(Gesponsord artikel)



HI-VISITHobo Hifi Zeist

De winkel

Rene Smit | 08 juni 2006

Grote kracht van de Hifi Team winkels is de manier waarop de producten verkocht worden. Er wordt veel tijd voor de klant gemaakt en deze wordt in alle rust geholpen. Samen met de klant wordt gezocht naar een oplossing die past als een maatpak. “Wanneer een klant enthousiast wordt putten wij daar energie uit en vervolgens vertalen wij dat weer in enthousiasme naar de klant. Een gouden wisselwerking die resultaat geeft”, vertelt hij. Terwijl hij me dit vertelt beginnen zijn ogen te glimmen en wordt zijn gulle lach nog breder. Tegenover me zit iemand met liefde voor het verkoopvak en de gave dit over te brengen op de klant.

HiFi Team Zeist

Hij weet je echt het gevoel te geven dat je als klant gewaardeerd wordt wat bij een hoop winkels, niet alleen audio en video gerelateerd, niet meer het geval is. Dat beide broers deze eigenschap ook zoeken bij hun personeelsleden blijkt wel wanneer ik meeluister bij een verkoopgesprek van Jasper die net naast de luisterruimte bezig is met de verkoop van een televisietoestel. Rogier: “We proberen de klant altijd zo eerlijk mogelijk te adviseren wat soms resulteert in het besteden van het budget aan één component in plaats van bijvoorbeeld een complete set waar de kant voor binnen kwam. We adviseren de klant te allen tijde voor kwaliteit te gaan wat niet per definitie met een bepaald prijsniveau te maken heeft. Ons assortiment begint iets boven het gemiddelde BCC/Media Markt assortiment en loopt door tot tegen het echte High End product.”

HiFi Team Zeist

Wanneer ik hem vraag naar de assortimenten per filiaal geeft hij aan dat de pakketten voor ongeveer 85% gelijk zijn en dat de laatste 15% ingevuld wordt op basis van vraag van de klant of een bepaalde voorliefde voor een product bij de verkopers. Sommige producten zijn in een bepaalde regio gewoon beter te verkopen dan in een andere regio. Dit kan te maken hebben met cultuur, inkomen of heel andere zaken. Nieuwe producten worden centraal ingekocht voor alle 7 filialen, bijbestellen voor de winkelvoorraad geschiedt vervolgens per filiaal. De hardlopers zijn altijd op voorraad en kunnen ook direct na aankoop desgewenst door de klant worden meegenomen. “Het houden van grote voorraden is niet noodzakelijk omdat we zaken doen met importeurs die beschikken over een goede voorraadpositie en een prima logistiek netwerk. Hierdoor hebben we bestellingen normaal gesproken met een dag of 2 in huis. Het gros van de aankopen wordt door ons bij de klant afgeleverd en geïnstalleerd dus zijn die 2 dagen sowieso geen probleem”, vertelt hij. Voor een compleet en actueel overzicht van de producten kun je het beste een kijkje nemen op de overzichtelijke en informatieve Internetsite van HiFi Team.

HiFi Team Zeist

Nu Internet toch ter sprake komt vraag ik Rogier gelijk wat zijn ideeën over verkopen via Internet zijn. Hij heeft hierover een duidelijke mening. “Voor het selecte groepje dat puur op basis van de laagste prijs wil kopen is het een voortreffelijk medium. Audio en video zijn echter producten waarbij emotie gepaard gaat en via Internet is hier niets van te merken. Een klant die bereid is om geld uit te geven in je winkel wil verwend worden en mag dit ook verwachten. Wij vinden het gewoon leuk om “winkeltje” te spelen en doen er dan ook alles aan om de klant in de watten te leggen. Ik ga hierbij maar van mezelf uit, wanneer ik een winkel instap om iets te kopen verwacht ik ook dat ik op een leuke manier en terzake kundig geholpen wordt."

HiFi Team Zeist

"Het maakt dan niet uit wat voor branche het is, bijvoorbeeld een slijterij of een horeca gelegenheid. Wij doen er in ieder geval alles aan om het de klant naar de zin te maken, inclusief de kop verse koffie. Indien gewenst gaan we zelfs bij de klant thuis langs om vooraf te bekijken wat het beste past bij zijn wensen op A/V gebied. Ook het al eerder genoemde leidingplan bij nieuw- of verbouw kunnen we fysiek begeleiden tot de oplevering van het spelende systeem. Wat overigens niet wil zeggen dat we alleen ons best doen voor “grote” klanten.”, stelt Rogier heel duidelijk. "Elke klant is een klant en iemand die een complete set koopt voor 600 euro moet daar misschien wel veel harder voor werken dan een klant die voor 20.000 euro een complete thuisbioscoop laat bouwen. Klanten moet je koesteren!"

HiFi Team Zeist

Zo wordt elke set 1:1 opgebouwd in één van de luisterruimtes exact zoals de klant deze zou willen hebben. Ook is het mogelijk eigen apparatuur mee te nemen naar de showroom om te combineren met de potentiële nieuwe aankoop. Thuis uitproberen kan natuurlijk ook. Verwacht bij Hifi Team geen uitgebreide sortering 2e handsapparatuur. Er wordt uitsluitend apparatuur ingeruild met een “marktwaarde” zodat de producten ook weer verkocht kunnen worden. Reparaties, mocht de apparatuur onverhoopt defect zijn, worden extern gerepareerd. Gedurende de reparatie kan een leenapparaat ter beschikking worden gesteld. Kleine mankementen, zoals een kapotte zekering etcetera, worden direct aan de balie verholpen terwijl de klant wacht.

Genoeg gepraat, het is inmiddels bijna middag en zo langzamerhand begint het aantal klanten toe te nemen. Helaas is verkoper Bart Jan ziek en moet Rogier dus inspringen. Echter niet voordat hij me nog even de nieuwste producten van Monster Cable laat zien. Een lijn die alles te maken heeft met stroomvoorziening. Rogier: “Kijk, klanten kopen dus zonder met de ogen te knipperen bijvoorbeeld een prijzige Plasma maar weten niet dat bij blikseminslag datzelfde scherm ook naar de bliksem is…………. Monster heeft vanaf ongeveer 100 euro producten beschikbaar die dit voorkomen. Het is aan de winkelier de klant deze informatie te verstrekken en ze zelf de keuze te laten.” Ik kan niet anders dan hier mee instemmen.

HiFi Team Zeist

Dan wordt het toch echt tijd om afscheid te nemen en beide heren in de fraai verbouwde winkel achter te laten. Ik heb een prima indruk gekregen van de filosofie van Hifi Team en kan u een bezoek zeker aanbevelen. Kijk op Internet naar de locaties van de inmiddels 7 filialen en ga eens langs om zelf te ervaren hoe het is om als klant nog eens “ouderwets” in de watten gelegd te worden. Naast de prettige behandeling vindt u er ook een met zorg samengesteld assortiment “kwaliteits” Audio en video producten voor een concurrerende prijs. U zult niet teleurgesteld worden!


Aanvullende informatie:
HiFi Team Zeist
Korte Steijnlaan 3-5
3701 EA Zeist
Tel. 030-6923886
e-mail: zeist@hifiteam.nl


Openingstijden:
Dinsdag t/m Donderdag 10.00 tot 18.00 uur
Vrijdag 10.00 tot 21.00 uur
Zaterdag 10.00 tot 17.00 uur






EDITORS' CHOICE