Het eindoordeel

Ook niet klassieke werken kan de Stream prima aan. Een wat oudere opname van Nirvana, Unplugged, blijft lekkere luistermuziek. De track Come As You Are opent met gitaar, waarna het publiek alweer rondom de luisteraar in een kort applaus losbarst. Hoewel de cd iets beter geproduceerd had kunnen worden, ligt het rauwe van Cobain’s stemgeluid goed hoorbaar naar voren. De gitaren rondom, de percussie wat meer op de achtergrond. De set presenteert eerlijk, maar vooral levendig.



Op naar wat vrouwenzang. Tori Amos’ Little Earthquakes stamt alweer uit 1992. Het nummer Crucify is één van mijn favorieten en krijgt met de Stream een natuurlijke klank mee. Geheel neutraal, zelfs! Het laag is snel en kort, Tori’s stem open en eerlijk en de stage is enorm! Hier is geen sprake meer van driedimensionaal geluidsbeeld, beste lezer… Dit is Holografisch in de zuiverste vorm en met een kapitale “H”!!! Zelden, nee, nooit ben ik een set in deze prijsklasse tegengekomen die tot deze grote kwaliteit in staat is! Ik zou zweren dat ik naar “Q-sound” zit te luisteren met de geluidseffecten die naast en zelfs achter me worden geprojecteerd! Je wordt gedwongen –op iedere geluidssterkte- betrokken te raken bij de muziek.

Dan de Pulse versterker. Een andere live productie die ik vaak draai is Blues Alive van Gary Moore. Heerlijke muziek om, vergezeld van een goede single malt, na een drukke werkdag bij te kunnen ontladen. De stage is breed en diep, de snelheid enorm en het laag vol maar strak! De jankende uithalen van de leadgitaar op het nummer The Sky Is Crying zijn fenomenaal, maar worden vooral eerlijk weergegeven over de Pulse. Wederom die holografie! De blazers staan rechts voor de luisteraar de stem wat hoger op het podium. En het leuke is dat de akoestiek van de arena waar de opname is gemaakt hoorbaar wordt! Ook het wat rustigere Jumpin’ At Shadows krijgt die akoestische details mee, die door de set meer dan perfect wordt geplaatst! Heel natuurlijk en eerlijk, en o zo open!

Die eerlijkheid heeft wel één nadeel, je wordt letterlijk zo verzwolgen door de muziek, dat het moeilijk is om je op andere zaken te focussen. Misschien wel de beste eigenschap die elk willekeurig hifi component kan bereiken! Desalniettemin blijft het moeilijk om een dergelijk apparaat kritisch te beoordelen… De Pulse versterker heeft wat mij betreft in het geheel geen nadelen of negatieve eigenschappen, maar als ik heel kritisch moet zijn, zou het enige minpuntje zijn dat bij zeer hoge volumestanden het hoog iets kan overheersen. Zonder schelheid, maar nét even buiten proportie. U zult echter niet voortdurend op dit volume naar muziek luisteren, dus zo zwaar weegt dit mijns inziens niet mee.



Die minimale hardheid is vooral bij wat slechtere opname’s met veel (midden-) hooginformatie te horen; ik speelde This Old House van The Brian Setzer Orchestra, dat qua snelheid perfect is om sets te testen. De opname is helaas een kopie omdat het origineel ooit uit mijn auto is verdwenen. De muziek werd gewoon eerlijk weergegeven zoals die was opgenomen… Ietsje harder, de percussie komt nog steeds goed los en de versterker geeft geen krimp, maar het geeft je als luisteraar net een beetje te veel hooginformatie.Veel koperinstrumenten kunnen dit ook veroorzaken. Op een meer acceptabele stand echter blijft het moeilijk om stil te zitten met deze muziek…


Het eindoordeel

Zoals de titel van deze recensie al deed vermoeden; het is Lee Taylor en Mallory Nicholls van Leema Acoustics wederom gelukt om twee high-end componenten te produceren. Mij schieten superlatieven in ieder geval te kort. En de term high-end  is eigenlijk een lachertje als je kijkt naar de prijs/kwaliteit verhouding die Leema levert met de Stream en Pulse. Ik ken –zelfs in een veel hogere prijsklasse- maar weinig componenten die met zoveel gemak en holografie muziek kunnen weergeven! Vooral de versterker springt er sterk bovenuit en is ronduit een koopje te noemen voor de gevraagde prijs. Daarom is de Pulse een openbaring te noemen. Toegegeven, zeer helder klinkende speakers zullen wat minder goed matchen met deze set. De bediening van beide apparaten is kinderlijk eenvoudig, ook de eenknops bediening op de Stream cd-speler is een eitje. Voeg daaraan toe een goed uiterlijk en het feit dat de set de luisteraar volledig betrekt in de muziek en je hebt, als het aan mij zou liggen, alweer een SAVA Award te pakken… Mijn stem heeft de set in ieder geval!

De set is leverbaar in zilver en zwart.

Leema Acoustics Pulse versterker: 1750 euro
Leema Acoustics stream cd-speler: 1650 euro

Info: http://www.monitoraudio.nl

Gebruikte Hardware:

Analoog

  • Bluenote Piccolo mkII
  • Bluenote B5 mkII Titanium arm
  • Goldring Eroica LX Moving Coil element

Digitaal

  • Leema Acoustics Stream
  • Denon DCD725 cd-loopwerk
  • Denon DVD2900 DVD-Video/ Audio/ SaCD loopwerk
  • Sony RDR-GX3s Dvd-recorder
  • Samsung DCB-9401R DVB-tuner
  • Sony KDL32-S2000

Versterker

  • Leema Acoustics Pulse
  • Denon AVR-3803
  • Rotel RB-1070
  • Bluenote Phono1 mkII met ASE modificatie
  • Bluenote Phono1 mkIII

Luidsprekers

  • Bluenote Reale Dark Wengé
  • Monitor Audio Monitor3 Rosewood afgevuld met loden korrels
  • Monitor Audio Monitor3 Cherrywood (achterluidsprekers)
  • Infinity HCS-center (centerluidspreker)

Subwoofer

  • JBL LX-2000 subwoofer (gemodificeerd)

Stroom, kabels en accessoires

  • Kemp Power Source netfilter
  • DIY stekkerblok
  • Audio Selectief L100, Monster M-850i, M-600, InAkusik, Ixos en ProfiGold PGV Interlinks
  • Qed Sub-cable
  • Weber und Maurer LS-01, Qed en Tasker luidsprekerkabels
  • Quadraspire, Vibrapods, Masterbase en Nutters Audio dempers/schotels
  • De Mat van ArtSpeak
  • DIY “Vlechtsneek” stroomkabel
  • Empire meubel

MERK





EDITORS' CHOICE