De Anti-Mode kent vier standen. De “Bypass mode”, dan doet hij helemaal niets met het signaal. In de “Flat mode” werkt de Anti-Mode zoals hij is bedoeld, hij trekt de amplitude op de luisterpositie in het lage tonen bereik zoveel mogelijk glad. Dan resteren twee standen, de 25 Hz lift waarbij in het bereik tussen 15 en 25 Hz gelift wordt met maximaal 7 dB rond 20 Hz. De stand 35 Hz lift doet hetzelfde in het gebied van 25 tot 35 Hz en een lift van 7 dB op 30 Hz. Hier speelt mee hoe diep uw subwoofer kan gaan en welke lift helpt om de lage tonen een extra boost te geven (vooral bij films handig). Voor muziek weergave is de flat positie het meest aangewezen.
Om de Anti-Mode aan de tand te voelen sloot ik hem aan op een Dynaudio 250 subwoofer, via een weerstandnetwerkje dat achter een PrimaLuna PL2 hangt. De hoofdluidsprekers zijn Ruark Sabre III monitors. De luisterruimte is aan de kleine kant en dat levert staande golven op, met een grote dip in het laag net achter de luisterpositie. Kortom, een ongelukkige akoestiek en daardoor ideaal om de Anti-Mode te laten werken. Het meten van de ruimte met de meetmicrofoon gaat als een zonnetje. Binnen de kortste keren weet de Anti-Mode zich te gedragen als een echt roomcorrectie systeem in het klein. Tijdens het meten hoor je de pieken verdwijnen en het verschil in amplitude afnemen. Na een aantal meetposities vind ik het mooi geweest en schuif een cd in de lade.
De eerste stap is nu het afstellen van de kantelfrequentie van de subwoofer, opdat hij mooi aansluit op de hoofdluidsprekers. Het volume van de sub speelt daarbij uiteraard een voorname rol. U zult al snel merken dat de sub harder gezet kan worden als de Anti-Mode actief is, dan wanneer hij in de bypass stand staat. Dat komt omdat storende staande golven zo goed als verdwenen zijn. Jammer is dat de hoofdluidsprekers nog steeds het volledige signaal te verwerken krijgen, als die problemen geven in de lage regionen lost u ze hiermede niet op. Anders is dat in een home cinema systeem waar een kantelfrequentie gekozen kan worden van bijvoorbeeld 80 Hz. Mijn muziekstand op de Dynaudio 250 kwam het beste uit op 50 Hz. Eigenlijk te laag om van het volle voordeel te genieten. Niettemin is de werking van de Anti-Mode zeer goed te horen. Op cd’s van Carla Bruni, Diana Krall en Patricia Barber is het laag te prominent aanwezig. De Anti-Mode zorgt dat met name Barber veel lekkerder speelt. Weg is de nare boembas die veel te hard aanzet in de luisterruimte. Ervoor in de plaats ontstaat een strakkere weergave die de bas veel droger laat horen, op die manier snaren op de bas loshaalt van de kastklank. Dat effect werkt door in elk instrument wat krachtig laag kan weergeven. Dus ook een drumkit of een piano. Het fijne is, dat als de laagweergave evenwichtiger is, stemmen en andere instrumenten daarvan profiteren. Met als prettige bijeffecten dat de hotspot groter wordt en dat de buren u een stuk vriendelijker begroeten. U speelt harder en toch hoort men u minder in aangrenzende ruimtes.