KR 300BXLS, Antares en Siltech Mxt Paris


En dan kwam nu de KR 300BXLS. Op het eerste gezicht een zware bijzonder mooi afgewerkt stuk techniek. Zeer dik glas wat nodig is omdat ‘Count’ Ricardo Kron, samen met zijn vrouw de grote motor achter KR Enterprises, gebruik maakt van een bijzonder hoog vacuum in de buis. Dit is mede het geheim achter de gigantische levensduur van de buizen. Een veel gehoorde kritiek op buizen is dat ze kort meegaan. Onzin natuurlijk! Een ‘ouderwetse’ buis gaat ten minste 5000 gelukzalige luisteruren mee. Dat is het equivalent van 208 dagen onafgebroken luisteren. Een normale audiofiel – mooie contradictio interminus niet? – luistert een uur per dag dus gaat de buis 5000/1/365=13,7 jaar mee. Ooit een audiofiel meegemaakt die een installatie zolang heeft? Het is zelfs de vraag of een CD zolang meegaat…

Maar de 300BXLS dus. Deze buis is door count Ricardo voorzien van een een nieuw materiaal, kanthal, dat volgens zeggen in de Sovjet tijd nogal eens voor militaire doelen werd gebruikt. Het is in staat bij een hoge temperatuur een mooie emissie mogelijk te maken. De combinatie van kanthal en het hoge vacuüm maakt dat de afdeling PR van KR Enterprises komt met een getal van 40.000 branduren voor deze buis. Het zal wel. Verder is opvallend aan de buis dat deze is voorzien van 32 kathoden, een knap staaltje ontwerp en productie techniek. Maar we willen Muziek!

Het stel 300BXLS’en had bij Dick van de Merwe al een tijdje gedraaid maar was nog niet helemaal los. Daarom snel de kap van de Meishu en de de XLS’en erin. Wie dacht dat Microsoft Plug ‘n Play had uitgevonden? Mooi niet. De XLS’en kunnen zo iedere 300B versterker in en gedragen zich dan als een ‘normale’ 300B en levert dan een royale 8 Watt. In een wat aangepast ontwerp met een hogere bias instelling is er zo’n 20 watt uit te peuteren. Er is dus hoop voor slachtoffers van de rendements inflatie. Nu volgde een periode van inspelen, in totaal zo’n 100 uur heeft het spul met zichzelf staan spelen. En dan was er de grote dag dat de voorhang van de tabernakel opzij ging. De luisterruimte is sfeervol gemaakt. Gedimd licht, de grote boze buitenwereld buitengesloten, voldoende victualiën onder handbereik en een mooie voorraad software om uit te putten.

Om een lang verhaal kort te houden, deze buizen hebben ‘het’. Het is in dit verband een mate van overmacht die muziek met gemak los laat in de ruimte. Geen enkele vorm van stress, beperking of wat dan ook. Strakke, volledig gecontroleerd laag,en dat is voor een 300B een moeilijk punt. Het midden los en natuurlijk wat vooral bij stemmen mooi tot uiting komt en een hoog dat mooi afvalt zo bij 18,5 Khz. Dit is een buis die in een keten die deze kwaliteit evenaart voor uren en uren luistergenot kan zorgen zonder te vermoeien.

En dan staat Cor Dekker weer op de stoep. Ditmaal om de KR 300BXLS’en weer op te halen. Maar hij laat ons niet met lege handen achter. Hij heeft ook nog een flinke houten kist bij zich. Een KR Antares moet zich daarin op houden. Dit is een versterker door count Kron ontwikkeld rondom de hierboven beschreven 300BXLS. Snel de schroeven verwijderd uit de kist. Onder het deksel bevindt zich een forse versterker die als twee druppels water lijkt op de al eerder gerecenseerde VT 850. Een duidelijk familielid.
Met vereende krachten de Antares uit de kist gesjouwd en op het altaar geplaatst waar de Meishu nu even het veld moet ruimen. De Antares is een stereo eindversterker dus de CEC via de TacT RCS 2.0 op de Dac aangesloten zodat de Tact als voorversterker dient. De aansluitingen zijn allemaal met Audio Note zilver kabel, de luidspreker kabels zijn tri-wired single stranded solid silver (less is more eigenbouw). Deze keer wordt de KR versterker wel via een Omtec AC conditioner aangesloten. De hele keten is slechts op 1 punt geaard en dat is nu de Antares. Dan gaat spanning op de Antares en terwijl we wachten op het rode LED dat groen moet worden is er even tijd de Antares wat verder te bekijken.


EDITORS' CHOICE