REVIEWDynaudio

In de praktijk

Marc Brekelmans | 15 augustus 2011 | Dynaudio

De Dynaudio’s worden geleverd in een stevige bruine doos. Alleen het Dynaudio logo verraadt dat het hier om een stel hoogwaardige monitoren gaat. In de doos zitten de twee Focus 160’s oerdegelijk verpakt: de luidsprekers worden tegen kleine krasjes beschermd door een laag zacht viltachtig materiaal en tegen grover geweld door piepschuimen schelpen. Als ik het vilt verwijder komt er een in fraai donker houtfineer afgewerkte kast tevoorschijn. Dat Dynaudio haar roots heeft in de meubelmakerij is duidelijk te zien aan de afwerking van de Focus 160: nergens zijn er plakranden van het fineer zichtbaar en ook de facetten die de overgang tussen de baffle en de zijwanden sieren zijn naadloos afgewerkt. De frontplaat van de tweeter is, zoals de Britten zo mooi kunnen zeggen flush mounted. In gewoon Nederlands wil dat zeggen dat de frontplaat in hetzelfde vlak ligt als de kast. Bij de woofer daarentegen is de rand van de aluminium korf op de kast gemonteerd.

Aan de achterzijde zien we van onder naar boven een paar degelijke WBT-achtige single-wire aansluitingen, een sierlijk naamplaatje met de trotse vermelding ‘made in Denmark’ en een baspoort. De kast zelf wordt naar de achterzijde toe wat smaller en op de overgang van de baffle naar de zijwanden zijn, zoals gezegd, facetten aangebracht. Het geheel oogt, ondanks de relatief forse buitenmaten (202 (B) x 350 (H)x 294 mm(D)), elegant en goed geproportioneerd.

De Focus 160’s krijgen een plekje op mijn perfect waterpas afgestelde Atacama stands en worden met een klein propje blu-tack op iedere hoek aan de stands gekoppeld. Luidsprekerkabels zijn van AudioQuest (Red Wood), muziek wordt verzorgd door een Naim Supernait, een Naim DAC en een Logitech Squeezebox Duet met BOTWS voeding. De analoge interconnect is een Siltech Classic Anniversary 550i, de digitale versie is een Chord Company Signature Plus.  Een kleine 3 meter uit elkaar en met een geringe toe-in nemen de Dynaudio’s de plek in die normaal gereserveerd is voor de PMC FB1+ transmissielijnen.

Luisteren

Met To Build a Home van het The Cinematic Orchestra album Ma Fleur laat de Focus 160 zich meteen van zijn beste kant zien. Het geluidsbeeld dat de Focussen opbouwen is enorm breed, het reikt tot zeker een twee meter buiten de luidsprekers. Als de sfeervolle zang aangevuld wordt met strijkers en piano wordt het nummer geleidelijk naar een climax gebracht. De drukte die hierdoor ontstaat in het geluidsbeeld brengt de Dynaudio’s echter niet in verlegenheid. “Opstellen in rijen van drie!” lijkt de Focus 160 te roepen...en de muzikanten luisteren. In prachtig opgebouwde laagjes wordt een beeld neergezet dat vol maar overzichtelijk is.  Iedere nuance in de stem is duidelijk hoorbaar.  De stem wordt zelfs op de juiste hoogte geplaatst. Tonen worden lang aan gehouden en sterven slechts tergend langzaam uit, daarmee de sfeervolle muziek een extra lading gevend. Als ik na afloop van het nummer te laat op de pauzetoest van de iPad tik loopt de track over in Familiar Ground en besluit ik nog even door te luisteren. Dit nummer opent met een aanhoudend getokkel op een snaar. Het beeld glijdt steeds tussen de linker- en rechterluidspreker en nergens is die overgang minder dan vloeiend. De spreiding van de nieuwe tweeter is werkelijk fenomenaal.

De tweeter is bovendien snel en transparant. Dat bewijst het nummer Bridge of Tears van het Clannad album Landmarks. De gitaar in dit nummer wordt sprankelend weergegeven. De eerste pluk aan de synthetische snaar springt uit de ondergrond van lage tonen: snel en dynamisch, maar ook met de juiste warmte die de muziek van Clannad kenmerkt. De echo op de stemmen draagt ook bij aan dat typische sfeertje. Ook hier sterven klanken langzaam en natuurlijk uit. Maar ook het mid/laag kan uitstekend pas houden met de tweeter. Nergens laat de woofer blijken problemen te hebben met de enorme hoeveelheid extreem lage tonen. Hij kapt weliswaar wat eerder af dan mijn grote vloerstaanders, maar wat er aan laag weergegeven wordt is uitstekend onder controle en blijft zelfs tot de laagste frequenties het dynamische karakter behouden.

MERK





EDITORS' CHOICE