Bij AudioQuest was alles totaal anders. Niet alleen werd ik hier in staat gesteld om daadwerkelijk de tijd aan mijn ontwerpen te besteden die ik nodig achtte en bleek er bovendien ook een heel gezond budget tot mijn beschikking te staan. Heel bijzonder vond ik dat zelfs de verkoopprijs vooraf niet zou worden bepaald. Vooral omdat het uitgangspunt het creëren van de best mogelijke lichtnetreiniger was en het daarbij niet van belang was of de prijs nu 5.000 euro, 7.000 euro of 10.000 euro zou gaan bedragen. Een andere achterliggende gedachte was dat Bill natuurlijk besefte dat AudioQuest de ‘stroom scène’ pas laat betrad en dat er daardoor geen enkel risico mocht worden genomen om niet met een werkelijk grensverleggend goed product de markt te betreden.
Doordat ik alle achterliggende jaren vooral budgettair moest werken, waren er vele mooie maar vaak complexe en dus dure ideeën op de plank blijven liggen. Daarbij was er door het toenmalige gebrek aan tijd (en budget) ook onvoldoende gelegenheid geweest om over ieder ontwerpdetail en problematiek voldoende na te kunnen denken. Uiteindelijk ontbraken er toch nog wel enkele cruciale puzzelstukjes om het eindresultaat echt grensverleggend goed te kunnen krijgen. Samen met Bill hebben we toen menig avond besteed aan het discussiëren over kabelontwerpen en de bijbehorende theoretische achtergronden. Uiteindelijk leverde dit voor mij die laatste belangrijke ontbrekende puzzelstukjes op die uiteindelijk tot het ontwerpen van de Niagara serie waarvan de 7000 het vlaggenschip is, heeft geleid.’
AudioQuest Niagara 7000: chique
Achter de chique in hoogglans ‘black chrome’ uitgevoerde façade van dit AudioQuest topmodel, gaat de meest complexe en ook meest gewichtige lichtnetreiniger schuil die ik tot op heden ooit heb gezien. Het apparaat weegt dan ook maar liefst 37 kilo en is ondanks zijn behoorlijk forse afmetingen (44,5 cm breed, 13 cm hoog en 43,6 cm diep) van onder tot boven gevuld met technologische materie! Hier dus geen ¾ lege kast die voor een hoge prijs enkel is gevuld met wat mystieke mineralen, ‘speciaal’ magnetisme en andere voodoo uitingen. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat die andere merken geen gehoormatige verschillen kunnen bewerkstelligen, maar dat AudioQuest hier in ieder geval heeft gekozen voor een zuiver wetenschappelijke benadering in nauw samenspel met heel veel luisteren.
Wat in de uitleg en documentatie meteen al duidelijk wordt gemaakt is dat het de bedoeling is dat echt alle apparaten in een audioketen op de 7000 moeten worden aangesloten. Dus van bijvoorbeeld de pick-up motor, phonotrap, DAC, streamer en voorversterker tot zware mono eindversterkers. Echt alles moet op de 12(!) entrees worden aangesloten waarvan er vier max 20 ampère exemplaren zijn bedoeld voor serieus stroomtrekkende apparaten zoals bijvoorbeeld eindversterkers, terwijl de overige acht met hun max 5 ampère aansluitingen voor de overige apparaten zijn bedoeld. Als ik de lijst met ‘ontwerphoogtepunten’ even erbij neem, blijkt dat er onderhuids op dielectric gebaseerde stroomisolatie transformatoren zijn toegepast. De Niagara 7000 is dus geen conventioneel lichtnetfilter maar vermindert vervorming/vervuiling zonder de stroomtoevoer voor welk component dan ook, inclusief zware eindversterkers te verminderen!
De transient stroomlevering correctie zorgt voor een heftige 90 ampère stroom reserve waardoor zelfs zeer krachtige eindversterkers tijdens de meest zware pieken nog steeds ongehinderd zonder enige dynamiekcompressie kunnen presteren. Feitelijk zorgt de 7000 hiermee dat je apparaten bijna ongehinderd van het lichtnet en veel meer op maximaal prestatieniveau kunnen presteren. Net als in de AudioQuest kabels is ook de Niagara 7000 van zes modules met het bekende aarde ruisonderdrukkingssysteem voorzien. Hierdoor worden zonder de veiligheid aan te tasten aardlussen voorkomen en grondruis verminderd. Nogmaals heel bijzonder is dat deze lichtnetreiniger met 21(!) octaafs ultra-lineair werkende ruis dissipatie technologie is uitgerust.
Dus een extreem breedbandige storingsonderdrukking wat tot beduidend meer consistentie in zijn werking zou moeten leiden. Dit in tegenstelling tot de meeste concurrenten die alleen maar een hoge onderdrukking in bepaalde gebieden bereiken en andere ook belangrijke gebieden juist ongemoeid laten. Last but not least zijn de net-entrees van AudioQuest van een extreme kwaliteit. Zoveel grip maak ik maar zelden mee waardoor naast het voordeel van een lagere weerstand, ook iedere stekker met beleid weer uit het apparaat moet worden getrokken!