Maar dan met de Mat op het plateau spelen we de eerder al beluisterde albums weer af. De eerste indruk is meer focus en een verbeterde samenhang van het geheel. Albums die op zich best schoon zijn lijken nog wat meer te zijn ‘gepoetst’. Gelukkig is het element dat jaren geleden de groeven aftastte er een die niet zo ver ‘in’ de groef kwam als de naald van de Benz Micro dat nu wel doet. De naald blijft overigens schoon ook al dringt ze dieper in de – daar onbeschadigde – groef door. Het verbeterde geluid en de toegenomen achtergrondstilte moet dus komen van een vermindering van de resonanties en reflecties zoals Austin Jackson dit beschrijft in zijn white paper.
Veel albums volgen en de ervaring herhaalt zich. De Mat schoont het geluid op en verzwakt storende bijgeluiden die nu niet langer de muziek verdrukken. Het resulterende geluidsbeeld is natuurlijker en meer gedefinieerd. Door het wegvallen van de storingen luistert het ook meer ontspannen. Met duizenden cd’s in de laden is dit besef toch wel een beetje pijnlijk. Hadden we vast moeten houden aan vinyl? Moeten we nu alle cd’s de deur uit doen? Het antwoord is – na enige tijd – toch nee. Het is een feit dat er veel meer wereldmuziek, zo niet alle, op cd uitkomt. Hadden we de strikte vinyl pet op gehouden dan hadden we veel mooie muziek nooit ontdekt.
Een aantal weken lang genieten we van de verbetering die de Mat 1 in het geluid brengt. Dan is het tijd om de hele set weer aan de leverancier terug te geven. Om toch nog even met vinyl bezig te zijn kunnen we van de leverancier nog even een andere draaitafel gebruiken. Tegelijk met deze draaitafel brengt hij ook een Okki Nokki.
Achter de naam Okki Nokki zit een Cadence platen stofzuiger die samen met de bijbehorende vloeistof wat er ook in de groef aan ongerechtigheid zit, eruit zuigt. Na een behandeling blijft een zeer schone schijf vinyl over die nog een nabehandeling kan krijgen op de draaischijf van de Okki Nokki. De nabehandeling zorgt voor een langer schoon blijven,
We hebben nu een Acoustic Signature Final Tool MKII draaitafel ter beschikking met een Rega arm en weer een Benz Micro Glider als element. De draaitafel mag zijn 30 Kg vleien op een met Solid Tech Feet of Silence uitgevoerde verend opgehangen ondergrond. Het audio signaal wordt via een Acoustic Signature Tango phono versterker naar onze Audio Note Meishu geleid waar een paar KR Audio 300B buizen voor de uiteindelijke versterking zorgt. Als luidsprekers dienen de Avantgarde Acoustic Duos. Bekabeling is van onder meer Crystal Cable en Harmonic Technology.
De Final Tool MKII biedt voor de Rega geen VTA instelmogelijkheid. We plaatsen niettemin de Mat 1 op het plateau. Met behulp van de Hi-Fi News instel plaat merken we dat er geen verlies van hoge tonen of een andere verstopping in het geluid is aan te treffen. Dit zijn toch de kenmerken van een verkeerde VTA die zouden ontstaan als de Mat te dik was (of een LP).
Omdat deze set heel anders klinkt dan de voorgaande moeten we eerst een nieuwe base line opzetten. Dit betekent dus weer terug naar de vilten mat voordat de Mat 1 mee mag doen. Verder worden alle te beluisteren LPs eens flink met de Okki Nokki gewassen. Dit soort afwassen is helemaal geen strafwerk. Zeker wanneer na afloop de zwarte schijven je tegemoet glanzen.
Na een aardige tijd luisteren naar de schatten uit de kelder met de vilten mat op het plateau komt de tijd om de Mat 1 te proberen. De allereerste noot van Keith Jarretts The Köln Concert maakt het verschil al duidelijk. Het verschil dat de Mat 1 maakt is geen ‘effect’ te noemen. Algemene schoonmaak komt meer in de buurt. De Mat 1 verwijdert alle achtergrondruis die het verschil tussen geluid en muziek vervaagt. Toch is deze mat geen filter. Er verdwijnen geen gegevens, timbres worden niet anders en toch is het verschil met de vilten mat groot. Ook al zijn beide gebruikte Acoustic Signature draaitafels opgebouwd met uit grote hoeveelheden massief aluminium bestaande plateaus er bestaat toch hinder van storingen van buitenaf die de element-LP combinatie bereiken, hoe klein ze ook zijn. De Mat 1 zorgt er afdoende voor dat de resultaten van deze storingen verdwijnen.
Onze conclusie moet zijn dat met zwaargewicht plateaus de Mat 1 reflecties vanuit de groef/plaat effectief voorkomt of in ieder geval zo sterk verminderd dat ze niet hun weg kunnen vinden in het muzikale signaal via het element. Het signaal wordt dus zuiverder en daarmee ook de geproduceerde muziek.
We kunnen geen reden vinden waarom de Mat 1 geen goed werk zou verrichten in combinatie met draaitafels waar een veel lichter plateau wordt gebruikt. Toch moeten we dat ook nog eens onderzoeken als er zich een gelegenheid voordoet.
De Mat 1 wordt geleverd door:
Crusade-Audio
Spiegelstraat 2
7201 KA Zutphen
Nederland
Telefoon: +31 (0)575-545656
www.crusade-audio.nl