Van het in korte tijd live bijwonen van (akoestische) concerten naar het beluisteren van zelfs een top high-end systeem, kan een behoorlijk schokkende ervaring zijn. Want ook al doen alle audio ontwerpers nog zo hun best en zetten winkels als Rhapsody hun beste beetje voort om daadwerkelijk iets verantwoords neer te zetten. Toch blijft er in heel veel gevallen nog steeds een gapend gat tussen de live werkelijkheid en de weergave van een audioset bestaan. Maar… voor de 31 december en 2 januari jl. bij deze Hilversumse winkel gehouden Statement of the Year show, kan er een nieuw, of eigenlijk oud wapen in de vertalingsstrijd worden geworpen. Want naast een state of the art systeem wat het predicaat eindejaar set werkelijk waardig is, zal ook dezelfde Studer A80 analoge recorder met dezelfde mastertapes van de twee concertavonden als extra bron opgesteld staan!
Terwijl ik het vertrouwde knisperende grindpad oploop, worden eenmaal bij de voordeur aangekomen mijn neusgaten vrijwel direct met de heerlijke geur van verse oliebollen en warme glühwein geprikkeld. Geen slecht begin van de ochtend en zeker niet wanneer deze lekkernijen inderdaad bij binnenkomst in grote hoeveelheden aanwezig blijken te zijn! Het leuke van winkelshows waar je zelf regelmatig komt, is het begroeten en bijpraten met de aanwezige muziekliefhebbers. Maar zeker deze keer wint de nieuwsgierigheid naar de prestigieuze opgebouwde set het van de gezellige gesprekken en traditionele versnaperingen. En zodra de deur weer openzwaait voor een nieuwe sessie, benut ik meteen de kans om het volgens alle regels van de kunst opgebouwde middelpunt van deze show uitvoerig te bewonderen. Hoewel bij Rhapsody eigenlijk altijd al hele mooie en verantwoord samengestelde systemen staan opgesteld, wordt traditiegetrouw tegen het einde van het jaar werkelijk alles uit de kast gehaald om iets werkelijk moois en doorgaans ook grensverleggend en exclusief neer te zetten. Dit keer gaat het om het nieuwe topmodel uit de Magico S serie in de vorm van de S7 luidsprekers. Ook de internationaal zeer hoog gewaardeerde Naim Statement voor- en eindversterkercombinatie is weer van de partij, terwijl een Naim HDX streamer met alle voedingsopties als digitale bron functioneert. Toch is daarmee de koek nog lang niet op want voor de eerste keer kunnen alle aanwezigen ook eens oog in oog staan met een heuse TechDAS Air Force One platenspeler! Dit toppunt der analoge techniek wordt tenslotte gecompleteerd met een beproefde Pass Labs XP-25 phonotrap en natuurlijk de 30 jaar oude Studer A80 als analoge bronnen.Â
Goed, beter, best
Hoewel het natuurlijk altijd zoveel mogelijk om de muzikale boodschap hoort te gaan, moet toch gezegd worden dat ik mij zelden meer bewust ben geworden van de onderlinge bronverschillen dan tijdens deze Rhapsody show. Zo startte de Naim HDX met de bekende typisch volle, rijke en tonaal verzadigde toonzetting die ik altijd zo typerend vind voor de streamers van dit merk. Waar veel andere merken bij streaming vaak lijken in te zetten op aspecten als resolutie, helderheid en transparantie en zaken als tonale rijkdom en kracht wat onderbelicht laten, is dit bij de streamers van dit Engelse merk dus precies andersom. Uiteraard is hier ook sprake van een prima oplossend vermogen en doorzicht, maar ligt de nadruk gewoon meer op zaken als beleving en volheid. Wanneer Harry na de nodige nummers overgaat naar de zeer veel duurdere TechDAS platenspeler, wordt de weergave meteen met grote stappen beter. Meer realisme, meer doorzicht en zelfs de strakheid van topklasse digitale bronnen, maar nu in combinatie met de snelheid en tastbaarheid waar het beste analoge zo goed in is. Maar mag het ook gezien het enorme prijsverschil? Want voor één TechDAS Air Force One kun je namelijk een flink aantal HDX’en kopen. Net nu ik denk dat het bijna niet meer beter kan, volgt er ineens nog zo’n grote eigenlijk niet meer verwachtte kwaliteitssprong. Want hoe mooi de LP’s door deze ‘super draaier’ worden afgetast, wanneer de 30 jaar oude maar wel volledig gereviseerde Studer A80 met de recente opnamen van de twee avonden op wordt gestart is het meteen einde verhaal. Wauw, wat een drive, bezieling, kleur, betrokkenheid en realisme! Mede door het enorme vermogen (746 watt aan 8 Ohm) onder de kap van de Statement en de capaciteit van de S7 om dit soort schaalgrootte bijna 1 op 1 weer te geven, ontstaat tenslotte iets heel bijzonders. Een presentatie die niet alleen heel goed in staat is door zijn combinatie van oude en nieuwe technieken dit soort verschillen weer te geven, maar die uiteindelijk ook in staat is de muziek zo veel mogelijk uit de weg te gaan.Â
Conclusie
Vier muzikale dagen met net zo veel verschillen als overeenkomsten. Zo lieten de twee concertavonden de bezoekers werkelijk huiveren van luistergenot. Mooier en beter wordt het gewoon niet meer. Want plaatsnemen op een hele goede plaats in een optimaal bij de muziek en instrumenten passende akoestiek en dan ook nog eens topmuzikanten die zo mooi op dreef zijn pal voor je neus?! De afluistering in de controleruimte over TAD en Constellation was zondermeer een positieve openbaring. Ongekend goed dat de opname zo goed en treffend het zojuist vertolkte muzikale gebeuren en vooral de essentie weet te vangen. Waarschijnlijk komen deze juweeltjes in de loop van dit jaar in nog te bepalen vorm of beter gezegd formaat voor de liefhebber beschikbaar. Houdt de Rhapsody website dus goed in de gaten! De eindejaar show laat tenslotte net als het wisselen van de jaargetijden, de continu veranderende stromingen en klankmatige afstemmingen binnen de audiobranche horen. Dat deze dappere winkel in Hilversum daar keer op keer in mee kan en durft te gaan, verdient gezien alle moeite en investeringen, op zich al enorm veel lof. Maar het mooiste vind ik nog wel dat iedereen er echt welkom is en er gratis van mee mag genieten. Gewoon omdat muziek vooral bedoeld is er eindeloos van te genieten. Een queeste die deze Hilversumse winkel inmiddels alweer 28 jaar ten volle uitdraagt!
Rhapsody Sound & Vision
Tel: 035-6284644
www.rhapsody.nl
info@rhapsody.nl