ASR – Avalon

Ik ken mijn Avalon’s van binnen en buiten. Het is een speaker die echt alles laat horen en zo hoop ik de kwaliteiten van de ASR verder naar boven te kunnen halen. Als alles weer is aangesloten kunnen de schakelaars op “On”. Meteen valt op dat de weergave veel grootser en rustiger is. The Weavers verdwijnen op het draaiplateau van de VPI. In de zaal heerst een beheerste en gematigde sfeer. Het applaus wordt niet echt enthousiast weergegeven. Nu is het publiek in de tijd van The Weavers misschien niet zo uitbundig als de concertgangers heden ten dage zijn. Wat ik bij The Weavers beluister zou ik eerder gecontroleerd enthousiast willen noemen. Tijdens het verder luisteren naar de LP blijven bij mij de termen beheerst en voorzien van een flinke dosis rust en autoriteit hangen. We gaan wat meer “swing” in de muziek gooien en al gauw volgen de Big Bands van Count Basie, Duke Ellington en andere grootheden elkaar in rap tempo op. Het schetterende en spetterende geluid van de blazers klinkt ietwat geknepen. Weer noteer ik “beheerst en gecontroleerd”. Vrees niet, het swingt wel degelijk de pan uit. Het is wennen aan de klanksignatuur die de ASR heeft. Het lijkt een combinatie tussen buis en transistor. De balans slaat in het laag door naar de voordelen van de transistor, strak en diep laag. Het midden- en hooggebied herken ik enigszins als het zachte “zwoele” geluid dat bepaalde buizenversterkers zo kenmerkend maakt. Maar dan met veel meer power en directheid. Ook qua dynamiek kom ik niets te kort. De Avalon’s worden gedwongen zich van hun beste kant te laten zien. Een stevig en diepgaand laagfundament, waarover een lekker stevig mid-hoog romig sausje wordt gestrooid.

ASR Emitter

We blijven nog even in de Jazz-hoek. Oscar Peterson`s “We Get Requests” is een verschrikkelijk fijne LP. Hier en daar een beetje vervorming in de opname, maar dat mag de pret niet drukken. Alle instrumenten zijn prima te volgen en op goede installaties zijn in de opname kleine zachte achtergrondgeluidjes waar te nemen. Op het niveau van microdetaillering scoort de ASR erg hoog. Ik verlies de strijkstok van bassist Ray Brown geen moment uit het oor wanneer hij over de snaren van zijn akoestische bas danst.

ASR Emitter

Ik keer terug naar Cassandra Wilson en wat ik nu hoor staat in geen vergelijk met wat door de Rogers ten gehore werd gebracht. De mooie ronde, krachtige en donkere stem keert terug in de luisterruimte. De percussie instrumenten dansen en tinkelen, staan standvastig en diep achterin. Ook de piano van Jacky Terrasson heeft zijn vaste plek, voor in het midden tussen de Avalon’s. Dit is genieten, een zwarte stille diepte met daartussen de sfeervolle klanken die hun best doen het u zo aangenaam mogelijk te maken. Via de piano spring ik naar Tori Amos. Als er één vrouw met gevoel en intensiteit zingt is zij het wel. Dat doet zij zowel op de nummers “Angie” en “Smells Like Teen Spirit” als op haar onlangs uitgebrachte CD “The Beekeeper”. De laatste is wat rustiger en meer relaxed dan ik van haar gewend ben. De ASR weet perfect de sfeer en gevoel eruit te pikken en weer te geven. Realiteit wordt met de ASR wel eens een klein beetje uit het oog verloren.

ASR Emitter

De stem van Tori is op andere sets niet altijd even lief en gemoedelijk. Ik mis met ASR wel eens het vinnige en venijnige. Tijdens mijn blues-uurtje tokkelen John Lee Hooker, Memphis Slim en Muddy Waters er lustig op los. Er klinkt geen valse noot, de aanslagen, de stemaanzet alles is weloverwogen en vastberaden. De gitaren hebben, hetzij wat meer laidback en ingetogen klinkend, ieder hun eigen plaats. De stem en instrumenten staan voor mij in de luisterruimte en zijn omringd door een onvoorstelbaar zwarte achtergrond. Het straalt voor mij rust en vertrouwen uit, iets dat in deze set-up zo kenmerkend is geworden met de ASR. Moeiteloos worden klanken gedoceerd de Avalon’s uitgestuurd en weten ze mij te binden met een zeer fraai kleurrijk stukje luistergenot. De veelal akoestische instrumenten blijven in het diepste laag gedoseerd en worden te allen tijde onder controle gehouden.


Eind Goed Al Goed

Het uiterlijk, de filosofie en de bouwwijze van de ASR Emitter 1 schept bij het zien al meteen vertrouwen. De Emitter 1 is, ondanks dat hij met zijn “slechts” 2 x 150 watt de kleinste ASR versterker is, een dijk van een apparaat. De losse en naar mijn mening zwaar overgedimensioneerde voeding zorgt voor een stabiel en evenwichtig klankbeeld. Maar daarin schuilt meteen een voor mij soms negatief puntje. Door de enorme controle verliest de Emitter 1 iets van speelsheid en levendigheid. Ik heb hem er niet op kunnen betrappen dat hij eigenwijs is en soms als een puber tegendraads leven in de muziekbrouwerij schopte. Dat wil niet zeggen dat ik niet genoten heb van de ASR, integendeel, ik herkende veel terug uit mijn eigen Audio Research/PS Audio combinatie. De Emitter 1 bouwt een fabuleus machtig beeld op en weet in de inktzwarte achtergrond een groot pallet van microdetails weer te geven. Nooit een spoortje van agressie of hardheid. Luid spelen is geen enkel probleem. Stemmen worden uiterst subtiel en gepolijst weergegeven.


Prijzen:
ASR Emitter 1 Basis 4.980 Euro
Extra in de geteste versie:
‘Version Blue’ Blauw-Chroom, zilverkleurige koelribben, blauw display, blauwe LED’s 440 Euro
WBT luidspreker aansluitingen 190 Euro
Rogers Marquis per paar 1998 Euro


Importeur:
Audio Benelux b.v.
Email: audiobenelux@tiscali.nl

Gebruikte Hardware: 

  • VPI Aries Scout draaitafel
  • Clearaudio Victory H element
  • Balanced Audio Technology VK-P5 phonoversterker
  • Sony SA5ES tuner
  • Teac VRDS-7 transport met Peter van Willenswaard modificatie
  • Apogee MINI-Dac d/a converter
  • Behringer Ultramatch Pro SRC2496 upsampler
  • Sony DVP NS900V DVD/SACD speler met Van Medevoort modificatie
  • Audio Research LS25MKII voorversterker
  • PS Audio Classic 250 eindversterker
  • ASR Emitter 1 versterker
  • Avalon Avatar luidsprekers
  • Rogers Marquis 3 luidsprekers
  • Nirvana SL luidsprekerkabels
  • Nirvana SL interlinks
  • SignAudio Interlinks
  • SignAudio netsnoer
  • Creaktiv audio meubel





EDITORS' CHOICE