Links in de winkel loopt de kleine en grote hifi ook op geheel natuurlijk wijze over in diezelfde Domotica-afdeling, waar we onder andere het merk Eminent tegenkomen dat zeer betaalbaar is en oplossingen biedt die zonder noemenswaardig hak- en breekwerk kunnen worden toegepast. Verder bevindt zich precies in het midden van de benedenverdieping een enorme ronde ruimte waarin de televisies staan opgesteld en aan de wanden hangen.
360 graden foto - klik op de afbeelding om een panoramascherm te openen!
Robert legt uit: “Zoals je ziet hebben we veel daglicht in de winkel, maar de grote glazen wand die daarvoor zorgt stelde ons wel voor een probleem. Je kunt er immers niets voor zetten, dus waar moesten we al die televisies laten? De oplossing was deze ronde ruimte. Die biedt plaats aan enorm veel televisies en we hebben er ook een mooie aangepaste verlichting in kunnen maken zodat de beeldkwaliteit nog beter uitkomt.” Ondanks het grote aantal beeldschermen gaat er een bepaalde rust uit van de ruimte, die aan beide kanten een brede doorgang heeft zodat niemand zich er ingesloten voelt.
De hifi-afdeling beschikt over drie aparte luisterruimtes waarvan er een speciaal is bedoeld voor demonstraties met Harman Kardon-apparatuur. Alle ruimtes zijn sfeervol en vooral spaarzaam ingericht. Hier worden individuele sets opgesteld als een klant behoefte heeft om in alle rust te luisteren. De luidsprekers en geluidsapparatuur staan buiten tegen de ronde wand van de televisieruimte. In de grote luisterruimte zijn ook de professionele in-wall luidsprekers van Bose verwerkt. “We zijn sinds kort Bose-dealer, maar we hebben niet alleen de consumentenproducten,” zegt Robert. “Omdat we al een tijdje heel succesvol zijn met domotica hebben we in overleg met Bose besloten om ook hun professionele producten te gaan voeren. We werken voor onze Custom Install projecten samen met sterke installatiebedrijven die in de buurt van de klant werkzaam zijn. Een lokaal aanspreekpunt is - ook achteraf - veel handiger”. Met zichtbare trots vervolgt hij: “We hebben net gehoord dat onze offerte is geaccepteerd om een groot wellness-resort in de buurt helemaal van beeld en geluid te gaan voorzien. Dat wordt echt een soort referentieproject”.
Woonaccessoires, Witgoed en Bedrijfsfilosofie
Op de eveneens zo’n 1400 m2 grote eerste verdieping is al het witgoed uitgestald. Een adembenemend aantal koelkasten, wasmachines, droogtrommels, fornuizen en wat dies meer zij staan in dezelfde speelse maar tegelijkertijd logische en overzichtelijke wijze opgesteld als de apparatuur beneden. Maar voor je daar bent passeer je eerst een aantal volledig ingerichte en operationele keukens en de nieuwste aanwinst in het assortiment: een aantal kasten met mooie, exclusief ogende maar nochtans betaalbare woonaccessoires. Dat loopt van grote vazen van glas en keramiek tot sierkussens, wijnglazen en koffieserviezen.
Ik realiseer me meteen dat dit voor de lezers van HiFi.nl wellicht wat minder interessant is, maar ik sta er toch even bij stil. Letterlijk zelfs, want terwijl de fotograaf beneden aan het werk gaat drink ik hier mijn tweede kop koffie en praat ik verder met Robert over de cruciale onderdelen van de bedrijfsfilosofie. Bij de kasten met woonaccessoires zijn een aantal zitjes ingericht waar zo te zien klanten kunnen plaatsnemen om iets te drinken. “We bieden onze klanten hier inderdaad graag een kopje koffie aan”, zegt mijn gastheer. “We zijn trots op ons koffie-assortiment. Wij verkopen enorm veel koffie en we hebben een eigen merk dat we betrekken van een branderij die afgelopen jaar derde is geworden op een internationaal kampioenschap. Mensen die bij ons een espressoapparaat kopen gaan bijna vanzelfsprekend ook onze koffie gebruiken. En daarvoor komen ze dan weer regelmatig terug in de winkel, wat elke keer weer een contactmoment voor ons is. Het voordeel van een breed assortiment is dat mensen ideeën opdoen bij hun bezoek aan onze winkel. Het is heel normaal dat iemand die binnenkomt voor een paar stofzuigerzakken niet veel later terugkomt voor een mooie televisie die hij eerder heeft gezien.”
“Om het belevings-concept te ondersteunen organiseren we voortdurend leuke dingen om klanten iets extra’s te bieden. Koffie-demonstraties, live-cooking, demodagen van fabrikanten. Dan hebben we soms wel 500 tot 600 mensen per uur in de winkel. We spelen soms ook in op de actualiteit. Toen het onlangs zo hard vroor hebben we bijvoorbeeld zo’n vierhonderd liter erwtensoep uitgedeeld. Persoonlijke aandacht voor onze klanten is enorm belangrijk. We hebben niet voor niets een zeer grote vaste klantenkring. Onze manier van werken is er altijd op gericht dat een klant tevreden de winkel verlaat, ‘snelle verkoop’ daar doen we hier niet aan. We leiden ons personeel intern op waarbij we ook bewustzijn kweken voor de zeer belangrijke rol die een verkoper in onze winkels speelt. De meeste collega’s zijn al lang bij ons. Op iedere afdeling zijn specialisten aanwezig die echt alles weten, maar iedereen kan in principe overal ingezet worden. Een klant hoeft dus nooit lang te wachten voor hij met kennis van zaken geholpen wordt.”
Hij vervolgt: “We zetten hoog in op service. Daarom hebben we ervaren monteurs in dienst die bij de klant thuis reparaties uitvoeren en daarnaast zijn er voortdurend vijf eigen auto’s op pad die spullen bezorgen en aansluiten. De bezorger vertrekt pas als de klant met zijn nieuwe aanwinst aan de gang kan. Ook de bezorgers hebben hun specialiteit. De een weet meer van wasmachines, de ander van televisies, daar houden we rekening mee in de planning. Dat kost relatief veel tijd en moeite maar het gevoel van vertrouwen dat klanten erdoor krijgen is onbetaalbaar. Ondanks dat we bijna 50 mensen in dienst hebben willen we ook heel graag het gevoel van een familiebedrijf bewaren. We organiseren regelmatig iets leuks voor onze mensen. We staan hier elke dag opnieuw met de intentie om er iets moois van te maken en de verbondenheid die je daarvoor nodig hebt is ons veel waard.”