Na de tekstuele introductie is het tijd voor de muzikale. Johan laat het over aan onder meer een klassiek pianist en 80`s helden Dead Can Dance om de snelheid, dynamiek en vooral de ruimtevullende kwaliteiten van de LS50 ten gehore te brengen.
Het 24-bit/192kHz bestand wordt vanaf een laptop via de Arcam D33 en een A38 geïntegreerde versterker naar het paartje monitorspeakers gestuurd. De eerste reactie: "Het is ongelooflijk wat er uit dit formaat speaker komt...". Rijk, multi-dimensionaal, ongekend gezien de afmetingen van de weergevers.
Het derde nummer, Phantom of the Opera, had eigenlijk niet treffender gekozen kunnen worden. Met Das Phantom kan hier de indrukwekkende sound bedoeld worden; alsof er achter het grote doek dat als toneel dient stiekem twee grotere modellen opgesteld staan die de LS50 bij staan. Joop van Rossen (GP): "Een duidelijk verdienste van de Uni-Q technologie; door de platte conus ontstaat een breed beeld, waarbij het geluid de volledige ruimte instroomt (denk aan de cirkels rond een steentje in het water). Vooral bij het zweepgeluid op de achtergrond bij Dead Can Dance is het zoeken naar de bron van het geluid. Bijzonder! Het laat zich raden dat we er zo snel mogelijk mee aan de slag zullen gaan.
De KEF LS50 Jubileumspeakers komen voor duizend euro per paar op de markt. Slechts duizend, voor diegenen die het paar al aan het werk gehoord heeft. Martin Klaassen: "Jarigen krijgen op hun feestdag doorgaans de presentjes, maar bij deze gelegenheid willen we het cadeau zelf uitdelen, en deze bijzondere speakers voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk maken - qua muzikale kwaliteit had-ie ook het dubbele kunnen kosten." Het uiterlijk van de LS50 wordt gekenmerkt door een pianozwart gelakt kabinet met een `rose gold` Uni-Q driver, de kleur van KEF Fifty.