“De laatste tijd ben ik veel bezig met wereldmuziek. Afrikaans, Indiaas. Pygmeeënmuziek uit Centraal-Afrika of ontzettend funky accordeonmuziek uit Madagaskar. Ben op zoek naar originaliteit. Veel wereldmuziek, bijvoorbeeld de pygmeeënmuziek, heeft nog steeds een dagelijkse functie voor die mensen. Ritmisch is het allemaal heel anders en superinteressant. De bassist van mijn nieuwe band Aneris heeft net een jaar bij een pygmeeënstam gewoond. Vanwege de muziek. Ik heb vorige week bij de FNAC in Parijs nog een hele stapel wereldmuziek gekocht. In Frankrijk hebben ze een veel ruimer aanbod dan hier.”
Downloaden
“Ik koop best wel veel, heb inmiddels een flinke muziekverzameling. Jazz, klassiek, wereldmuziek. Muziek downloaden doe ik vooral om te checken of ik het goed vind, en om het dan later te kopen. Zeker als de artiest nog leeft, anders vind ik het niet fair. Ik vind het bovendien nostalgisch leuk om door de cd-bakken te struinen.”
Platenspeler
“Ik heb geen vinyl en ook geen platenspeler. Vroeger op mijn kamertje had ik er wel een. Zeker toen ik al op het conservatorium zat draaide ik regelmatig muziek. Koptelefoon op en nog even een uurtje in bed luisteren voordat ik ging slapen. Ik had veel te ontdekken. Ik heb nu een goeie Denon-installatie, maar dat is meer toeval. Mijn oom is een enorme audiofreak en zijn afdankertjes kwamen bij ons terecht en nu weer bij mij. Mijn boxen zijn niet fantastisch, dus ik profiteer er niet optimaal van. Boven heb ik een Tivoli-installatie, dat is wel helemaal te gek.”
iPod
“Onderweg naar concerten luister ik in de trein of het vliegtuig veel met de iPod. Maar alleen op de heenweg. Terug heb ik behoefte aan stilte. Ik stoor me soms wel aan het geluid van de iPod. Er gaan heel veel frequenties verloren. Maar van de andere kant: ik kan er nog wel muziek in horen, daar gaat het om. Het geluid is voor mij uiteindelijk toch ondergeschikt aan de eerlijkheid van de muziek. Ik vind het wel belangrijk dat mijn eigen cd’s wat betreft productie goed klinken, maar ik werk gelukkig met goede technici. Ook de piano moet goed klinken. Een valse piano is vreselijk, toch kan dat zomaar gebeuren, bijvoorbeeld aan het einde van een intensieve dag.”
Concerten
“Hoe het geluid is bij concerten vind ik ook belangrijk. Er moet de muzikanten niets in de weg gelegd worden. Een geluidstechnicus kan de boel flink verneuken, zoals ik laatst heb meegemaakt in Frankrijk. We gaven een akoestisch optreden, toch begon die man al zijn spullen op te zetten en zelfs de bassdrum te versterken. Hij wilde onze dynamiek regelen, maar dat werkt niet. Toen moest ik toch even hakken, en de beste man vertellen dat hij er voor ons is en wij niet voor hem. Vond ‘ie niet leuk. Eigen geluidsmensen zijn ideaal, maar die kan ik niet altijd inzetten. Te kostbaar.”
Ontleden
“Als ik werk op de computer, dan luister ik via iTunes. Maar dan bij voorkeur muziek die ik goed ken. Dan leidt het de aandacht niet af. Ik ben jarenlang bezig geweest om alle muziek die ik hoor, of dat nu in een restaurant, supermarkt of concertzaal is, te ontleden in akkoorden. Wat hoor ik? Dat doe ik soms nog steeds, maar gelukkig kan ik muziek ook steeds vaker uitsluiten, anders word je echt gek van muziek.”