Review: Mart en Anita van der Vlugt

Redactie Hifi.nl | 11 december 2020 | English Electric

Stereo en later hifi heeft al sinds de jaren 70 mijn interesse. Mijn ouders kochten een stereoset van Sony met een Dual platenspeler, waarop ik heel wat platen heb gedraaid. Zelf kocht ik later apparatuur van Pioneer, Yamaha, Kenwood, Van Medevoort en speakers van Translator, zelfbouw Pied-Piper en dan nu Naim met PMC 20.24. Samen met mijn vrouw luister ik regelmatig naar een goed stuk muziek, van pop tot jazz. Klassiek komt weinig aan bod. Altijd op zoek naar een beter geluid. Dat ontdekte ik al met luidsprekerkabels, waarvan ik er ook een aantal heb versleten. Voor mij maken kabels echt het verschil. Nu dan: de switch. Zou dat ook iets toevoegen aan het geluid en de beleving?

Tekst en foto's: Mart en Anita van der Vlugt

Nadat ik geselecteerd was om mee te doen aan de English Electric luistertest, ontving ik al snel de 8Switch via Latham Audio. Deze wordt geleverd in een keurige doos, waarin de switch, samen met de voeding en de ethernetkabel, op een kussen van zwart schuimrubber wordt gepresenteerd. De handleiding bestaat uit een losse kaart met voorbeelden voor de aansluiting.

Na ontvangst heb ik de switch een paar dagen laten acclimatiseren in mijn woonkamer, iets wat ik altijd met nieuwe apparatuur doe. Het aansluiten zelf was zo gebeurd: routerkabel, Naim Nova, Core en TV.

Noot vooraf: apparatuur

De set in onze huiskamer bestaat uit een Naim Uniti Nova met Naim Uniti Core aangesloten met een professionele Cat 6 kabel vanaf een de Apple Airport Time Capsule naar wandcontactdoos en vervolgens ethernetkabels van AudioQuest type Pearl. De Naim Nova, Core en nu ook de 8Switch ontvangen stroom van een AudioQuest PowerQuest 2. De Nova is verbonden met de 8Switch door de bijgeleverde Chord ethernetkabel. De Core is aangesloten met een AudioQuest Pearl. De PMC’s zijn aangesloten met Chord Shawline kabels.

Mijn vrouw is een liefhebber van Eva Cassidy en het nummer Songbird gebruiken we altijd om het geluid te beoordelen. Wat gebeurt er? Al na de eerste tonen keken we elkaar aan; Eva Cassidy stond in de kamer! Haar stem kwam helemaal los van de luidsprekers en was mooier dan we ooit hadden gehoord. Stereobeeld breder, detaillering van de instrumenten aanzienlijk beter, helderder en de bas strakker, voller. Maar vooral wat een rust. We zetten de volumeknop wat hoger om nog meer te genieten van deze, helaas te jong overleden, zangeres.

Dagelijks gebruik

De 8Switch is een mooi compact kastje met een fluweelzachte zwarte afwerking. Normaal zet ik een switch niet in het zicht, maar met deze accessoire is dat geen probleem. De ledjes aan de voorkant zijn totaal niet storend doordat ze klein zijn en maar zachtjes oplichten. Hij staat naast de TV en leidt niet af. Daar is over nagedacht!

Ik gebruik de switch vooral voor het luisteren van muziek en radio-uitzendingen via de Nova en de Core. Daarnaast is ook de TV aangesloten op de switch, voor Netflix en YouTube.

Audiokwaliteiten

Een openbaring! Al na de eerste muziekstukken ervaren mijn vrouw en ik een duidelijke verbetering van het geluid. In de voorbije weken hebben we zo veel als mogelijk onze favoriete muziek beluisterd, van Ane Brun tot Yello. Pop en jazz, het klinkt allemaal even goed. Wat vooral opvalt is de betere spreiding van het stereobeeld, de detaillering, de lage tonen zijn strak en niet rommelig. Don’t give up van Peter Gabriels album Live in Athens 1987 klinkt alsof je zelf in de zaal zit, de bas van Tony Levin klinkt fantastisch.

Bij studio-albums waan je je in de opnameruimte, zo direct ervaar ik het geluid met de 8Switch. Luister maar eens naar het album Tales of America van Ondara. Voor het ritme geluisterd naar het laatste album van Yello, Point. Super! Van de radiozenders beluister ik vooral Radio Paradise en Radio 1 en 2. Duidelijk is het verschil te horen in de streamkwaliteit. Het geluid van de TV bij het bekijken van Netflix films is een stuk rustiger en dynamischer, en zelfs het beeld lijkt beter.

Steeds heb ik de digitale lijnen richting de Naim Uniti Nova een stukje verbeterd. Recentelijk heb ik bijvoorbeeld vanaf de router vol-koperen UTP kabels lopen naar de wandcontactdoos van waaruit een AudioQuest Pearl kabel loopt naar de 8Switch. De English Electric is nu een fantastische aanvulling op onze hifi-installatie.

Zoveel meer zuiverheid, openheid en rust in het geluid. De volumeknop gaat regelmatig een stukje verder open. Het geluid is nooit vermoeiend. We kunnen dan ook geen minpunten noemen voor wat betreft de prestaties en uitvoering van het product. De prijs had iets gunstiger mogen zijn, maar dat is dan ook het enige.

Iedereen die streaming serieus neemt, raad ik de 8Switch aan. En natuurlijk kopen we hem nu ook, we willen niet meer terug naar de oude situatie met onze Netgear switch van € 25.-

Voor ons is de English Electric 8Switch 5 volle sterren waard!