(Gesponsord artikel)



Voor alle partijen prettig

René van Es | 31 maart 2005

Han heeft in de periodes dat hij in de winkels staat veel ervaring opgedaan met klanten. En heeft de verschillen gezien tussen de klanten in de verschillende delen van Nederland. "Het valt mij telkens op dat de klanten in Enschede erg bedachtzame mensen zijn. Ze nemen alle tijd om tot een keuze te komen en als de tijd voor het besluit rijp is dan is het ook vast. Mensen laten zich hier graag goed voorlichten al valt dat niet altijd mee.
Hifi Studio CityHeel veel klanten komen binnen en gaan aan de hand van ons verhaal en ons assortiment bepalen wat ze thuis zouden willen hebben. Dat geeft niet maar het maakt het gesprek voor de klant en voor ons niet altijd even helder. Op onze vraag waarmee kunnen we u van dienst zijn komt met regelmaat het antwoord: "een setje". Tja, wat doe je dan? Wat is voor iemand "een setje"?" 

"Tijdens een gesprek kom je er vaak achter dat men toch eerst eens wil nadenken wat men zoekt. In andere streken van het land komen de klanten veelal doelbewust binnen en weten in grote lijnen wat ze zoeken. Mijn advies aan onze relaties is steevast: bedenk van te voren heel goed wat u wilt en wat u verwacht. Home cinema of stereo. De nadruk op beeld of de nadruk op geluid. En met welk budget hebben we te maken. Luidsprekers moeten ze klein zijn of mag het juist groot. Hoe ziet de kamer thuis eruit? Allemaal vragen waardoor wij zoveel beter in staat zijn een passend en klantgericht advies te geven. Dan krijgt "een setje" ineens vorm en vullen wij de merken in. Niets moet, alles mag, als de klant maar weloverwogen tot zijn beslissing komt en tevreden het pand verlaat. Met een goed stuk muziek, film en/of beeld in de achterzak."

Hifi Studio City

"Onze formule geeft ons de ruimte voor de klant een totaaloplossing te bedenken die alle visuele en gehoormatige aspecten omvat. Beeld en geluid koppelen. Beeld aan een satellietontvanger koppelen. Aanleg van bekabeling. Adviseren tijdens de bouw of renovatie van woningen over kabelsystemen en aansluitpunten. Maar ook zaken als het ophangen van een platte TV of het plaatsen van luidsprekers in een ruimte vallen binnen onze service verlening. En gaan we nog een stapje verder dan werken we samen met een architect of aannemer. Al zijn wij hier in Enschede niet toegerust op turn key oplossingen. Daartoe ontbreekt de mankracht."

"Veel van onze verkoopinspanningen zijn gericht op het uithoren van de klant en het in alle openheid vaststellen van het wensenpakket. Nog veel te vaak komen klanten binnen voor een home cinema systeem terwijl achteraf blijkt dat ze wel eens een filmpje huren. Maar van de buren hoorden ze………….. Aan ons de taak die barrière te slechten en een stereosysteem te adviseren. Bijvoorbeeld met mooie Dynaudio monitors welke gaan samenwerken met een Rel subwoofer om toch echt laag in de luisterruimte te krijgen."

Hifi Studio City

"We zetten ze op de juiste Atacama stands, zoeken een passende bron en idem, dito versterker. Uiteraard vindt ook het omgekeerde plaats en laten we stereo fanaten horen en zien dat multichannel, van DVD of SA-CD, de moeite waard is. En dat bij B&W Nautilus 804 speakers toch minstens een set 805 op de achterkanalen hoort. Of we combineren home cinema en stereo door op de center en achterkanalen een eenvoudige receiver te zetten die we voor het front laten werken met een hoogwaardige stereo opstelling. Jammer is dat vrijwel geen leverancier hier op inspringt en een processor uitbrengt met ingebouwde versterkers voor center en achter. Al snel kom je of in een heel eenvoudige set erbij of op de proppen met een relatief dure processor van een merk als Rotel, waar de eindversterkers nog eens bij komen. Maar goed, wij zijn geen fabrikant en moeten ons beperken tot het aangeven van wensen aan de industrie. En aan hen de taak de wensen door ontwikkeling om te zetten in concrete producten."

Als ik Han en Remy beluister bespeur ik de nuchtere helderheid van een mens uit het Oosten. Al komt Han niet uit de omgeving van Enschede, hij voelt zich er als een vis in het water. Eerlijke adviezen geven en niet snel zaken doen om de kas te spekken. Langdurige relaties aangaan met klanten en de naam van de winkel hoog houden zijn eerste vereisten vinden beide heren. "Of het nu gaat om en set van 1000 euro of van 25.000 euro, een klant is een relatie en daar ga je op een eerlijke basis mee om. De kleine klant van vandaag is mogelijk een grote klant van morgen. En is hij dat niet dan nog verdient hij respect en een goed advies. Het is niet aan ons een budget op te stellen, maar wel om er invulling aan te geven die alle partijen prettig stemt."

Met die woorden in gedachten verlaat ik de winkel. Ik ben (een zeldzaamheid) met de trein naar Enschede gekomen en zie tot mijn genoegen dat op een steenworp afstand van Hifi Studio City een ruim parkeerterrein is. Voor hen die iets dichterbij wonen. Mijn terugreis zal bestaan uit het tikken van dit verslag, tijd genoeg en het is wel eens lekker niet altijd zelf te sturen. Hifi Studio City is te ver weg voor mij, echter altijd dichtbij voor wie een gedegen en eerlijk advies zoekt om van muziek en beeld te gaan of te blijven genieten.


Adres:

Hifi Studio City
De Heurne 57
7511 GZ Enschede
Telefoon 053 4317110
Email: enschede@hobo.nl
Web: www.hobo.nl






EDITORS' CHOICE